۲۷ مرداد ۱۴۰۳، ۱۳:۴۶
کد خبر: 85570412
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

انجیر گزینه‌ مناسب برای طرح اصلاح الگوی کشت در سمنان + فیلم

سمنان - ایرنا - مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سمنان گفت: کشت انجیر به‌عنوان یک محصول مقاوم، کم‌آب‌بر و سازگار با اقلیم این استان، جایگزینی مناسب در اجرای طرح اصلاح الگوی کشت است.

مهدی قرائیان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: محدودیت منابع آبی مانع اصلی توسعه میوه مشتری‌پسند انجیر در سمنان است و توسعه باغ‌های انجیر در قالب اصلاح الگوی کشت دنبال می‌شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سمنان با بیان اینکه ۴۷۷ هکتار اراضی باغی این استان زیر کشت انجیر قرار دارد، ادامه داد: عرضه نهال یارانه‌دار، پرداخت تسهیلات و اجرای سامانه نوین آبیاری از جمله حمایت‌های سازمان جهاد کشاورزی برای توسعه باغ‌ها در قالب طرح اصلاح الگوی کشت است.

وی اضافه کرد: سالانه ۱۰۰ هزار اصله نهال اصلاح‌شده انجیر در این استان تولید می‌شود که بخشی از این نهال‌ها به استان‌های دیگر نیز ارسال می‌شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سمنان گفت: عمده باغ‌های انجیر در آرادان و گرمسار و به‌صورت کشت آبی است که مشکلات در تخصیص آب رودخانه حبله‌رود تمرکز بر توسعه باغ‌های انجیر را در این شهرستان‌ها کمرنگ کرده است.

«حَبله‌رود» رودی به طول ۲۴۰ کیلومتر در حوضه آبریز کویر مرکزی است که از ارتفاع حدود ۲ هزار و ۸۰۰ متری دامنه رشته‌کوه‌های البرز و شاه‌محمدقله و هما در شمال شرقی فیروزکوه، از رشته‌کوه‌های البرز سرچشمه می‌گیرد و به نام رود «گور سفید» با مسیر عمومی شمالی ـ جنوبی، از دامنه شمالی کوه مارآب عبور می‌کند. سپس به سمت غرب تغییر مسیر داده و نخست با رودخانه «ساواشی» مخلوط می‌شود و «فیروزکوه» نام می‌گیرد.

حبله‌رود تنها رودخانه‌ای دائمی استان سمنان است که کشت و زرع گرمسار و آرادان را آبیاری می‌کند.

به گزارش ایرنا، سالانه بیش از ۶ هزار تن انجیر در سمنان تولید می‌شود که این میزان تامین کننده نیاز داخلی این استان است.

یک عدد انجیر بزرگ تازه دارای ۴۷ کالری با طبعی گرم و خاصیت آتتی اکسیدانی بسیار قوی است که برای مقابله با انواع سرطان مفید است. انجیر برای درمان بیماری‌های گوارشی، دیابت و کم خونی مفید و درمان کننده بیماری های کبد است.

سمنان با بیش از ۵۳ هزار بهره‌بردار، سالانه در مجموع بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی شامل زراعی، باغی، دام و طیور و آبزیان تولید می‌کند که بخش عمده‌ای از این تولیدات مازاد بر نیاز مردم این استان است.

از کل گستره بخش کشاورزی سمنان ۸۷ هزار هکتار بخش زراعی، ۷۰ هزار هکتار باغ و ۴۰ هزار هکتار آیش است.

تولیدات بخش زراعی استان سمنان سالانه ۹۲۰ هزار تن و میزان محصولات باغی سالانه ۴۸۰ هزار تن است و سالانه بیش از ۲۹۰ هزار تن نیز انواع محصولات دامی در استان سمنان تولید می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha