۲۷ مرداد ۱۴۰۳، ۸:۳۳
کد خبرنگار: 1449
کد خبر: 85569728
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

عملیات تکمیل زیرساخت‌های گردشگری "ارگ نوشیجان" آغاز شد

همدان- ایرنا- رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر گفت: عملیات تکمیل قطعه دوم زیرساخت های گردشگری ارگ باستانی نوشیجان به عنوان بنای خشتی منحصر به‌ فرد متعلق به هزاره اول میلادی در این شهرستان آغاز شد.

ابراهیم جلیلی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: ارگ باستانی نوشیجان تنها اثر تاریخی در این شهرستان است که بازدید کننده خارجی دارد و در طول سال میزبان گردشگران بسیاری است.

وی افزود: نوشیجان به واسطه قرار گرفتن در دشت شورکات و فاصله ۱۸ کیلومتری از شهر ملایر، نیاز به زیرساخت‌های گردشگری برای ماندگاری مسافر دارد.

مدیر پایگاه ملی نوشیجان بیان کرد: در همین راستا با مساعدت مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان و فرماندار ویژه ملایر، از محل اعتبارات سال گذشته و اعتبارات زیرساخت گردشگری در سال ۱۴۰۲ قراردادی برای اجرای فاز دوم محوطه ورودی نوشیجان با پیمانکار منعقد شده است.

جلیلی ادامه داد: زیرساخت گردشگری این اثر تاریخی شامل ۱۳۰۰ مترمربع زیرسازی و جالیز محور ورودی و تامین آب در این مجموعه به طول ۵۰۰ متر با تانکر یک‌هزار لیتری است.

وی با بیان اینکه پیمانکار در محل مستقر و پروژه فعال است، گفت: ارگ نوشیجان در استان همدان و در ۱۶ کیلومتری شمال غرب شهر ملایر بر فراز تپه‌ای طبیعی به ارتفاع تقریبی ۳۷ متر قرار گرفته است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر با بیانن اینکه نوشیجان را می توان قدیمی‌ترین نیایشگاه آریایی ها در داخل کشور دانست و افزود: ارگ نوشیجان در سال ۱۳۴۳ خورشیدی مورد شناسایی قرار گرفت و در سال‌های ۱۳۴۶ تا ۱۳۵۶ طی ۶ فصل باستان‌شناسی توسط موسسه ایران شناسی بریتانیا به سرپرستی «دیوید استروناخ» عملیات کاوش و مرمت در تپه انجام شد.

جلیلی گفت: دستاورد فعالیت‌های این هیات، شناسایی سه دوره معماری باستانی متعلق به دوران «مادها، هخامنشیان و اشکانیان» به شمار می رود که مهم ترین و باستانی‌ترین لایه مربوط به سکونت اقوام ماد در این تپه از نیمه دوم قرن هشتم قبل از میلاد مسیح تا نیمه اول قرن ششم قبل از میلاد است.

وی بیان کرد: با وجود بازدید گردشگران داخلی و خارجی از این سایت، نبود امکانات رفاهی از قبیل فضای سبز موجب شده تا بسیاری از بازدیدکنندگان به سرعت بعد از بازدید، مجموعه را ترک کنند ، این درحالیست که با اجرای فضای سبز و تامین زیرساخت گردشگری مجموعه می‌توان بسیاری از گردشگران را ترقیب به صرف زمان بیشتری در مجموعه کرد.

مدیر پایگاه ملی ارگ نوشیجان یادآور شد: به همین دلیل یکی از مهم ترین اهداف کوتاه مدت به لحاظ اجرای کار در نوشیجان تامین زیرساخت، کاشت درختان مقاوم به مناطق شور و نمک‌زار و ایجاد فضای سبز مناسب برای استراحت است.

جلیلی اظهار کرد: روند تکمیل زیرساخت گردشگری اثر منحصر به فرد نیاز به تامین اعتبارات ملی و استانی و توجه مسوولان استانی و شهرستانی است.

وی تامین پایدار آب فضای سبز حتی شرب در نوشیجان را یکی از دغدغه‌های میراث فرهنگی دانست و از جمله اقدامات سال‌های اخیر تامین زیرساخت گاز، استفاده از آب شرب روستایی و تلفن عنوان کرد که از اعتبار زیرساخت و ملی انجام شده است.

به گزارش ایرنا، ارگ باستانی نوشیجان، آتشکده و قلعه ‌ای باستانی در ۱۵ کیلومتری شمال غرب ملایر و روبروی روستای شوشاب قرار گرفته و حدود ۲ هزار و ۸۰۰ سال قدمت دارد، این اثر تاریخی در سوم بهمن ۱۳۴۶ با شماره ثبت ۷۶۳ به‌عنوان یکی از آثار تاریخی ایران ثبت ملی شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha