درآمدهای اختصاصی دانشگاه فردوسی مشهد به ۲۲۰ میلیارد افزایش یافت

مشهد-ایرنا- رییس دانشگاه فردوسی مشهد گفت: درآمدهای اختصاصی این دانشگاه از طریق ارتباط با صنعت از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۲۰ میلیارد ریال بوده است که نسبت به سال‌های گذشته رشد جهشی داشته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر مسعود میرزایی شهرابی روز چهارشنبه در نشست خبری افزود: این در حالی است که مبلغ قرارداد دانشگاه با صنعت پارسال سه میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال بوده است و این رقم در سالهای ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به ترتیب یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال و ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال ثبت شده است.

وی بیان کرد: با این حال همچنان ارتباط دانشگاه و صنعت ضعیف است و باید با صاحبان صنایع و حتی مدیران استانی و فرا استانی ارتباط قوی تری را ایجاد و دنبال کنیم.

رییس دانشگاه فردوسی مشهد در بخشی از سخنانش افزود: بودجه عمومی این دانشگاه در سال جاری حدود پنج هزار میلیارد ریال است و تلاش می شود تا بودجه اختصاصی دانشگاه از درآمدهای به دست آمده، به حدود نیمی از درآمد عمومی دانشگاه افزایش یابد.

وی ادامه داد: بدهی انباشته دانشگاه فردوسی مشهد در گذشته نزدیک به چهار هزار میلیارد ریال بود که این رقم اکنون به ۷۰۰ میلیارد ریال کاهش یافته است.

مسوولان استانی با گسترش رشته های هنری مخالفت نمی‌کنند

میرزایی شهرابی در بخشی از سخنانش با اشاره به راه‌اندازی رشته های هنری در دانشگاه فردوسی مشهد گفت: مسوولان استانی و از جمله نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی هیچ مخالفتی با توسعه رشته های هنری در این دانشگاه ندارند و از گسترش  رشته‌های دانشگاهی حمایت می‌کنند.

وی اظهار کرد: دلیل گسترش نیافتن رشته های هنری در دانشگاه فردوسی، تمرکز بر ایجاد رشته های جدید است که امکان جذب منابع مالی را برای دانشگاه فراهم می‌کند.

رییس دانشگاه فردوسی مشهد افزود: نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی حمایت‌های ویژه ای از این دانشگاه داشتند و با پیگیری آیت‌الله علم الهدی بودجه دانشگاه فردوسی مشهد در سال جاری افزایش قابل توجهی یافت.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در مدیریت جدید گفت: به دنبال آن بودیم تا نقش دانشگاه در حل مسائل جامعه و کم کردن فاصله با مردم را دنبال کنیم تا بتوانیم وظیفه خود را به عنوان نسل چهارم دانشگاه در جامعه ایفا کنیم.

میرزایی گفت: با کمال تاسف با نگاه و ساختار دهه ۶۰ و با درآمد نفتی نمی‌تواینم مطالبات نسل z و جدید را در سال ۱۴۰۳ و پاسخ به جامعه پیگیری کنیم، از این رو باید نگاه ها تغییر پیدا کند و بدنبال راه‌های جدیدتری باشیم.

پذیرش دانشجو در رشته مهندسی معدن

عضو هیات علمی دانشگاه همچنین در خصوص ایجاد رشته های جدید دانشگاهی ادامه داد: با توجه به مزیت نسبی استان خراسان رضوی و داشتن معادن بسیار تاکنون رشته معدن در این دانشگاه وجود نداشت که با پیگیری صورت گرفته، بدون ایجاد بار مالی از مهرماه سال جاری پذیرش دانشجو در رشته معدن آغاز می شود.

به گفته وی، این در حالی است که استادان برجسته زیادی در رشته های زمین شناسی، متالوژی و شیمی در دانشگاه فردوسی مشهد مشغول به فعالیت علمی هستند.

میرزایی گفت: در حال پیگیری برای ایجاد دانشکده های علوم و فناوری های راهبردی و حکم‌رانی هستیم، زیرا برای ثروت آفرینی باید به دنبال توسعه فناوری باشیم و پیچیدگی فنی را در صنایع افزایش دهیم.

دانشگاه فردوسی مشهد در سال ۱۳۲۸ تاسیس شد. این دانشگاه ۸۰۰ عضو هیات علمی دارد و ۲۵ هزار دانشجو در این دانشگاه تحصیل می‌کنند که بیش از ۲ هزار نفر از آنان دانشجوی بین‌المللی هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha