تمهیدات مراقبتی غربالگری تب دنگی در مرزهای خراسان رضوی افزایش یافت

مشهد- ایرنا- رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: با شیوع تب دنگی در کشورهای افغانستان و پاکستان، تمهیدات مراقبتی ویژه در شهرستان‌های مرزی خراسان رضوی برای زائران خارجی که قصد عبور از ایران برای عزیمت به کربلا را دارند و دارای علائم احتمالی بیماری‌های سندرومیک هستند افزایش یافته است.

به گزارش ایرنا از دانشگاه علوم پزشکی مشهد دکتر زهرا نهبندانی روز چهارشنبه افزود: به مناسبت ایام پیش رو در دهه آخر ماه صفر و زائران خارجی که از کشورهای همسایه وارد کشور ما می‌شوند، تعداد اکیپ‌های مرزی، تجهیزات بهداشتی و کیت‌های تشخیصی در شهرستان‌های مرزی افزایش یافته است.

وی ادامه داد: در مرز شرقی کشور با توجه به شیوع بیماری‌های واگیردار مانند سرخک، فلج اطفال، مالاریا، تب دنگی و التور در کشورهای همسایه، مراقبت‌های مرزی تشدید شده است.

رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: همه مسافرانی که از مرزهای مجاز قصد ورود دارند تحت ۱۶ مراقبت سندرومیک قرار می‌گیرند و افراد مشمول واکسیناسیون، واکسینه می‌شوند.

نهبندانی افزود: همچنین درصورتی که کیت تشخیص سریع بیماری تب‌دنگی مثبت شود با هماهنگی بیمارستان‌های مرزی، بستری و اقدامات درمانی برای زائر انجام می‌شود و برای سایر بیماری‌ها نیز بعد از اطمینان عدم ابتلای زائر به بیماری، اجازه تردد صادر می‌شود.

شناسایی ۱۵۵ مورد مثبت ابتلا به تب دنگی در کشور

رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تا کنون در کشور ۱۵۵ مورد مبتلا به تب دنگی شناسایی شده اند که از این تعداد ۱۴۰ بیمار دارای سابقه سفر از مبدا کشورهای آلوده به تب دنگی بوده اند و ۱۵ نفر دیگر سابقه سفر به مناطق آلوده را نداشته اند که از این تعداد ۱۱ نفر از بندر لنگه استان هرمزگان و چهار نفر از چابهار استان سیستان و بلوچستان بودند.

نهبندانی افزود:در استان خراسان رضوی نیز تا کنون سه مورد مثبت ابتلا به تب دنگی شناسایی شده که ۲ نفر از مشهد و یک نفر از شهرستان تربت حیدریه بوده اند.

به گزارش ایرنا، «تب دنگی» نوعی بیماری است که از طریق نیش پشه "آئدس" به انسان منتقل می‌شود و اخیرا مواردی از ابتلا به آن در برخی از هموطنان مسافر کشورهای حاشیه خلیج فارس شناسایی شده است. البته انتقال این بیماری از طریق انسان به انسان امکان پذیر نیست و بروز بیماری بر اثر گزش پشه اتفاق می افتد.

علائم این بیماری سردرد، کمردرد و پشت درد، تب معمولاً شدید و در برخی موارد خارش و جوش در قسمت‌های مختلف بدن است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha