۲۷ مرداد ۱۴۰۳، ۸:۱۴
کد خبر: 85568827
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

امید نفس‌ها در قفس‌ها

کرمان - ایرنا - دزدکی رادیویی را آماده کرده بودند و از داخل زندان‌های بعثی، اخبار ایران را از ایستگاه تبریز می‌گرفتند و بین دیگر اسرا پخش می‌کردند؛ چگونگی این کار اما خود حکایت‌ها دارد که از زبان یکی از آزادگان سرافراز کشورمان می‌شنویم.

به گزارش ایرنا نفس‌های کم‌جان اما با اراده اسرای ایرانی در قفس‌های خفقان‌آور بعث عراق با ارسال خبر از طریق یک رادیو به‌صورت پنهانی، جان می‌گرفت و خود را برای تحمل ادامه شکنجه و رنج اسارت و البته امید برای رهایی آماده می‌کرد.

گفتن از خطرات اسرای جنگ تحمیلی در اردوگاه های رژیم بعث، خود مثنوی هزار برابر هفتاد من کاغذی است که ساعت ها، روزها و بلکه سال‌ها برای گفتن و شنیدن نیاز دارد.
خاطراتی به قلم مدیرکل پیشین بنیاد شهید و امور ایثارگران استان کرمان و مدیر گلزار بین المللی شهدای کرمان نگاشته شده و آنچنان بر جان دل می نشیند که سردار دل‌ها شهید حاج قاسم سلیمانی نیز یادداشتی بر کتاب رادیو بخشی از خاطرات سردار آزاده محمدرضا حسنی سعدی نگاشته و آورده است: «حاج محمدرضای عزیز، مخلص مجاهد، سلام. این خاطره ارزشمند و تکان‌دهنده که از یک عملیات سنگین ویژه هیجان‌انگیزتر است، نباید به این سادگی پردازش شود. خودِ بحث رادیو زیباترین داستان خواندنی برای تمام نسل‌ها می‌تواند باشد.در جایی که اسرا و زندانیان جنگ ها معمولاً به دنبال سیگار و اشیای فراموش دهنده‌ مخدرند، فرزندان روح‌الله در فکر فهم اندیشه او و تلاش برای ایستادگی روح خود در مسلک اویند. این اعجاب مذهب و انقلاب است. این تأثیر یک رهبر الهی بر جوانان و نوجوانان در شرایطی تکان‌دهنده و سخت است. مرحبا به این روح بلند و ارزشمند. زمین زیر پایتان را باید سجده کرد. دست‌تان و پای‌تان و آن نفس‌ها را در آن قفس‌ها می‌بویم و می‌بوسم. برادرتان سلیمانی».

امید نفس‌ها در قفس‌ها

و اما اندکی با رادیو در اسارت.

مخابره اخبار توسط رادیو از آسایشگاه

سردار حسنی سعدی در مصاحبه با خبرنگار ایرنا ضمن تشریح چگونگی کار با رادیو، دریافت و انتشار اخبار به سایر خاطرات خود از دیگر اسرا و وقایع نیز می پردازد و می گوید: در دوران اسارت یک رادیو داشتیم که از طریق آن اخبار ۲۴ ساعته جمهوری اسلامی را از ایستگاه رادیویی تبریز می گرفتیم سپس اخبار را در ۲۰ نسخه آماده و به آسایشگاه ها مخابره می کردیم.

وی افزود: اسیران ایرانی با وجود خبرهای لحظه به لحظه که از ایران و سایر نقاط جهان داشتند به‌روز بودند و در جریان ریزترین مسائل و تحولات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و نظامی کشور که از طریق ایستگاه رادیویی تبریز گرفته می شد، قرار می گرفتند.

سردار حسنی سعدی عنوان کرد: پیام ها، سخنرانی ها، گزارش‌های انتخابات، انتخاب مقام معظم رهبری پس از رحلت امام (ره)، آیین وداع با امام خمینی (ره)، بیعت مردم با رهبر معظم انقلاب و گزارش رادیویی فوتبال پس از دریافت از رادیو در آسایشگاه ها از جمله اخباری بود که برای سایر اسرا تکثیر می کردم.

وی با بیان اینکه آلمانی ها فیلمی ساخته بودند که در آن اسیران آلمانی سرود کشور خود را از رادیویی در اردوگاه شنیده بودند و بعد از بازگشت به کشورشان آن سرود را با هم خواندند، گفت: آزادگان ایرانی چندین سال اخبار، سرود جمهوری اسلامی و صدای کشور را از طریق رادیو در کشور عراق گوش کرده بودند و به اردوگاه ها مخابره می کردند در حالی که این امر مورد توجه قرار نگرفته است.

وی افزود: یکی از شیرین‌ترین فعالیت ها این بود که به دور از چشم دشمن از مسائل داخلی کشور آگاه بودیم.

امید نفس‌ها در قفس‌ها
محمدرضا حسنی سعدی

در رویای صادق دیدم ۱۲۰ روز دیگر آزاد می شویم

وی با بیان اینکه به همراه یکهزار و ۹۴۶ نفر اسیر ایرانی در اردوگاه بودیم، گفت: پس از اتمام جنگ در رویایی صادقانه دستی پر از بادام را دیدم.

سردار حسنی سعدی ادامه داد: آن فرد که فقط دستش را می دیدم یکی یکی بادام ها را کف دست من گذاشت و گفت بشمار، در عالم رویا دیدم ۱۲۰ بادام را به من داد.

وی گفت: فردای آن روز به سایر اسرا گفتم ما ۱۲۰ روز دیگر آزاد می شویم.

این آزاده سرافراز افزود: در مقابل انکار همرزمان خود یقین داشتم که در این روز آزاد می شویم ، روزها گذشت و سرانجام یکی از همرزمانم به داخل اردوگاه آمد و گفت الان رادیوهای اردوگاه اعلام کردند اسرا به‌زودی آزاد می شوند و ما دقیقا در همان ۱۲۰ روز آزاد شدیم.

اسارت ۱۰ ساله سرلشکر لشکری

مدیرکل پیشین بنیاد شهید و امور ایثارگران استان کرمان با بیان اینکه سرلشکر حسین لشکری ۱۲۰ ماموریت هوایی انجام داده بود اظهار کرد: حسین ۱۸ سال و به عبارتی ۶ هزار و ۴۱۰ روز در اسارت عراق بود و از این مدت ۱۰ سال در یک سلول بود.

وی گفت: سلولی که سرلشکر لشکری در آن بود ۱۸۰ در ۲۶۰ سانتیمتر بود ولی همواره از او شنیدم که می گفت احساس می کردم در قصری زندگی می کنم.

به گفته او، حسین از تنهایی برای نجوا با خدا استفاده می کرد و نیرو می گرفت.

سردار حسنی سعدی با بیان اینکه پس از آزادی از اسارت فرزند حسین که زمان اسارت چهارماهه بود به دانشجوی ترم نخست دندانپزشکی تبدیل شده بود ، افزود: سرلشکر لشکری به دلیل شکنجه های فراوان یک موی سیاه و دندانی سالم نداشت.

وی خاطرنشان کرد: صلیب سرخ برای پناهندگی وی پیشنهادهایی داد ولی او رد کرد و شهادت را به اسارت ترجیح داد ، سرانجام در ۱۹ مردادماه ۸۸ بر اثر شدت جراحات شهید شد.

امید نفس‌ها در قفس‌ها

قهرمانی که با دستان بسته، فریاد مرگ بر صدام سر داد

وی گفت: محمد شهسواری از رزمندگانی است که با دست بسته جلو تمام خبرنگاران و نیروهای دشمن فریاد «مرگ بر صدام ضد اسلام» را سر داد که امروز قهرمان و افتخاری برای کشور شده است.

۳.۵ ساعت شکنجه شاهپسندی

سردار حسنی سعدی اظهار داشت: امیرهوشنگ شاهپسندی یکی از آزادگان و بازنشسته استانداری کرمان بود که در سن ۱۶ سالگی سه ساعت و نیم شکنجه شد.

وی با بیان اینکه یکی از شکنجه های شاهپسندی گذاشتن اتوی داغ بر بدنش بود، گفت: یک پای وی سوخته و زغال شده بود و مدت ها گوشت اضافه می آورد، وی مدت ها روی دست راه می رفت و چندین ماه خونریزی معده داشت که به علت مقاومت زیاد، فرمانده عراقی از وی به امیر مافوق بشر یاد می کرد.

سردار سعدی حسنی گفت: رفتار معقولانه شاهپسندی آنچنان توجه فرمانده عراقی را جلب کرده بود که می گفت، دلم می خواهد دخترم را به امیر شاهپسندی بدهم و وی داماد من بشود.

وی ادامه داد: زمانی که شاهپسندی از جایی عبور می کرد این فرمانده عراقی به سربازانش دستور می داد و فریاد می زد از جلو امیر (فرمانده) کنار بروید.

احمدی اسیر ۱۰ ساله

مدیر گلزار بین المللی شهدای کرمان همچنین گفت: علیرضا احمدی دیگر آزاده ایرانی فقط ۱۰ سال سن داشت که با پدرش به جبهه آمده بود و به رزمندگان کمک می کرد.
وی ادامه داد: احمدی را پس از اسارت به کاخ صدام بردند و سن کم وی موجب بهت و حیرت خبرنگاران شد.

این آزاده گفت: احمدی در پاسخ به خبرنگارانی که می خواستند برایش اسباب‌بازی بیاورند گفت که برایش قرآن بیاورند.

رد درخواست مصاحبه خبرنگار به علت نداشتن حجاب

سردار حسنی سعدی بیان کرد: نصیر عشارما خبرنگار هندی در اردوگاه الانبار به آزاده مهدی طاهانیان پیشنهاد مصاحبه داده بود و این خبرنگار در مقابل انکار فرمانده عراقی مصمم به مصاحبه با این آزاده بود ولی مهدی طاهانیان به علت نداشتن حجاب درخواست وی را رد می کند تا اینکه خبرنگار پس از رعایت حجاب با وی مصاحبه کرد.

وی ادامه داد: خبرنگار به دروغ گفته بود که اطلاع داریم آیت الله خمینی (ره) فرمودند شما از رزمندگان ما نیستید و مهدی طاهانیان در پاسخ گفت، اولا که ایشان چنین صحبتی را مطرح نمی کنند اما اگر امام ما فرمودند پس حرفشان صحیح است زیرا ایشان فرمانده تمام مردم ایران است و افراد آسایشگاه در بهت این پاسخ سکوت کردند.

حسنی سعدی در ادامه رد درخواست مصاحبه خبرنگار می گوید: ای زن به تو از فاطمه اینگونه خطاب است، ارزنده ترین زینت زن حفظ حجاب است.

تشکیل جمهوری اسلامی کوچک توسط اسرای ایرانی در عراق

مدیر گلزار بین المللی شهدای کرمان همچنین با اشاره به نظم و تشکیلات آزادگان ایرانی در دوران اسارت گفت: صلیب سرخ در این باره از اسیران ایرانی به عنوان جمهوری اسلامی کوچک بدون پرچم در کشور عراق یاد کرد.

سردار حسنی سعدی افزود: نماینده صلیب سرخ حاضر به خرید اطلاعات آزادگان شد اما اسرا رنج اسارت را کشیدند و هیچ اطلاعاتی به صلیب سرخ ندادند.

افسر عراقی تحت تاثیر آزاده ایرانی

این آزاده تصریح کرد: افسر بعثی به حدی تحت تاثیر ابوترابی آزاده ایرانی قرار گرفته بود که از حزب بعث خارج شد، به سوریه رفت و در زمره شهدای مدافع حرم شهید شد.

وی ادامه داد: این افسر وقتی برخورد ابوترابی را دید زندگی‌اش متحول شد و تمام مشورت و درد دل خود را به ابوترابی می گفت.

۱۸ نفر از شخصیت های کتاب آن ۲۳ نفر کرمانی هستند

حسنی سعدی در ادامه با بیان اینکه پایی که جا ماند، من زنده ام و آن ۲۳ نفر از کتاب های نوشته شده به قلم آزادگان کرمانی است گفت: ۱۸ نفر از آن ۲۳ نفر (آزادگان نوجوان) کرمانی هستند.

وی افزود: ۲۳ آزاده ایرانی زمانی که به ملاقات صدام می رفتند تصمیم به کشتن یا تحقیر وی گرفتند و این افراد از افتخاراتی هستند که فرهنگ ما را تشکیل می دهند.

این آزاده بیان کرد: دفاع، دشمن‌ستیزی، وفاداری به امام خمینی (ره)، رهبر معظم انقلاب و نظام جمهوری اسلامی از اعتقادات و باورهای ما است.
حسنی سعدی از آزادگان سرافراز و جانباز ایرانی در دوران دفاع مقدس است که از وی کتاب های سه هزار روز اسارت و رادیو به چاپ رسیده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha