لزوم ورود جدی سی‌ان‌جی به سبد سوخت

تهران- ایرنا- یک کارشناس انرژی گفت: هم اکنون بیش از نصف ظرفیت سی‌ان‌جی کشور خالی است و می‌توان با استفاده از این ظرفیت خالی، میزان مصرف بنزین را ۲۰ تا ۳۰ میلیون لیتر در روز کاهش داد.

"محمد حسین کشاورز" امروز (جمعه) در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا پیرامون اهمیت سی‌ان‌جی در سبد سوخت کشور اذعان داشت: ابتدا باید به ناترازی انرژی بپردازیم تا اهمیت استفاده از CNG در سبد سوخت کشور را درک کنیم. ناترازی انرژی در کشور، هر روز جدی‌تر می‌شود و طبق آمار، در سال گذشته سه میلیارد دلار واردات بنزین انجام شد و با توجه به افزایش مصرف سوخت و تعداد خودروهای کشور، این آمار در سال ۱۴۰۴ به رقمی بیش از چهار میلیارد دلار نیز خواهد رسید.

وی گفت: بر این اساس باید هر سال میلیاردها دلار برای واردات بنزین کنار بگذاریم تا ناترازی بنزین را حل کنیم، اما همان بنزین که به مبلغ حدودی ۶۰ هزار تومان وارد کرده‌ایم را بدهیم به قاچاقچیان سوخت تا از کشور خارج کنند و این چرخه معیوب ادامه یابد؟

کشاورز با بیان اینکه ما ۲ تجربه حیاتی و عبرت آموز در ۲ زمان و ۲ دولت متفاوت از هم داشتیم، توضیح‌داد: نخست، دولت نهم و دهم که قبل از افزایش قیمت بنزین، CNG را وارد سبد سوخت کشور کرد و ناوگان حمل و نقل عمومی را به درستی بهینه و نوسازی کرد و دومی، دولت یازدهم و دوازدهم که بدون ایجاد زیرساخت‌های لازم و فراموشی CNG، قیمت بنزین را افزایش داد و همان‌طور که شاهد بودیم در تجربه اول با کمترین تنش و کمترین افزایش میزان تورم، قیمت بنزین افزایش پیدا کرد.

وی ادامه‌داد: اینجا می‌توانیم نقش حیاتی سی‌ان‌جی در سبد سوخت را به درستی درک کنیم. اگر CNG نبود، میزان مصرف بنزین کشور چه میزان بود و در حال حاظر چه میزان ظرفیت خالی در سی ان جی وجود دارد؟ در کشور ما روزانه ۲۱ میلیون متر مکعب CNG مصرف می‌شود، که معادل تقریبی ۲۰ میلیون لیتر بنزین است. این رقم یعنی ما با فعال کردن ظرفیت CNG توانستیم معادل آن را در بنزین صرفه جویی کنیم. در حالی که ظرفیت استفاده از سی ان جی در کشور ۵۰ میلیون متر مکعب است.

این کارشناس انرژی به طرح این پرسش پرداخت که چرا با حمایت از طرح تبدیل یک میلیون و ۲۰۰ هزار خودروی بنزینی به گازسوز، به حل مشکل ناترازی بنزین کمک نمی‌کنیم؟

وی ادامه داد: وقتی از ظرفیت سی ان جی حرف می‌زنیم فقط به خودروهای سواری و باری اشاره نمی‌کنیم، بلکه می‌توانیم در خودروهای سنگین و حمل و نقل عمومی نیز از گاز طبیعی استفاده کنیم. ما تجربه موفق استفاده از CNG در اتوبوس‌های شرکت واحد را در کشور داشته‌ایم، اما با عدم حمایت مسئولان، این موضوع به فراموشی سپرده شد.

وی اظهارداشت: سال گذشته سازمان اتوبوسرانی تهران، استفاده از CNG در اتوبوس‌های درون شهری را با جایگزینی مخازن تاریخ گذشته نوع ۱ (تمام فولادی) با مخازن نوع ۲ (فولاد و الیاف کربن) مجدد فعال کرد که باعث دلگرمی فعالان صنعت CNG شد.

کشاورز افزود: گفته می‌شود این سوخت باعث مستهلک شدن موتور خودرو می‌شود، این ادعا چه میزان صحت دارد؟ این سوال را با یک مثال پاسخ می‌دهم و آن، تفاوت کامپیوترهای دهه ۷۰ شمسی و کامپیوترهای امروز است. کیت مورد استفاده و مورد تایید کارشناسان صنعت خودرو و صنعت CNG ، کیت نسل ۴ است که در همه دنیا به صورت گسترده و مرسوم استفاده میشود و بازدهی کیت نسل ۴ در خودروها، همانند استفاده از بنزین در خودرو است، حتی با کمی بهبود در مصرف سوخت.

وی با اشاره به تجربه جهانی استفاده از CNG گفت: کشورهایی نظیر چین، روسیه، ایتالیا، آرژانتین، استفاده از گاز طبیعی را نه فقط در خودروهای سواری بلکه در ناوگان حمل و نقل سنگین به روش DDF نیز اجرایی کردند. در روش DDF ، گاز سی ان جی به صورت همزمان با گازوئیل به محفظه احتراق موتور تزریق می‌شود و چند سالی می‌شود که یک شرکت دانش بنیان ایرانی توانسته به این صنعت ورود کند، اما سازمان استاندارد، وزارت صمت و ارگان‌های دیگر، به دلیل ناشناخته بودن این موضوع، استانداردهای لازم را جهت تولید انبوه و به‌کارگیری این فناوری‌ ها نمی‌دهند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha