تأکید جلالی بر نقش فرهنگ در تحکیم پیوند ایران و روسیه؛ نگاهی به آثار منتخب جشنواره + فیلم

مسکو- ایرنا- سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه با تأکید بر اهمیت نقش اهالی فرهنگ و هنر در تحکیم پیوندهای دو ملت و پایداری مناسبات دو کشور گفت:‌ هنر، بهترین زبان برای نزدیک شدن همه مردم و ملت‌ها به یکدیگر است. 

به گزارش روز پنجشنبه خبرنگار ایرنا، کاظم جلالی در آیین تجلیل از برگزیدگان نخستین جشنواره مشترک نقاشی هنرمندان ایران و روسیه با عنوان «نقش دوستی» که از سوی رایزنی فرهنگی کشورمان برگزار شد، با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای توسعه مناسبات تهران و مسکو در سال‌های اخیر، گفت: اگر روابط دو کشور در حوزه فرهنگی نیز شکل گیرد، زمینه‌ساز پایداری مناسبات دوجانبه خواهد بود؛‌ سیاستمداران و دیپلمات‌ها می‌توانند هر روز با یکدیگر دیدار کنند اما آنچه منجر به پایداری روابط می‌شود، تحکیم پیوندها در حوزه فرهنگی است.

تأکید جلالی بر اهمیت نقش اهالی فرهنگ و هنر در تحکیم پیوندهای ایران و روسیه

سفیر ایران در مسکو در این آیین که با حضور برخی فعالان فرهنگی و جمعی از هنرمندان دو کشور در آکادمی آبرنگ و هنرهای زیبای مسکو و در مجاورت نمایشگاه آثار منتخب جشنواره نقش دوستی برپا شده بود، افزود: ما دیپلمات‌ها و سیاسیون باید دست خود را به سمت اهالی هنر و هنرمندان دراز کنیم و از آنها بخواهیم که در راستای پایداری مناسبات دوجانبه به ایفای نقش بپردازند.
جلالی با قدردانی از رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در روسیه به خاطر ابتکار برگزاری جشنواره مشترک هنرمندان دو کشور گفت:‌ این نمایشگاه از چند وجه حائز اهمیت است. اولین وجه آن سخن گفتن با زبان هنر است؛ بهترین زبان برای نزدیک شدن همه مردم و همه ملت‌ها زبان هنر است.
وی خاطرنشان کرد:‌ در اصل، زبان هنر، زبان مهر، ‌محبت و صداقت و نزدیک شدن به هم است. اگر بخواهیم منادی صلح و همدلی در بین ملت‌های خود باشیم، بهتر از زبان هنر پیدا نمی‌کنیم.

سفیر ایران در مسکو گفت:‌ وجه دوم این نمایشگاه این است که زبان هنر، در بین هنرمندان دو ملت تاریخ‌ساز و بزرگ و متمدن ایران و روسیه شکل گرفته است. این مسأله از این جهت اهمیت مضاعفی دارد که بدانیم دشمنان دو ملت و دشمنان روابط خوب دو کشور همواره در صدد تخریب این مناسبات هستند و برنامه‌های مفصلی دارند برای اینکه روابط جمهوری اسلامی ایران و روسیه شکل نگیرد.
جلالی ادامه داد: وجه سوم این جشنواره آن است که هنرمند روس، تصاویری از ایران را به تصویر کشیده است و هنرمند ایرانی،‌تصاویری از روسیه را؛ این وجه هم خیلی مهم است. در دنیایی قرار داریم که خیلی‌ها به فرهنگ و تمدن‌ها و ارزش‌های دیگران توهین می‌کنند.
وی با اشاره به حواشی المپیک پاریس گفت:‌ در جریان برگزاری این رقابت‌ها به ادیان الهی توهین شد؛ پیش از این هم بارها به قرآن مجید کتاب مقدس مسلمانان و نیز به پیامبران الهی به ویژه پیامبر بزرگ اسلام (ص) توهین شد؛‌ از این رو، جشنواره نقش دوستی با پیام احترام گذاشتن به یکدیگر و برجسته کردن ارزش ‌های ملت‌های یکدیگر همراه است.
سفیر ایران در روسیه با بیان اینکه روابط دو کشور روز به روز در حال گسترش است، از همه هنرمندانی که در جشنواره مشترک نقاشی شرکت کردند، قدردانی کرد.

تأکید جلالی بر اهمیت نقش اهالی فرهنگ و هنر در تحکیم پیوندهای ایران و روسیه

جلالی در این آیین ضمن اهدای جوایز نفرات نخست جشنواره نقش دوستی از جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه، به صورت ویژه از خانم ماریا زنکوا هنرمند روس که تصویر آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور شهید کشورمان را نقاشی کرده بود،‌ تجلیل کرد.

سفیر ایران همچنین ضمن بازدید از آثار به نمایش درآمده در این نمایشگاه، با هنرمندان و فعالان فرهنگی حاضر در این آیین گپ و گفتی صمیمی داشت.


برگزیدگان نخستین جشنواره مشترک نقاشی هنرمندان ایران و روسیه با عنوان «نقش دوستی» که توسط رایزنی فرهنگی سفارت کشورمان برگزار شده بود، شامگاه چهارشنبه ۲۴ مردادماه ۱۴۰۳ در آیینی در آکادمی آبرنگ و هنرهای زیبای مسکو تجلیل شدند. 
در این آیین، نمایشگاه آثار منتخب جشنواره شامل ۱۰۰ اثر هنرمندان ایرانی و ۱۰۰ اثر هنرمندان روسی که به انتخاب هیأت داوران برگزیده شده‌اند و همچنین ۴۰ اثر از استادان برجسته آغاز به کار کرد. 
رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در روسیه درباره فرایندهای برگزاری جشنواره مشترک نقاشی هنرمندان جوان دو کشور گفت: این جشنواره تیرماه ۱۴۰۳ با انتشار فراخوانی آغاز به کار کرد و در مدت تعیین شده، افزون بر ۶۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره در تهران و مسکو ارسال شد. 
مسعود احمدوند ادامه داد: در این جشنواره، هنرمندان روسی درباره ایران و هنرمندان ایران درباره روسیه، آثاری را خلق کرده‌اند. 
وی ادامه داد: نمایشگاه آثار منتخب به مدت یک ماه در مسکو برپا خواهد بود و پس از آن، آثار منتخب به مدت یک ماه در هر یک از شهرهای سن‌پترزبورگ و کازان به نمایش درخواهند آمد. 
رایزن فرهنگی ایران همچنین گفت:‌ آثار منتخب سپس به ایران ارسال خواهد شد و در هر یک از شهرهای تهران، اصفهان و شیراز به مدت یک ماه در معرض دید علاقه‌مندان قرار خواهند گرفت. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha