صالحی بستر فعالیت انجمن‌های هنری را تقویت کند/ حفظ حقوق مادی و معنوی هنرمند نهادینه شود

تهران- ایرنا- خوانندگان موسیقی سنتی با اشاره به تجربه و شناخت و سوابق مدیریتی سیدعباس صالحی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کردند: او می‌تواند بستر فعالیت انجمن‌های فرهنگی و هنری را تقویت کرده و برای زمینه‌سازی حفظ حقوق مادی و معنوی هنرمندان و آثارشان در سطوح مختلف از دولت تا جامعه گام بردارد.

برادران سعیدی (محمد و علی سعیدی) در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره سیدعباس صالحی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی معتقدند: او در دوره جدید باید بیشتر از همه دوره ها و دولت‌ها، به مسائل بنیادین از تقویت آموزش استاد- شاگردی در موسیقی سنتی، نگاه دغدغه‌مندانه دولت و متولیان به حوزه هنر و موسیقی، بهره‌مندی از مدیران متخصص در لایه‌های تصمیم‌گیر حوزه موسیقی، توجه کند.

به اعتقاد برادران سعیدی، سیدعباس صالحی با تجربه و شناختی که از حوزه فرهنگ و هنر دارد، می‌تواند بستر فعالیت انجمن‌های فرهنگی و هنری را تقویت کند و در جهت بسترسازی برای حفظ و حقوق مادی و معنوی هنرمندان در سطوح مختلف از دولت تا جامعه گام بردارد، اما در وهله اول و برای پیش‌درآمد هر نوع ارتباط‌گیری با جامعه هنری، باید از هنرمندان به ویژه هنرمندان بخش موسیقی دلجویی شود و به احترام بانوان به عنوان نیمه مهم جامعه، محدودیت موسیقی برای آنها را بردارد.

استاد-شاگردی موسیقی سنتی تقویت شود

محمد سعیدی درباره وضعیت موسیقی سنتی اظهار داشت: موسیقی سنتی نسبت به سایر گونه‌های موسیقی که در حال حاضر عرف است، شرایط خوبی ندارد و مهم این است که ما ارزشمندی کار هنرمندان موسیقی سنتی را به ویژه به نسل جوان منتقل کنیم و بحث استاد شاگردی را که خاستگاه موسیقی سنتی است، تقویت کنیم.

وی تصریح کرد: تجلیل از هنرمندان موسقی سنتی، آموزش توسط اساتیدی که هنوز تعداد انگشت شماری از آنان در قید حیات هستند و تبحر و تسلط در موسیقی سنتی دارند، می‌تواند ارزیابی مثبتی در حوزه موسیقی ایرانی به جامعه عرضه کند.

هنر و موسیقی دغدغه دولت شود

سعیدی درباره چالش‌های حوزه موسیقی تصریح کردند: باید موضوع هنر و موسیقی از یک موضوع صرفاً وزارتی به دغدغه دولت و حاکمیت تبدیل شود، یعنی مدیریت کشور به سمتی برود و به این نتیجه برسد که جامعه به این هنر از ابعاد مختلف نیاز دارد و باید در زمینه‌های آموزش، تولید و انتشار آثار موسیقایی بسترسازی کند.

وی افزود: اگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان نماینده دولت بخواهد با جوانان در ارتباط باشد و مخاطبش آنان باشند، مستثنی کردن موسیقی و یا محدود کردن آن امکان‌پذیر نیست.

این هنرمندان موسیقی اظهار داشت: یکی از چالش‌هایی که باید حل شود این است؛ نهادهایی که نگاه فرهنگی ندارند و اظهار نظر فرهنگی در مجوزهای موسیقی می‌کنند حذف شوند نه اینکه محدود شوند. دولت و حاکمیت باید به این نتیجه برسند که مجوزهای اجرای صحنه‌ای موسیقی در هر زمینه‌ای صرفاً با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و سایر نهادها موظف هستند به اظهار نظر و کارشناسی این وزارتخانه تمکین کنند.

بهره‌مندی از متخصصان در حوزه مدیریتی فرهنگ و هنر

علی سعیدی برادر دیگر که او هم خواننده موسیقی سنتی است، درباره انتظارات خود از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت چهاردهم بیان کرد: انتظار ما از وزیر پیشنها فرهنگ این است که سعی کند دست‌اندرکاران و مدیران اجرایی حوزه مدیریتی فرهنگ و ارشاد، چه در وزارتخانه و چه در اداره کل استان‌ها که منصوب می‌کند از جنس خود هنرمندان باشند.

وی گفت: به عنوان مثال در بخش صنایع اگر کسی در حوزه معدن مدیریت کند، باید اطلاعاتی در این حوزه داشته باشد و فراز و نشیب‌های کار را بداند، قطعاً وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی باید از مدیران و اصحاب فرهنگ و هنر متخصص در این وزارتخانه بهره‌مند شود.

این خواننده موسیقی سنتی افزود: متأسفانه موضوع فرهنگ و هنر با توجه به اینکه یک موضوع کلی با تعاریف جامع است، هر فردی به خود این اجازه را می‌دهد تا در مقام کارشناس فرهنگی و هنری اظهار نظر کند و این فضا را برای تکثر در نوع برخورد با موضوع فرهنگ و هنر، فضای متمرکزی نمی‌کند، پس به همین دلیل انتظار اولیه این است که از اصحاب فرهنگ و هنر در مدیریت‌های فرهنگ و هنر بهره گرفته شود.

صالحی بستر فعالیت انجمن‌های هنری را تقویت می‌کند/ حفظ حقوق مادی و معنوی هنرمند نهادینه شود
برادران سعیدی (محمد و علی سعیدی) خوانندگان موسیقی سنتی

انجمن‌های هنری تقویت شود

محمد سعیدی در ادامه بر لزوم توسعه و حفظ و تقویت ارتباط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با سایر بخش‌های فرهنگی و هنری تاکید کرد و گفت: مقدمه حفظ کردن این ارتباط تقویت انجمن‌ها و مؤسساتی است که به صورت سازمان‌های مردم نهاد فرهنگ و هنر فعال هستند، امور باید به آنها واگذار شود و انجمن‌های مختلف موسیقی و نمایش باید تقویت شوند.

وی تاکید کرد: برخی اختیارات بخش‌های نظارتی که در بعضی حوزه‌ها قابل تفویض است باید به سمن ها و اصناف فرهنگی و هنری تفویض شود، وزیر و مدیران تصمیم گیرنده بدنه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید سعی کنند در قالب همایش، برگزاری جلسات تبادل نظر، نشست، نقد و بررسی‌ها، مدام با این مجموعه‌ها در ارتباط باشند.

خواننده موسیقی سنتی خاطرنشان کرد: هیچ زمانی متولیان دولتی نمی‌توانند به هنر جهت بدهند و برای آن فضا مهیا کنند و چارچوب بدهند چون هنر سیال و مقدس است و دستگاه دولتی باید خودش را از سد مسیر هنر بردارد و صرفاً نقش حمایتی داشته باشد و موسیقی نیز از این موضوع مستثنی نیست.

حفظ حقوق مادی و معنوی هنرمندان نهادینه شود

علی سعیدی هم درباره اقدامات وزیر پیشنهادی فرهنگ در بهبود شرایط موسیقی گفت: شایسته است وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نگاه مقامات عالی نظام را درباره موسیقی، به سمت نگاهی عمیق و ژرف ببرد نه این که تصور درباره موسیقی مزاحمت‌گونه یا صرفاً برنامه حاشیه‌ای باشد، امیدواریم موضوع مهم حفظ حقوق مادی و معنوی مؤلفان، مصنفین و هنرمندان جدی‌تر و قانونمندتر دنبال و نهادینه شود.

وی افزودند: اگر نگاه به موسیقی اینگونه شود که موسیقی مانند سایر آداب و فرهنگ در خون مردم ساری و جاری است، پس نمی‌تواند حذف یا محدود شود، از طرفی صدا و سیما نمی‌تواند گزینشی عمل کند و باید یک نگاه جامع پراهمیت به بخش موسیقی از طرف نهادهای عالی صورت گیرد که این مهم توسط شورای فرهنگ عمومی کشور که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عضو اصلی و بالاترین مقام اجرایی فرهنگی آن است و نیز شورای انقلاب فرهنگی یا ستادهای موازی دیگر به سرانجام برسد تا جایگاه از دست رفته هنرمندان در این حوزه مجدداً برگردد.

از هنرمندان موسیقی دلجویی شود

محمد سعیدی اظهارداشت: جامعه هنری به طور کلی و جامعه موسیقی به طور خاص ارتباط مؤثر و سازنده‌ای با دولت ندارد. البته نمی‌توان نامش را قهر گذاشت اما خودشان را مورد بی‌مهری می‌بینند، باید مقامات مسئول به سراغ هنرمندان در این حوزه بروند، از هنرمندان و اساتید دلجویی کنند و مجوزهایی که درگیر بروکراسی اداری، هم در حوزه تولید محتوا و هم در حوزه اجرای صحنه‌ای است را تسهیل کنند و نهادهای نظارتی فقط وظایف خود را برای ایجاد امنیت میان بخش‌های موسیقی انجام دهند.

نباید موسیقی بانوان را محدود کنیم

علی سعیدی به حضور بانوان در هنر موسیقی اشاره کرد و گفت: بیش از نیمی از جمعیت جامعه را بانوان تشکیل می‌دهند، مگر می‌شود در همه بخش‌ها اهمیت حضور و وجود بانوان را گوشزد کنیم و این قشر را در حوزه موسیقی محدود کنیم. امیدواریم تکلیف موسیقی و بانوان مشخص شود؛ اگر واقعا به بانوان اهمیت می‌دهیم باید در بخش موسیقی بانوان هم اتفاقات جدی و مثبت بیفتد.

صالحی بستر فعالیت انجمن‌های هنری را تقویت می‌کند/ حفظ حقوق مادی و معنوی هنرمند نهادینه شود
سیدعباس صالحی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی

به گزارش ایرنا، فهرست وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم، یکشنبه ۲۱ مردادماه به هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی ارائه و سیدعباس صالحی به عنوان وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی به مجلس معرفی شد.

صالحی متولد ۱۳۴۳ در مشهد و فرزند مرحوم آیت الله میرزاحسن صالحی (متوفی ۱۳۹۶) است. او دانش آموخته علوم حوزوی و در دانشگاه نیز فلسفه خوانده است، در دو حوزه علمیه مشهد و قم در محضر آیات عظام وحید خراسانی، جواد تبریزی، سید عزالدین زنجانی، میرزا علی آقا فلسفی و دیگران تلمذ کرده؛ هرچند لباس روحانیت به تن ندارد.

صالحی همچنین در مباحث فلسفی از محضر استادان ابراهیمی دینانی، انصاری شیرازی، جوادی آملی و حسن‌زاده آملی بهره برده است. او از سال ١٣٧٠ تاکنون دروس مرتبط با فقه و فلسفه و کلام اسلامی را در حوزه و دانشگاه تدریس کرده است.

صالحی در دولت یازدهم به معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب شد و ۲۸ مهر ۱۳۹۵ بعد از استعفای وزیر وقت فرهنگ به سرپرستی این وزارتخانه منصوب و ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ از سوی حسن روحانی به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دوازدهم به مجلس شورای اسلامی معرفی شد و توانست از مجلس رأی اعتماد بگیرد.

وی از ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان نماینده ولی فقیه در موسسه اطلاعات و روزنامه اطلاعات و مدیرمسئول این روزنامه منصوب شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha