۱۷۸ هزار مسافر خارجی در پایگاه‌های مرزی خراسان رضوی غربالگری شدند

مشهد- ایرنا- رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: نزدیک به ۱۷۸ هزار مسافر خارجی همزمان با دهه پایانی صفر در پایگاه‌های مراقبت مرزی زیر پوشش این دانشگاه در خراسان‌رضوی به لحاظ مراقبت‌های «سندرومیک» یا بیماری‌های واگیردار غربالگری شدند.

دکتر زهرا نهبندانی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: غربالگری این تعداد مسافر خارجی از چهارم شهریور ماه همزمان با اربعین حسینی تا ۱۴ شهریور ماه برابر با شهادت امام رضا(ع) انجام شده است.

وی تصریح کرد: در این بازه زمانی با توجه به شیوع برخی از بیماریهای واگیردار در کشورهای همسایه و ضرورت بررسی موارد مشکوک، مراقبت‌های سندرومیک شامل غربالگری بیماری‌های واگیردار مانند سل، مالاریا، تب دنگی و وبا در پایگاه‌های مراقبت بهداشتی مرزی استان خراسان رضوی شدت گرفت.

رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: در این مدت ۱۱۴ هزار و ۹۸۰ مسافر وارد و بیش از ۶۲ هزار و ۷۷۵ مسافر از پنج پایگاه مراقبت مرزی استان خراسان رضوی خارج شده‌اند که برای تمامی این افراد غربالگری‌ بیماری‌های واگیردار انجام شده است.

وی گفت: در این مدت ۲۶۷ مورد بیمار مشکوک شناسایی و ۵۰ نمونه‌گیری برای بیماری‌های واگیردار در پایگاه‌های مراقبت مرزی خراسان رضوی انجام شد که نتیجه تمامی این آزمایشات منفی بود.

نهبندانی افزود: همچنین ۵۴ هزار و ۴۲۴ واکسن فلج اطفال برای اتباع خارجی که قصد ورود به کشور را داشتند، تزریق شده است.

وی اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی مشهد پنج پایگاه مراقبت بهداشتی مرزی شامل مرز لطف‌آباد با کشور ترکمنستان در شهرستان درگز، مرز باجگیران با کشور ترکمنستان در شهرستان قوچان، مرز سرخس با کشور ترکمنستان در شهرستان سرخس، مرز دوغارون با کشور افغانستان در تایباد و مرز هوایی بین‌المللی در فرودگاه بین‌المللی هاشمی‌نژاد مشهد را مدیریت می‌کند.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در ۱۷ شهرستان خراسان رضوی، ۸۰ درصد از جمعیت ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری این استان را زیر پوشش دارد و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به جمعیت ۱۷ شهرستان دیگر این استان بر عهده دانشگاه‌های علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه، نیشابور و دانشکده‌ علوم پزشکی تربت‌جام است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha