اسرائیل اعتبار خود را از دست داده است / خسارت‌های اقتصادی از ۶۷ میلیارد دلار فراتر رفت

تهران- ایرنا- کارشناسان اقتصادی رژیم صهیونیستی با اذعان بر خسارات و هزینه های بسیار جنگ در نواز غزه اعلام کردند که این خسارات از مرز ۶۷ میلیارد دلار هم گذشت و اسرائیل هم اعتبار خود را برای سرمایه گذاری از دست داده است.

به گزارش روز جمعه ایرنا، «راکویت روسک امیناخ» اقتصاددان صهیونیست در گفت وگو با شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی گفت که حمله به نوار غزه، تاکنون بیش از ۲۵۰ میلیارد شیکل (۶۷.۳ میلیارد دلار) برای تل آویو هزینه داشته است.

وی افزود: ارتش نیز خواستار افزایش ۲۰ میلیارد شیکلی بودجه خود شده است.

امیناخ که رئیس اجرایی سابق بانک «لئومی» رژیم صهیونیستی است، اضافه کرد: اسرائیل با کمبود بودجه شدیدی روبه رو است، شمار زیادی از ساکنان شهرک های شمالی در مرز لبنان و همجوار نوار غزه آواره شده اند و جنگ شمار زیادی زخمی برجای گذاشته است.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه بسیاری از نیازهای اقتصادی در آمار هزینه های جنگ محاسبه نمی شود، ادامه داد که هزینه و خسارت های جنگ بسیار بیشتر از آمارهای اعلامی است.

در همین حال، رئیس سابق بانک «اسرائیل» نیز گفت: مهمترین و فوری ترین اقدام لازم، یافتن راه حل برای کسری بودجه است.

«یعقوب فرنکل» اضافه کرد: سال ۲۰۲۳ بدون کسری بودجه آغاز شده بود، اما ناگهان اوضاع دگرگون شد و کسری بودجه در پایان ماه ژوئیه ۲۰۲۴(اوایل مرداد۱۴۰۳) به ۸.۱ درصد یعنی حدود ۱۵۵ میلیارد شیکل رسید.

وی افزود: اسرائیل اعتبار خود را برای سرمایه گذاران از دست داده است، اعتبار از طریق سخنرانی به دست نمی آید و باید در عمل ثابت شود.

رئیس اجرایی و عضو موسس شرکت فناوری نرم‌افزار رژیم صهیونیستی (چک پوینت) نیز گفت: نشانه های کاهش سرمایه گذاری خارجی به صورت واضح و آشکار مشاهده می شود، سرمایه گذاران خارجی از بی ثباتی می ترسند.

«گیل شِوِد» افزود: اگر من هم یک سرمایه گذار آمریکایی بودم، یک کشور آرام و باثبات را برای سرمایه گذاری انتخاب می کردم.

رئیس اجرایی سابق بانک «دیسکونت»رژیم صهیونیستی نیز گفت: اگر با بحران بی اعتمادی و بی اعتباری اقتصادی مقابله نشود، باید منتظر بحران خطرناکتری باشیم که این یک خطر واقعی است.

«اوری لِوین» اضافه کرد: ابتدا باید اعتبارمان را بازیابیم و برای سرمایه گذران اعتمادسازی کنیم. ما اعتبارمان را از دست داده ایم و این در تفاوت قیمت ها، در محافل بین المللی و مراکز رتبه بندی به وضوح مشاهده می شود.

به گزارش ایرنا، از زمان آغاز جنگ در نوار غزه هریک از گروه‌های محور مقاومت در منطقه به شکلی از رزمندگان و ملت فلسطین حمایت کرده و در این میان نقش نیروهای مسلح یمن با مختل کردن صادرات و واردات رژیم صهیونیستی و حزب‌الله با درگیر کردن بخش قابل توجهی از نیروهای ارتش این رژیم برجسته‌تر بوده است.

«گیدئون گیلبرت» رئیس بندر اشغالی ام‌الرشراش (ایلات) پیش از این اذعان کرده بود که این بندر در حال ورشکستگی است و فقط یک کشتی در ماه های اخیر به ایلات وارد شده است.

وی همچنین گفت: یمنی‌ها با عملیات‌هایی که انجام دادند، راه ورود و دسترسی به ایلات را بسته‌اند.

در همین حال، رسانه‌های صهیونیستی به نقل از «شائول اشنایدر» رئیس هیئت مدیره بندر اشغالی «اشدود» اعلام کردند: اگر جبهه‌ای در شمال باز و جنگ تشدید شود، همه بنادر اسرائیل به جز بندر اشدود، از کار خواهد افتاد.

گیلبرت پیشتر نیز در گزارش هفت جولای (۱۷ تیر) خود به کمیته اقتصادی کنست(پارلمان) رژیم صهیونیستی، اعلام کرده بود که بندر ایلات در هشت ماه گذشته، فعالیتی نداشته و در نتیجه درآمدی نیز کسب نکرده است.

براساس این گزارش، تبادل بار در بندر ایلات به میزان ۸۵ درصد کاهش داشته که این موضوع باعث شده تا مسئولان بندر برای تامین هزینه های نگهداری از تاسیسات، از کابینه درخواست کمک مالی کنند.

روزنامه عرب زبان «رای الیوم» نیز اخیرا نوشت: عملیات پشتیبانی نیروهای مسلح یمن از گروه های مقاومت و محاصره دریایی رژیم صهیونیستی به شدت تل آویو را تحت فشار قرار داده است.

بر اساس این گزارش، عملیات نیروهای مسلح یمن به افزایش قیمت محصولات به ویژه مایحتاج اساسی غذایی این رژیم منجر شده است.

رسانه صهیونیستی «معاریو» نیز اخیرا فاش کرد که از آغاز جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه، ۴۶ هزار شرکت صهیونیستی درپی پیامدهای جنگ و انزوای بین‌المللی رژیم اشغالگر به تعطیلی کشیده شده‌اند.

این روزنامه همچنین نوشت: انتظار می‌رود تا پایان سال جاری میلادی، تعداد شرکت‌های اسرائیلی تعطیل‌ شده به ۶۰ هزار شرکت برسد.

موسسه بین المللی اعتبارسنجی «فیچ» نیز پیشتر اعلام کرد که به خاطر جنگ علیه غزه و تهدیدات ژئوپولیتیک علیه تل‌آویو، چشم انداز رشد اقتصادی رژیم اشغالگر مثبت نیست.

تحلیلگران موسسه فیچ پیش بینی کردند جنگ علیه غزه تا سال ۲۰۲۵ ادامه یابد و درباره خطر گسترش جنگ به دیگر مناطق هشدار دادند.

این موسسه بین المللی اعتبارسنجی پیش بینی کرد که کسری بودجه رژیم صهیونیستی از ۴.۱ درصد در سال ۲۰۲۳ میلادی به ۷.۸ درصد در ۲۰۲۴ میلادی برسد.

موسسه اعتبارسنجی فیچ اعلام کرد که در میان‌مدت، بدهی های تل آویو، کماکان به میزان بیش از ۷۰ درصد تولید ناخالص داخلی آن خواهد بود.

آمار این موسسه در حالی اعلام شد که رژیم صهیونیستی نیز هفته گذشته اعلام کرد که کسری بودجه ۱۲ ماه گذشته آن از ۷.۷ درصد در ماه ژوئن(خرداد) به ۸.۱ درصد در ماه ژوئیه (تیر) رسیده است.

براساس این گزارش، کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد که جایگاه شهر تل‌آویو در میان شهرهای ثروتمند جهان نیز ۱۷ پله سقوط کرده و در جایگاه چهل و هفتمین شهر جهان از نظر ثروت، قرار گرفته است.

این رسانه صهیونیستی، فرار سرمایه از تل‌آویو را در یک سال گذشته بالا اعلام کرد و نوشت: حدود ۳۰۰ سرمایه گذار با حداقل هرکدام یک میلیون دلار سرمایه، پس از عملیات طوفان الاقصی، این شهر را ترک کرده اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha