علاقه‌مندی همکاری دانشگاه "اوغوزخان" ترکمنستان با پارک علم و فناوری خراسان رضوی 

مشهد -ایرنا- مدیر مرکز نوآوری و علمی دانشگاه "اوغوزخان ترکمنستان" گفت: علاقه‌مند همکاری با پارک علم و فناوری خراسان رضوی در خصوص رشته‌ها و تخصص‌های مختلف و از جمله هوش مصنوعی هستیم.

به گزارش ایرنا "آخال آکگایف" روز شنبه در نشست با رییس پارک علم و فناوری خراسان رضوی افزود: تعاملات علمی و فناوری بین ۲ کشور مورد تاکید ماست و این همکاری‌ها می‌تواند به توسعه فناوری‌های نوین و افزایش توانمندی‌های علمی ایران و ترکمنستان نیز کمک کند.

وی ادامه داد:شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان پارک خراسان رضوی در حوزه هوش مصنوعی و ICT در سطح بسیار بالایی قرار دارند و می‌خواهیم با ارتباط با آن‌ها در حوزه سرمایه‌گذاری با این شرکت‌ها وارد همکاری شویم.

او اظهار کرد: درخواست انعقاد تفاهم‌نامه‌ای مشترک بین دانشگاه اوغوزخان ترکمنستان و پارک علم و فناوری خراسان رضوی با هدف تقویت همکاری‌های علمی، پژوهشی و فناوری و همچنین تبادل دانش و تجربیات بین ۲ کشور از اهداف این جلسه است.

رییس پارک علم و فناوری خراسان رضوی نیز گفت: ۲ کشور می‌توانند پروژه‌های تحقیقاتی و استارت آپ‌های مشترک در جهت تحقق اهداف خود داشته باشند.

علی اسماعیلی افزود: هدف اصلی جلسه تعیین نحوه همکاری و تقویت اکوسیستم نوآوری و رشد آن است، اگر منابع، انرژی و شبکه‌های موجود با هم ترکیب شوند، فرصت خارق العاده ای برای پیشرفت تکنولوژی هر ۲ کشور ایجاد می‌گردد.

وی افزود: وجود شبکه قوی در نظام نوآوری موجب افزایش سرعت فناوری می گردد. همچنین شبکه نوآوری ایران و ترکمنستان می‌توانند در کنار هم فناوری‌های خاص و خارق العاده ای را نیز توسعه دهند و به واسطه نزدیکی اقلیمی ۲ کشور با هم و وجود نیازهای یکسان امکان همکاری در حوزه های مختلف بسیار وجود دارد.

اسماعیلی اظهار کرد: هدف از همکاری ایران ایجاد مراکز نوآور و توسعه فناوری، برگزاری ورکشاپ های مشترک و دعوت سرمایه‌گذاران مشترک ۲کشور به این حوزه است.

نماینده پارک علم و فناوری خراسان رضوی درحوزه بین‌الملل نیز گفت: هم اینک پارک علم و فناوری ۴۷۵ شرکت فناور فعال در حوزه فناوری اطلاعات، صنایع غذایی، کشاورزی و تجهیزات پزشکی دارد که نزدیک به ۶ هزار نفر مشغول به فعالیت در این شرکت‌ها هستند.

حامد شجاع سنکچولی افزود: تمامی این شرکت‌ها زیر مجموعه مراکز رشد می‌باشند که نزدیک به ۱۰ مرکز رشد به تفکیک حوزه‌های تخصصی در ICT، انرژی، فرهنگی، کشاورزی و پنج مرکز رشد جامع در سایر شهرستان های استان خراسان وجود دارد.

وی ادامه داد: پارک علم و فناوری خراسان رضوی خدمات متعددی به شرکت‌های زیرمجموعه خود ارایه می‌کند که مهمترین آن، اختصاص فضای استقرار و تسهیلاتی در قالب وام به شرکت‌هاست. همچنین از دیگر خدمات این پارک برگزاری دوره های آموزشی در حوزه های مختلف بازاریابی، حسابداری، مدیریت و منابع انسانی است.

وی بیان کرد: در بحث فروش محصولات شرکت‌ها، پارک به عنوان واسطه و تسهیل‌گر در بازار داخلی و خارجی عمل می‌کند.

وی در ادامه فعالیت‌های بین المللی پارک علم و فناوری اظهار کرد: اولین فعالیت بین‌المللی جدی احداث مرکز تبادلات علم و فناوری در کشور قزاقستان بوده‌است. همچنین با کشورهای ژاپن و تاجیکستان نیز تعامل داشته ایم، بازدیدهای متنوعی نیز از پارک علم و فناوری توسط هیات های خارجی انجام شده‌است.

در انتهای این نشست شرکت‌های مطرح پارک از جمله سامان دارو در حوزه تولید داروهای‌های تک، آهار تامین کننده بردهای حوزه نفت و گاز، به پویان در زمینه هوشمند سازی انرژی، کاوش صنعت تولید کننده پمپ‌ها و کمپرسورهای سانتریفیوژ با فناوری پیشرفته، راژمان تولید کننده اپلیکیشن نشان، طاها قالب در حوزه تولید هیترهای صنعتی، احیا درمان در حوزه ساخت تجهیزات پزشکی، نگین سامان در حوزه هوشمند سازی انرژی هتل‌ها و ساختمان‌ها معرفی شدند.

اعضای مرکز نوآوری و علمی دانشگاه اوغوزخان ترکمنستان در رویداد سه روزه ای که از امروز آغاز شد، ضمن آشنایی و معرفی پارک علم و فناوری خراسان رضوی در کارگاه آموزشی دانش‌بنیان با هدف بیان مفاهیم دانش‌بنیان و قوانین حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان شرکت می‌کنند.

همچنین این افراد مذاکراتی با برخی از شرکت‌های پارک علم و فناوری خراسان رضوی خواهند داشت.

بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته بازدید از کارخانه نوآوری مشهد و دانشگاه فروسی مشهد از دیگر برنامه‌های این هیات دانشگاهی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha