حماس به دنبال آتش‌بس دائمی است/ پاسخ ایران فراتر از وعده صادق خواهد بود

تهران-ایرنا- کارشناس مسائل فلسطین گفت: حماس در مذاکرات به دنبال به دست آوردن آتش بس دائمی است که در این راستا لازم است تضمین‌هایی از رژیم صهیونیستی دریافت شود، به عبارت دیگر آتش بس موقت عملاً شکست حماس محسوب می‌شود.

علی عبدی کارشناس مسائل فلسطین در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا در خصوص آخرین وضعیت مذاکرات آتش بس میان گروه مقاومت فلسطین حماس و رژیم صهیونیستی جهت خاتمه جنگ غزه که پیش از ۱۰ ماه است از سوی رژیم صهیونیستی به مردم غزه تحمیل شده، اظهارداشت: به لحاظ فضایی که جهت به نتیجه رسیدن مذاکرات اخیر وجود دارد این یکی از جدی‌ترین ادوار مذاکرات طی ۱۰ ماه گذشته پس از جنگ غزه به حساب می‌آید و هر دو طرف در شرایطی هستند که دسترسی به توافق از هر زمان دیگری در دسترس‌تر به نظر می‌رسد.

وی با بیان اینکه امکان افزایش تنش و گسترش جنگ در تمام منطقه وجود دارد برای هر دو طرف این موضوع مناسب‌تر است که به توافق برسند، گفت: دو نکته که اینجا وجود دارد،‌یکی آنکه شخص نتانیاهو هیچگونه تمایلی به توافق با حماس ندارد و دوم آنکه نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هیچگونه فشاری را از جانب آمریکا مبنی بر پذیرش توافق در مذاکرات ندارد.

این کارشناس مسائل فلسطین افزود: رژیم صهیونیستی شروطی را در این دوره از مذاکرات مطرح کرده که عملاً گروه مقاومت فلسطین حماس نمی‌تواند آنها را بپذیرد، یکی بحث محور فیلادلفیا است که رژیم صهیونیستی می‌خواهد مرز بین غزه و مصر را کامل کنترل کند که این موضوع به هیچ وجه از طرف حماس مورد پذیرش واقع نخواهد شد. مسئله دیگر بحث اسرا هست که رژیم صهیونیستی یک فهرست کاملی را ارائه داده تا از طرف حماس مطلع شود چه تعداد زنده هستند چه تعداد کشته شدند تا بعد بتوانند در خصوص آزادی اسرا توافق کنند.

عبدی با بیان اینکه نتانیاهو در این دوره از مذاکرات با مواضعی که اتخاذ کرده عملاً روند دستیابی به توافق را مختل کرده است، تصریح کرد: مذاکرات تا به الان بدون نتیجه بوده، اما نمی‌توان گفت کامل شکست خورده و باید منتظر ماند و دید در نهایت توافقی میان دو طرف حاصل می‌شود یا خیر، گرچه این مذاکرات پس از ترور شهید هنیه صورت گرفت و رژیم صهیونیستی خواهان تحمیل فشار بیشتر به مقاومت فلسطین بود تا وادار به توافق با رژیم صهیونیستی شود.

وی ادامه داد: هر دو طرف به دنبال برخورداری از برگ برنده‌ای هستند تا بتوانند توافق را به طرف دیگری تحمیل کنند، از یک طرف نتانیاهو به دنبال اتفاق مهمی است تا بتواند از آن به عنوان اهرم فشار مذاکرات استفاده کند و این می‌تواند در قالب یک عملیات یا ترور بزرگ صورت بگیرد و از طرف دیگر هم مقاومت به دنبال تحمیل نظرات خودش به طرف مقابل است و پاسخ مقاومت به ترورهای اخیر می‌تواند این مهم را برای آنها محقق کند.

کارشناس مسائل منطقه بیان داشت: بعید می‌دانم که شخص نتانیاهو بخواهد به توافق تن دهد و همچون گذشته به دنبال تلف کردن وقت است تا این روند ادامه پیدا کند، مگر آنکه اتفاق خارق‌العاده‌ای رقم بخورد تا نتانیاهو مجبور به پذیرش توافق با طرف حماس شود.

عبدی گفت: این نکته را باید لحاظ کنیم که بدنه نظامی رژیم صهیونیستی به این قطعیت رسیده که حتماً باید توافق صورت بگیرد و آخرین ارزیابی‌هایی که دستگاه‌های نظامی رژیم صهیونیستی به شخص نتانیاهو ارائه دادند این است که پنجره توافق و آتش بس با طرف حماس رو به اتمام است و اگر از این فرصت استفاده نکنند معلوم نیست چه اتفاقی می‌افتد. چندی پیش نتانیاهو گفته بود که پیروزی در دسترس است و غلبه بر حماس خیلی نزدیک، اما وزیر جنگ این رژیم یعنی گالانت گفت که نتانیاهو حرف اشتباهی را مطرح کرده و برخلاف آنچه که نتانیاهو القا می‌کند پیروزی در دسترس نیست.

وی بیان کرد: بدنه نظامی و برخی دیگر از کسانی که مخالف نظر نتانیاهو هستند بر این امر معتقدند که هرچه توافق با طرف حماس دیرتر صورت بگیرد تعداد اسرایی که می‌توانند آزاد کنند نیز کمتر خواهد شد.

این کارشناس مسئله فلسطین در خصوص پاسخ ایران به ترور شهید هنیه در قالب حق دفاع مشروع نیز تصریح کرد: ایران خونخواهی شهید هنیه را حق مشروع خودش بر اساس قوانین و مقررات بین‌المللی می‌داند و حتماً هم این کار را انجام خواهد داد، اما فعلاً در شرایطی که مذاکره میان حماس و طرف رژیم صهیونیستی برقرار است طبیعی است که ایران اقدامی انجام نمی‌دهد تا گناه عدم توافق رژیم صهیونیست و نتانیاهو به گردن ایران انداخته شود.

عبدی با بیان اینکه ایران فعلاً صبورانه در حال رصد دقیق تحولات منطقه و مسائل فلسطین هست، گفت: به اعتقاد من ابعاد عملیات پیش روی جمهوری اسلامی ایران در قالب پاسخ به ترور شهید هنیه خیلی فراتر از عملیات وعده صادق است و به امید خدا کاری خواهیم کرد که اگر رژیم صهیونیستی بخواهد متقابلاً پاسخی دهد توانش تضعیف شده باشد.

وی تصریح کرد: به نظرم هم جمهوری اسلامی ایران و هم حزب‌الله لبنان حتماً در پاسخ به رژیم صهیونیستی اقدام خواهند کرد.

این کارشناس مسائل فلسطین ادامه داد: تمام فشار مصر و قطر بر روی مقاومت فلسطین حماس است و چون هیچ کدام جانب مقاومت را نمی‌گیرند شاید انتظار اتفاقی مثبت در دور بعدی مذاکرات که در مصر خواهد بود هم کمی خوشبینانه باشد. حماس نیز پس از چند دور گفت‌وگو با طرف صهیونیستی و آشنایی با مواضع دولت‌هایی که در این فرایند حضور دارند متوجه بسیاری از مسائل پیدا و پنهان هست.

عبدی افزود: تیم مذاکره کننده‌ای که از سوی رژیم صهیونیستی در مذاکرات حضور دارد هر بار شروط سخت‌تری را مطرح می‌کند تا با عدم پذیرش حماس، در مسیر عدم توافق حرکت کنند و علاوه بر آن نیز رژیم صهیونیستی و آمریکا تلاش می‌کنند تا مقصر به نتیجه نرسیدن مذاکرات را مقاومت فلسطین حماس معرفی کند.

وی بیان کرد: طبیعی هست که تا شروط مقاومت در مذاکرات حاصل نشود، شرط رژیم صهیونیستی مبنی بر آزادی کامل اسرای آنها نیز بی‌نتیجه باقی بماند.

این کارشناس مسائل فلسطین در پایان خاطرنشان کرد: حماس در مذاکرات به دنبال به دست آوردن آتش بس دائمی است که در این راستا لازم است تضمین‌هایی از رژیم صهیونیستی دریافت شود، به عبارت دیگر آتش بس موقت عملاً شکست حماس محسوب می‌شود چرا که دست مقاومت از اهرم در اختیار داشتن اسرای رژیم صهیونیستی خالی می‌شود و جنایات اسرائیلی‌ها بی حد و مرز ادامه پیدا خواهد کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha