۲۹ مرداد ۱۴۰۳، ۸:۰۶
کد خبرنگار: 939
کد خبر: 85571647
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

برنامه ریزی برای اشتغال جوانان و دانش آموختگان در استان زنجان

زنجان - ایرنا -امسال برای ایجاد حدود ۱۲ هزار فرصت شغلی جدید به همت دستگاه‌های اجرایی استان برنامه ریزی شده که از این تعداد ۴۰ درصد به دانش آموختگان دانشگاه‌ها و مراکز علمی استان اختصاص یافته است.

به گزارش ایرنا، امروزه اشتغالزایی و خلق فرصت های جدید شغلی در جامعه از اهمیت زیادی برخوردار است چون علاوه بر معضلات اقتصادی، انواع آسیب های اجتماعی را نیز مهار می کند.

در این راستا ایجاد زمینه های اشتغال و کارآفرینی از اولویت های اصلی مسوولان قرار دارد تا از این طریق علاوه بر گردش چرخ اقتصاد، جامعه را از انواع آسیب های بزهکاری، جرایم اجتماعی و ناهنجاری های ناشی از بیکاری و فقر محافظت کنند.

براساس مطالعات انجام شده وجود شغل مناسب و جایگاه اجتماعی مطلوب در جامعه رابطه مستقیم و معناداری با کاهش اعتیاد و مشکلات خانوادگی و رفع بسیاری از آسیب های اجتماعی و ناهنجاری ها دارد و اقتصاد یک کشور را نیز به سمت پویایی و حرکت پرشتاب چرخ های اقتصادی سوق می دهد.

امروزه بخش اعظمی از جوانان در جامعه تحصیلکرده و دانش آموخته هستند که باید برنامه ریزی لازم برای اشتغال آنها در جامعه فراهم شود.

از این رو برنامه های اشتغالزایی در استان از سوی همه دستگاههای متولی با جدیت دنبال می شود تا با هم افزایی و تسهیلگری ها در این زمینه هدف گذاری ها انجام شده عملیاتی شود.

بنا بر اعلام دبیرخانه کمیسیون هماهنگی بانک های استان زنجان سال گذشته بالغ بر ۴۵.۷ همت تسهیلات به بخش‌های مختلف اقتصادی استان پرداخت شد که ۷۰ درصد این مبلغ در بخش‌های کشاورزی و خدمات و ۳۲ درصد آن نیز به صورت قرض‌ الحسنه بوده که صنعتگران و فعالان حوزه تولید از آن بهره‌مند شدند.

برنامه ریزی برای اشتغال جوانان و دانش آموختگان در استان زنجان

اعتبار ۲۲ هزار میلیارد ریالی برای پرداخت تسهیلات اشتغالزایی در استان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان در این باره به خبرنگار ایرنا گفت:امسال ۲۲ هزار میلیارد ریال اعتبار برای ایجاد اشتغال در استان در نظر گرفته شده است.

حسین محمدی افزود: تسهیلات اشتغال در قانون بودجه سال ۱۴۰۳ در قالب جزء سه و چهار تبصره ۲ تعریف شده که سهم این استان در جزء چهار، ‌هشت هزار و ۱۶۴ میلیارد ریال و در جزء سه، ‌۱۲ هزار و ۹۰۵ میلیارد ریال است.

وی اظهار داشت: این تسهیلات از طریق ۱۵ دستگاه اجرایی و نهاد حمایتی، کارپردازی و از طریق ۲۳ بانک عامل در استان به متقاضیان پرداخت می شود.

محمدی ادامه داد: میزان مبلغ پرداختی به هر متقاضی در قالب طرح های خویش فرمایی و کارفرمایی از هزار و ۵۰۰ میلیون تا سه هزار میلیارد ریال است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان به وضعیت تسهیلات اشتغالزایی تبصره ۱۸ مربوط به سال ۱۴۰۲ در استان اشاره کرد و گفت: منابع موسوم به جزء سه و چهار از طریق نهادهای حمایتی به متقاضیان پرداخت شد.

محمدی اظهار داشت: در سال گذشته، میزان منابع ابلاغی تسهیلات مربوط به جزء چهار به استان، پنج هزار و ۵۴۰ میلیارد ریال بود که مبلغ پنج هزار و ۲۴۰ میلیارد آن از طریق کمیته امداد، ‌بهزیستی، بنیاد برکت و صندوق نوآوری به متقاضیان پرداخت شد.

وی افزود: همچنین میزان منابع ابلاغی تسهیلات مربوط به جزء سه به استان ۱۱ هزار و ۳۹۰ میلیارد ریال بود که ۱۰ هزار و ۱۵۰ میلیارد آن به استان تخصیص یافت و تاکنون هفت هزار و ۳۱۰ میلیارد ریال آن از طریق بسیج سازندگی، ‌بنیاد علوی، ‌بنیاد کرامت، ‌قرارگاه مهارت آموزی کارکنان وظیفه، سازمان زندان ها و سازمان امور عشایر و روستایی در اختیار متقاضیان قرار گرفت.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان گفت: تسهیلات اشتغالزایی تبصره ۱۸ نقش موثری در تامین مالی طرح‌ها و پروژه‌های تولیدی، صنعتی، معدنی و خدماتی دارد و از شبکه بانکی استان انتظار می‌رود که پرداخت این تسهیلات را در اولویت قرار دهد.

برنامه ریزی برای ایجاد حدود ۱۲ هزار شغل جدید در زنجان

محمدی افزود: تعهد اشغال استان در سال جاری ایجاد حدود ۱۲ هزار شغل است که از این میزان، ۴۰ درصد آن به دانش آموختگان اختصاص دارد که نسبت به میانگین کشوری ۲۵ درصد بالاتر است.

وی با بیان اینکه میزان اشتغالزایی استان در پنج ماهه اول امسال نگرانی هایی را ایجاد کرده است، گفت: متاسفانه از ابتدای سال جاری تاکنون، درصد ایجاد اشتغال برای دانش آموختگان استان پایین بوده است که امیدواریم این روند با پرداخت تسهیلات در بخش های مختلف شتاب بیشتری به خود بگیرد.

این مسوول با اشاره به شاخص های مهم در حوزه اقتصادی شامل اشتغال و نرخ بیکاری، ‌اظهار داشت: طبق گزارش های ارائه شده اشتغال استان در سال گذشته هم نقاط مثبت و هم نگرانی هایی داشته است.

وی با اشاره به نقطه مثبت اشتغال استان در سال‌ گذشته، گفت: بیشترین میزان اشتغال استان در سال گذشته بر پایه نرخ مشارکت اقتصادی در کشور بوده که این نرخ در استان نسبت به سه سال گذشته جهش مضاعفی داشته است.

معاون استاندار زنجان ادامه داد: نرخ مشارکت اقتصادی در استان طی سال گذشته ۵۰.۹ درصد و در میانگین کشوری ۴۱ درصد بوده که ۹.۹ درصد اختلاف داشته است.

وی با بیان اینکه این اختلاف کار را برای کسانی که می‌خواهند اشتغال ایجاد کنند سخت‌تر کرده است، اظهار داشت: نسبت اشتغال ایجاد شده و نرخ بیکاری استان نسبت به کشور عدد مطلوبی است.

محمدی با بیان اینکه ۵۰.۹ درصد جمعیت بالای ۱۵ سال استان را جمعیت فعال تشکیل می دهند، گفت:متقاضیان ایجاد اشتغال در استان نسبت به استان های دیگر بالاتر است و هر چقدر عدد تحقق اشتغال استان در سال جاری مطلوب برآورد شود، چون نرخ مشارکت استان افزایشی بوده است کار سخت‌تر خواهد بود.

برنامه ریزی برای اشتغال جوانان و دانش آموختگان در استان زنجان

پرداخت بیش از ۴۵ همت تسهیلات به بخش‌های مختلف اقتصادی در زنجان

رئیس کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان زنجان با تاکید بر اینکه اقتصاد کشور بانک‌محور است، اظهار داشت: بالغ بر ۴۵.۷ همت تسهیلات به بخش‌های مختلف اقتصاد استان در سال‌ گذشته پرداخت شد.

محمدرضا خاتمی گفت:۷۰ درصد این مبلغ در بخش‌های کشاورزی و خدمات پرداخت شده و فقط ۳۲ درصد پرداخت‌ها قرض‌الحسنه بوده که بازهم صنعتگران از آن بهره‌مند شده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه دستگاه‌های نظارتی هم پیگیر پرداخت تسهیلات به ذینفعان با رعایت ضوابط هستند، ادامه داد: بانک‌ها در اقدامات خود باید ضوابط و بخشنامه‌های بانک مرکزی را رعایت کنند.

رئیس کمیسیون هماهنگی امور بانک‌های استان زنجان با اشاره به برنامه اشتغال استان، گفت: شبکه بانکی استان تمام توان و تلاش خود را در این زمینه به کار خواهد گرفت تا با پرداخت به موقع تسهیلات برای اشتغالزایی در استان نقش آفرینی کند.

برنامه ریزی برای اشتغال جوانان و دانش آموختگان در استان زنجان

تحقق ۲۸ درصدی تعهد اشتغال استان در سال جاری

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان گفت:طبق اطلاعات ثبت شده دستگاه‌های اجرایی استان در سامانه رصد ۲۸ درصد تعهد اشتغال استان در سال جاری محقق شده است که این روند باید شتاب بیشتری بگیرد.

طیب جعفری افزود: امسال ایجاد ۱۱ هزار و ۵۷ شغل جدید در استان هدفگذاری و سهم شهرستان‌ها نیز بر اساس جمعیت، وضعیت اشتغال و نرخ بیکاری در آنها، تعیین و ابلاغ شده است.

وی گفت: میزان تعهد اشتغالزایی استان برای دانش آموختگان در سال جاری، چهار هزار و ۴۹۹ نفر معادل ۴۰ درصد کل اشتغال استان است.

این مسوول افزود: ایجاد اشتغال، تابع مداخلات مستقیم دستگاههای اجرایی با پرداخت تسهیلات و همچنین بهبود شرایط کسب و کار در استان است از این رو تلاش می کنیم با بهره‌گیری از روش های موجود، اشتغال هدفگذاری شده را محقق سازیم.

جعفری ادامه داد:سال گذشته با ایجاد حدود ۱۶ هزار شغل، عملکرد استان در عملیاتی کردن تعهد اشتغال به ۱۰۹ درصد رسید و استان در این زمینه در ردیف برترین های کشور قرار گرفت.

وی افزود: بیشترین سهم اشتغال استان در سال‌ گذشته به میزان ۴۲ درصد در بخش خدمات و ۳۱.۵ درصد در بخش کشاورزی بوده است.

جعفری با بیان اینکه ۶۶ درصد اشتغال سال گذشته استان به مردان و ۳۴ درصد به زنان اختصاص داشته است، اضافه کرد: ۵۷.۷ درصد اشتغال استان در سال گذشته در مناطق شهری و ۴۲.۳ درصد در مناطق روستایی بود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان خاطرنشان کرد: سال گذشته شهرستان‌های طارم، ماهنشان و سلطانیه کمترین اشتغال را به خود اختصاص دادند که باید امسال به این موضوع توجه لازم صورت گیرد.

وی اظهار داشت: در سال ۱۴۰۱ نیز تعهد اشتغال استان، ایجاد ۱۴ هزار و ۶۴۹ فرصت شغلی با کمک دستگاه های اجرایی بود که با همراهی تمامی آنها اطلاعات ۱۷ هزار و ۸۷۷ شاغل جدید در سامانه رصد ثبت شد.

برآیند:

اشتغالزایی در هر جامعه‌ای نقش مهم و کلیدی در کاهش آسیب ها و معضلات اجتماعی ایفا می کند از این رو امسال نیز همچون سال های گذشته ایجاد حدود ۱۲ هزار فرصت شغلی جدید در استان برنامه ریزی شده است.

با توجه به میزان بیکاری دانش آموختگان، امسال حدود ۴۰ درصد تعهد اشتغال استان به این گروه اختصاص یافته است تا با ایجاد فرصت های شغلی مناسب زمینه اشتغال جوانان تحصیلکرده فراهم شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha