۲۳ مرداد ۱۴۰۳، ۱۵:۴۲
کد خبرنگار: 1031
کد خبر: 85567144
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

ظرفیت کمپ‌های ترک اعتیاد اصفهان سه برابر شد

۲۳ مرداد ۱۴۰۳، ۱۵:۴۲
کد خبر: 85567144
ظرفیت کمپ‌های ترک اعتیاد اصفهان سه برابر شد

اصفهان - ایرنا- معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار اصفهان گفت: ظرفیت کمپ‌های ماده ۱۶(ترک اعتیاد اجباری با مدیریت دولتی) استان در دولت سیزدهم از یک به سه کمپ رسید.

به گزارش ایرنا، طبق قانون مبارزه با مواد مخدر، کسانی که برای درمان داوطلبانه به مراکز موضوع ماده ۱۵(ترک اعتیاد اختیاری) مراجعه نمی‌کنند، باید از سوی ضابط قضایی جمع‌آوری و با حکم قضایی به مراکز دولتی و مجاز درمان و کاهش آسیب با عنوان مرکز ماده ۱۶ منتقل شوند.
محمدرضا جان‌نثاری روز سه‌شنبه در آیین تقدیر از سمن‌های فعال در حوزه مبارزه با مواد مخدر در استانداری افزود: در حوزه مواد مخدر بویژه پیشگیری هیچ‌ چاره‌ای جز استفاده از ظرفیت‌های مردمی نداریم.
وی اظهار داشت: فرد مبتلا به مواد مخدر بیمار است از این رو نباید به او نگاه تحقیرآمیز شود بلکه باید با روش علمی و تخصصی به جامعه بازگردانده شود.
جان نثاری، سمن‌ها را حلقه‌ میانی مردم و حاکمیت دانست و گفت: تشکل‌های مردم نهاد مسائل مردم را در مجامع حاکمیتی مطرح و در رفع چالش‌های جامعه به حاکمیت کمک می‌کنند.
معاون استاندار اصفهان با اشاره به اینکه نخستین مأموریت سازمان‌های مردم نهاد شناخت دقیق مسائل مبتلابه است، گفت: برای شناخت مساله به محتوای مناسب نیاز است که در این زمینه ستاد مبارزه با مواد مخدر استان می‌تواند نقش‌آفرینی کند و در توانمندسازی سمن‌ها فعال باشد.
وی ادامه داد: سازمان مردم نهاد خوب، سازمانی است که علاوه بر شناخت مسائل، راهکار علمی و تخصصی ارائه دهد و این مهم محقق نمی‌شود مگر اینکه از افراد اندیشمند و متخصص مشاوره دریافت کند.
جان‌نثاری با تأکید بر ضرورت شناساندن توانمندی‌های سمن‌ها به دستگاه‌ها و نهادهای تصمیم‌ساز جامعه گفت: دستگاه‌ها باید از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد استفاده کنند و سمن‌ها نیز موظفند برای معرفی استعدادها و ظرفیت‌های خود به دستگاه‌ها بکوشند.
وی تأکید کرد: تنها با امید است که می‌توان یک سازمان را هدایت کرد و به نتیجه رسید، پس سمن‌ها باید امید را سرلوحه امور خود قرار دهند.
جان‌نثاری خاطرنشان کرد: سازمان‌های مردم نهادی داریم که کارهای بزرگی انجام دادند که یک اداره کل از انجام آن عاجز بوده است، پس توانایی‌های خود را بخوبی بشناسید و در راستای اعتلای جامعه گام بردارید.
وی از سازمان‌های مردم نهاد استان اصفهان خواست تا تجارب موفق خود را به اداره کل امور اجتماعی استانداری منعکس کنند تا در سایر شهرستان‌ها و شهرهای استان نیز ملاک عمل قرار بگیرد.
به گزارش ایرنا، در پایان این آیین از سمن‌های فعال در حوزه مبارزه با مواد مخدر در استان، تقدیر و نظرات آنان شنیده شد.
استان اصفهان بیش از پنج میلیون نفر جمعیت دارد و بر اساس آخرین آمار، جمعیت معتادان استان دست‌کم ۱۲۰ هزار نفر است که ۱۰ درصد از آنها را بانوان تشکیل می‌دهند.
بنابر اعلام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر، اکنون نرخ شیوع اعتیاد در جمعیت فعال ۱۵ تا ۶۴ سال کشور ۴، ۵ درصد است و این نرخ در استان اصفهان ۲،۴ درصد و رتبه اصفهان از نوزدهم در سال ۹۰ به بیست و سوم کاهش یافته است.
اکنون نزدیک به ۴۰۰ مرکز در زمینه پیشگیری، درمان و کاهش آسیب‌ معتادان به مواد مخدر در این استان فعالیت می‌کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha