۹۰ سالگی ایرنا در خراسان‌رضوی

۲۳ مرداد ۱۴۰۳، ۱۵:۲۹
کد خبر: 85567039
۹۰ سالگی ایرنا در خراسان‌رضوی

مشهد-ایرنا- همزمان با سالروز تاسیس خبرگزاری جمهوری اسلامی و روز خبرنگار، مدیران استانی و شهری خراسان رضوی ضمن حضور در دفتر ایرنا مرکز مشهد، با روند فعالیت این آژانس خبری در طول ۹۰ سال فعالیت خود آشنا شدند.

به گزارش روز سه‌شنبه خبرنگار ایرنا، این مسوولان با مشاهده تجهیزات قدیمی مورد استفاده خبرنگاران، در جریان نحوه تنظیم خبر و دشواری‌های این امر در گذشته قرار گرفتند.

برخی از مسوولان دستگاه‌های اجرایی خراسان رضوی تاکنون در جریان قدمت ۹۰ سالگی خبرگزاری ایرنا نبودند و بازدیدکنندگان از این نمایشگاه، هویت رسانه ای ایرنا را تحسین کردند.

۹۰ سالگی ایرنا در خراسان‌رضوی

سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی، به عنوان خبرگزاری رسمی کشور، نخستین نهاد حرفه‌ای گردآوری و انتشار خبر و عکس و تولید محصولات رسانه ای – خبری در تاریخ ایران است.

بنیان ایرنا در۲۰ مرداد سال ۱۳۱۳ خورشیدی و با تأسیس «آژانس پارس» در چهارچوب سازمانی وزارت امور خارجه، با هدف گردآوری، ترجمه و انتشار اخبار ایران و جهان گذارده شد که نزدیک به چهار دهه بعد، وزارتخانه‌ای با عنوان اطلاع‌رسانی فعالیت خود را در دولت وقت آغاز کرد و بدین ترتیب در سال ۱۳۴۲، آژانس پارس به «خبرگزاری پارس» با نام اختصاری پانا (PANA) تغییر نام داد.

پیش از این، آژانس پارس برای مدتی به طور مشترک با رادیو فعالیت می کرد و تهیه‌کنندگی اخبار این رسانه را بر عهده داشت.

پایه‌گذاری وزارتخانه «اطلاعات و جهان‌گردی» در سال ۱۳۵۳ سبب شد تا خبرگزاری پارس نیز از نظر تشکیلاتی دگرگونی‌هایی را تجربه کند و در این تغییرات، خبرگزاری پارس از اداره کل خبرگزاری به سازمان خبرگزاری تبدیل و به عنوان یک شرکت سهامی دولتی شناسایی شد و به تصویب نمایندگان مجلس شورای ملی رسید.

سه سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی یعنی در دی ماه ۱۳۶۰، با تصمیم نمایندگان مجلس شورای اسلامی، خبرگزاری پارس به خبرگزاری جمهوری اسلامی با نام اختصاری ایرنا (IRNA) تغییر نام داد و فصل تازه‌ای در فعالیت‌های این رسانه گشوده شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha