ثبت نام طرح مشارکت اجتماعی و توانمندسازی زنان در قشم آغاز شد

قشم - ایرنا - رییس اداره بهزیستی شهرستان قشم گفت: ثبت نام شرکت در طرح مشارکت اجتماعی زنان(ماز) با هدف توانمندسازی زنان و کاهش آسیب های اجتماعی در بزرگ ترین جزیره ایرانی خلیج فارس آغاز شد.

سیروس شمس الهی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: هدف از اجرای این طرح که مخاطبین آن زنان و دختران بین ۱۸ تا ۵۰ می باشند، ارتقای توانمندی زنان در زمینه شیوه‌های همیاری اجتماعی برای پیشگیری از آسیب‌ها و ایجاد زمینه مشارکت زنان در موسسات غیر دولتی و افزایش تاب‌آوری زنان در مقابل آسیب‌ها است.

وی ادامه داد: در این طرح زنان سرپرست خانوار و مادران توانخواه تحت پوشش بهزیستی مهارت تاب آوری و همچنین شیوه های مشارکت اجتماعی را فرا می گیرند، تا پشتیان خانواده خود باشند و شاهد کاهش و پیشگیری آسیب‌های اجتماعی در سطح این شهرستان مرزی باشیم.

رییس اداره بهزیستی شهرستان قشم توضیح داد: طبق برنامه ریزی های انجام شده در این طرح تعداد ۵۵ نفر از بانوان این جزیره در یک گروه ۱۸ تا ۵۰ سال ساماندهی می شوند.

شمس الهی اضافه کرد: برای اجرا و برگزاری طرح (ماز) ۱۲ جلسه آموزشی برای شرکت کنندگان برنامه ریزی شده است که در آن مشارکت، اصول کار گروهی، آشنایی با مشکلات خاص زنان شناسایی، طبقه بندی و الویت بندی مشکلات و تحلیل و ریشه یابی آنها به فراگیران آموزش داده می شود.

وی گفت: طرح های مانا(مشارکت اجتماعی نوجوانان ایران) و ماز(مشارکت اجتماعی زنان) برای ایجاد گروه‌های نوجوانان و جوانان و زنان در محلات توسط سازمان بهزیستی و با هدف تقویت روحیه مشارکت اجتماعی جامعه هدف خود ایجاد شده است که تسهیل‌گران آموش دیده بهزیستی با حضور در جمع این گروه‌ها آموزش‌هایی در خصوص شیوه احصا مسایل و دغدغه‌ها، ارایه راه‌حل، برنامه و طرح به آنها ارایه می‌کند.

رییس اداره بهزیستی شهرستان قشم بیان کرد: بررسی راهکارها و جلب مشارکت گروه‌ها و نهادها برای تامین مالی یا حمایت‌های اجتماعی از زنان از دیگر اهداف این طرح است.

وی اعلام کرد: ثبت نام بانوان برای شرکت در طرح مشارکت اجتماعی(ماز) از امروز ۲۷ مرداد ماه آغاز شده و آموزش های این طرح شهریور ماه به پایان می رسد.

به گزارش ایرنا، ۲ هزار و ۵۷۸ معلول تحت پوشش اداره بهزیستی شهرستان مرزی قشم قرار دارند که از این تعداد هزار و ۱۴۵ نفر به تفکیک معلولیت ها( ۴۴۱ معلول جسمی، ۴۲۸ معلول ذهنی، ۱۳۸ معلول بینایی و ۸۹ معلول روانی) و هزار و ۴۳۳ نفر دیگر نیز دارای سایر معلولیت هستند که به دلیل معلولیت شدید و نداشتن درآمد ثابت و کافی مستمری ماهیانه دریافت می کنند.

همچنین ۳۵۴ نفر از زنان سرپرست خانوار (۱۷۵ نفر شهری و ۱۷۹ نفر روستایی) تحت پوشش بهزیستی قشم هستند که علاوه بر مستمری از سایر خدمات مشاوره ای و آموزشی در صورت نیاز بهره مند می‌شوند.

در حال حاضر ۲۱۱ نابینای مطلق و کم بینا (۷۲ زن و ۱۳۹ مرد) در مناطق شهری و روستایی این جزیره (۴۲ نفر شهری و ۱۶۹ نفر روستایی) تحت پوشش بهزیستی این شهرستان قرار دارند که از این تعداد ۳۴ نفر نابینای مطلق و ۱۷۷ نفر کم بینا هستند.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha