شهروندان، توصیه‌های بهداشتی را برای پیشگیری از ابتلا به وبا جدی بگیرند

زنجان - ایرنا- مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت دانشگاه علوم پزشکی زنجان با بیان اینکه تاکنون موردی از بیماری وبا در استان گزارش نشده است، گفت: شهروندان، توصیه‌های بهداشتی را برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری جدی بگیرند.

حسین معصومی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: وقوع بیماری وبا با توجه به آب و هوای متنوع ایران در تمام فصول سال ممکن است، ولی بیشترین موارد ابتلای به این بیماری از اوایل تابستان تا اواخر آبان بروز می‌کند.

وی با بیان اینکه وبا یک بیماری اسهالی حاد است که توسط یک نوع باکتری به نام ویبریوکلرا ایجاد می‌شود، گفت:در این زمینه باید توصیه‌های بهداشتی بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان تاکید کرد: در صورت مراجعه نکردن بیماران مبتلا به وبا جهت درمان به ویژه در موارد شدید بیماری، ممکن است در مدت چند ساعت دچار کم‌آبی شدید شده و حتی جان خود را از دست بدهند.

معصومی افزود: انتقال بیماری وبا از راه مدفوعی- دهانی بوده و از طریق مصرف آب یا غذایی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم توسط مدفوع یا استفراغ بیماران مبتلا به وبا آلوده شده است، منتقل می‌شود.

وی با تاکید بر جدی گرفتن توصیه‌های بهداشتی برای پیشگیری از ابتلا و انتقال بیماری وبا، گفت: شهروندان از آب آشامیدنی سالم برای آشامیدن، شستشو و تهیه غذا استفاده و از مصرف آب‌های غیر مطمئن از چشمه و رودخانه خودداری کنند.

این کارشناس یادآور شد: برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری، شستشو و ضد عفونی کامل سبزیجات خام و میوه‌ها قبل از مصرف، شستشوی دست‌ها قبل از تهیه و مصرف غذا و پس از استفاده از سرویس بهداشتی و خودداری از مصرف یخ‌های ناسالم را مد نظر قرار دهند.

معصومی افزود: همچنین از مصرف مواد غذایی که در خارج از یخچال نگهداری یا در محل‌های غیر بهداشتی تهیه و عرضه می‌شود، پختن غذا به طور کامل و مصرف غذاهای پخته‌ شده در اسرع وقت، نگهداری مانده غذا در یخچال و یا در دمای کمتر از چهار درجه سانتیگراد و داغ کردن کامل در موقع مصرف مجدد نیز باید اجتناب شود.

وی، جلوگیری از تماس غذاهای پخته شده با مواد غذایی خام، حفظ غذاها از دسترس حشرات، جوندگان و سایر حیوانات و رعایت اصول بهداشتی و مراجعه سریع به پزشک برای درمان در صورت داشتن علائم بیماری‌های گوارشی از قبیل اسهال و استفراغ و پیشگیری از انتقال بیماری به دیگران را از دیگر نکات مهم در این زمینه ذکر کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha