چرا مردم کره جنوبی خواهان داشتن سلاح هسته‌ای هستند؟

تهران- ایرنا- درحالیکه کره شمالی به دنبال تقویت توانایی‌های موشکی و هسته‌ای خود در همسایگی کره جنوبی است، مردم همسایه جنوبی با وجود چتر هسته‌ای آمریکا نگران دفاع از خود و تمایل به داشتن سلاح هسته‌ای دارند که زمانی یک تابو برای سئول بود.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از روزنامه نیویورک تایمز، پس از آتش بس ناپایدار به دست آمده از جنگ سال ۱۹۵۳ کره، مردم کره جنوبی با وعده آمریکا برای دفاع از کشورشان در صورت لزوم با سلاح‌های هسته‌ای زندگی می‌کنند. جو بایدن رییس جمهوری آمریکا سال گذشته بار دیگر متعهد شد که هرگونه حمله اتمی توسط کره شمالی منجر به نابودی دولت این کشور خواهد شد.

اما چندین دهه تضمین از سوی آمریکا نتوانسته کره شمالی را از ساخت زرادخانه هسته‌ای و گسترش آن باز دارد. کره شمالی به رهبری کیم جونگ اون موشک‌هایی را آزمایش می‌کند که به اندازه کافی قدرتمند هستند تا به ایالات متحده برسند. احیای توافقنامه دفاعی مربوط به دوران جنگ سرد بین کره شمالی و روسیه (یکی دیگر از کشورهای مجهز به سلاح هسته‌ای) کره جنوبی را متزلزل کرده است.

کره جنوبی مدت‌ها پیگیری سلاح‌های اتمی که در تضاد با سیاست منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای واشنگتن است، را تابو می‌دانست. اما نگرانی‌ها در مورد مساله امنیتی با انتخاب مجدد احتمالی دونالد ترامپ تشدید شده است؛ به نظر می‌رسد تعهد او به اتحاد بین واشنگتن و سئول در بهترین حالت متزلزل است.

اکنون، اکثریت فزاینده‌ای از مردم کره جنوبی می‌گویند که کشورشان به جای اتکا به ایالات متحده برای محافظت، به سلاح‌های هسته‌ای خود نیاز دارد. این ایده، اگرچه توسط دولت کره جنوبی رد شده اما به تدریج در حال تبدیل شدن به بخشی از جریان اصلی بحث‌های سیاسی است.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که بسیاری از مردم کره جنوبی اعلام کردند که دیگر نمی‌توانند به چتر هسته‌ای آمریکا برای محافظت از خود در برابر کره شمالی اعتماد کنند. آنها تردید دارند که واشنگتن در صورت درگیری با کره شمالی، به کمک آنها بیاید.

چرا مردم کره جنوبی خواهان داشتن سلاح هسته‌ای هستند؟

چئونگ سونگ چانگ که گروهی متشکل از ۵۰ تحلیلگر هسته‌ای را رهبری می‌کند، بیان کرد: ما نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم و نباید از رئیس جمهوری آمریکا بخواهیم از سلاح‌های هسته‌ای خود برای دفاع از متحدش استفاده کند درحالیکه خطر قربانی کردن مردم خود را دارد. ما باید با داشته‌هایمان از خودمان دفاع کنیم.

کره جنوبی برنامه تسلیحات هسته‌ای خود را در دهه ۱۹۷۰ کنار گذاشت، زیرا واشنگتن بر سیاست عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای فشار آورد و تصمیم گرفت برای دفاع از خود در برابر کره شمالی به ایالات متحده تکیه کند.

ده‌ها هزار نیروی آمریکایی برای چندین دهه در این کشور آسیایی مستقر بوده‌اند و کره جنوبی سال‌ها میزبان تسلیحات هسته‌ای ایالات متحده بوده است. واشنگتن این تسلیحات را در سال ۱۹۹۱ پس گرفت، به این امید که منجر به خلع سلاح، پیونگ یانگ شود.

کیم هم سلاح‌های اتمی و هم موشک‌های بالستیک قاره پیما را آزمایش کرده است. پیونگ یانگ در حال توسعه فناوری برای ارسال چندین کلاهک هسته‌ای با یک موشک است. این کشور همچنین تهدید خود را برای هدف قرار دادن کره جنوبی با ناوگانی از موشک‌های بالستیک کوتاه برد افزایش داده است.

در ماه ژوئن، موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم تخمین زد که کره شمالی حدود ۵۰ کلاهک هسته‌ای ساخته است و مواد شکافت‌پذیر کافی برای ساخت ۴۰ کلاهک دیگر در اختیار دارد.

با وجود تاکید آمریکا بر حفاظت از کره جنوبی و وعده پاسخ قاطع در صورت حمله پیونگ یانگ به سئول، مردم کره جنوبی خیلی به وعده‌های آمریکا چشم امید ندارند.

یک نظرسنجی در ماه فوریه در کره جنوبی نشان داد که افراد معتقد به اینکه واشنگتن از کشورشان با سلاح‌های هسته‌ای دفاع خواهد کرد، از ۵۱ درصد در سال گذشته به ۳۹ درصد کاهش یافته است. نظرسنجی دیگری که به مدت یک دهه به صورت سالانه انجام می‌شود، یک تغییر تاریخی را نشان داد.

وقتی از مردم کره جنوبی خواسته شد تا بین داشتن سلاح هسته‌ای یا حضور نیروهای آمریکایی در خاک خود یکی را انتخاب کنند، تعداد بیشتری گزینه اول را انتخاب کردند. بررسی‌های دیگر نشان می‌دهد که ۷۰ درصد از کل جمعیت کره جنوبی از یک زرادخانه هسته‌ای مستقل حمایت می‌کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha