سوگواره عاشورایی تعزیه چهارمحال و بختیاری آغاز شد

شهرکرد - ایرنا- سوگواره عاشورایی تعزیه خوانی چهارمحال و بختیاری از چهارشنبه شب در شهرکرد آغاز شد.

به گزارش ایرنا، معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری گفت: ۱۸ اثر دریافتی از گروه‌های تعزیه‌خوان استان داوری و ۱۰ گروه به مرحله نهایی سوگواره راه یافتند.

شهرام فرجی افزود: برگزاری هفدهمین دوره سوگواره عاشورایی استان برای دهه اول ماه صفر برنامه‌ریزی شده بود که بنا به درخواست گروه‌های تعزیه‌خوان، روند اجرای آن یک هفته به تعویق افتاد و این برنامه از ۲۴ مرداد با اجرای ۱۰ مجلس تعزیه آغاز شد.

به گفته وی، پیش از این و بر اساس فراخوان قرار بود اجرای مجالس تعزیه از ساعت ۱۶:۳۰ آغاز شود و تا پیش از اذان مغرب ادامه یابد اما با توجه به گرمای هوا و مسقف نبودن بیت العباس شهرکرد، برنامه سوگواره هر شب ساعت ۲۰ و پس از اقامه نماز مغرب و عشاء در این مکان آغاز خواهد شد.

وی ادامه داد: مجالس تعزیه تعیین شده برای اجرا در سوگواره، شامل مجلس شهادت مسلم بن عقیل، شهادت طفلان مسلم، شهادت حر بن یزید ریاحی، شهادت حضرت علی‌اکبر (ع)، شهادت حضرت قاسم (ع)، شهادت حضرت عباس (ع)، شهادت امام حسین (ع)، غارت خیمه‌گاه امام حسین (ع)، مجلس حضرت فاطمه زهرا (س) و شاه‌چراغ است.

معاون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تصریح کرد: ۱۰ گروه تعزیه‌خوان از شهرهای شهرکرد، هفشجان، طاقانک و چلیچه و روستاهای خراجی، ایل بیگی و شیخ شبان و همچنین اشکفتک با راه‌یابی به مرحله پایانی، اجرای این مجالس را برعهده دارند.

فرجی بومی بودن تمامی اعضای گروه تعزیه‌خوان را از شرایط اصلی حضور گروه‌های تعزیه‌خوان در مرحله پایانی بیان کرد .

وی یادآور شد: برای هر اجرا زمانی حدود ۲ ساعت در نظر گرفته ‌شده است و گروه‌های تعزیه‌خوان به جز گروه اجرا کننده تعزیه شهادت امام حسین (ع) باید نهایت زمان اجرای خود را در این فرصت تنظیم کنند.

به گزارش ایرنا، هفدهمین سوگواره عاشورایی چهارمحال و بختیاری با تمرکز بر بازشناسی قله‌های فرهنگی استان در حوزه تعزیه‌خوانی و شعر آیینی همچون عمان سامانی و سید عبدالباقی دهکردی معروف به سید صولت طرح‌ریزی شده است.

با توجه به شکل‌گیری نزدیک به ۲۰۰ گروه تعزیه‌خوان در استان، فراخوان سوگواره عاشورایی در سال ۱۴۰۳ در قالب طرح‌های قرارگاه شهید آوینی به صورت عمومی منتشر شد تا تمامی گروه‌های عضو کانون تعزیه استان که در ۲ سال اخیر، مجوز اجرا از این اداره کل دریافت کرده‌اند بتوانند در مرحله نخست فراخوان شرکت کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha