سفیر ایران: سپاس از همکاری خوب ملت و دولت عراق/ زائران بیش از ۵ روز در عراق نمانند

بغداد - ایرنا- سفیر جمهوری اسلامی ایران با تقدیر از همکاری بسیار خوب ملت و دولت عراق برای حضور پرشور زائران ایرانی در راهپیمایی عظیم اربعین حسینی (ع) در عین حال بدلیل کمبودهای زیر ساختی و حضور میلیونی زائران از دیگر کشورها، به زائران ایرانی توصیه کرد که بیش از ۵ روز در عراق نمانند.

محمد کاظم آل صادق در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در بغداد در تشریح فعالیت های ستاد اربعین عراق، گفت: ستاد اربعین عراق با ۱۰ قرارگاه و هشت کمیته در خدمت زائران عزیز است و گستره فعالیت این قرارگاهها از اربیل تا بصره و از مرزها تا مرکز عراق و شهرهای مقدس نجف، کربلا، کاظمین و سامرا است.

وی با بیان این که جایگاه این قرارگاهها کنسولگری های جمهوری اسلامی هستند و هر یک با مدیریت تمامی امکانات به صورت شبانه روز در خدمت زائران عزیز ایرانی هستند، افزود: کمیته های هشت گانه فرهنگی، اسکان و تغذیه، حمل و نقل، کنسولی، بهداشت، گمشدگان، امنیت و رسانه ستاد ابعین نیز با برنامه ریزی و انجام هماهنگی های لازم در حوزه های فعالیت خود در خدمت زائران اربعین حسینی هستند.

همکاری و همراهی خوب مقامات عراق

سفیر ایران در عراق با بیان اینکه هماهنگی های بسیار خوبی با مقامات عراقی برای برپایی اربعین حسینی انجام شده است افزود: تمامی موفقیت ها به زعم همه ناظران و تمامی مسئولین و حتی مقام معظم رهبری که از خدمت رسانی در اربعین سال گذشته اعلام رضایت فرمودند، مرهون هماهنگی های زود هنگام مسوولین دو کشور در مساله اربعین بوده و است.

آل صادق افزود امسال نیز مسئولین ستاد اربعین کشور در سفرهایی که به عراق و دیدارهایی که با نخست وزیر، وزیر کشور عراق داشتند، در ابعاد مختلف تصمیماتی برای فراهم کردن امکانات لازم برای خدمت شایسته به زائران اربعین گرفته شد.

وی ادامه داد که تسهیل ایجاد شده به زائران ایرانی در مرزهای دوکشور از نتایج این هماهنگی ها است که از طرف های عراقی جای تقدیر و سپاسگزاری دارد.

سفیر ایران: سپاس از همکاری خوب دولت و ملت عراق/ زائران بیش از ۵ روز در عراق نمانند

برقراری فیبر نوری در پایانه مرزی خسروی

سفیر ایران در عراق در ادامه اتصال فیبر نوری برای اتصال سیستم های بررسی گذرنامه ها در مرز خسروی و همچنین افزایش تعداد کیت های گذرنامه و ایجاد سایه بان در دو طرف مرز چذابه و شیب عراق را از دیگر نتایج هماهنگی و همراهی دولت عراق عنوان کرد.

وی افزود: در سال گذشته سیستم گذرنام های دو کشور به صورت آزمایشی در مهران و شلمچه ایجاد شد و امسال این اتفاق در مرزهای خسروی و چذابه نیز فراهم گردید که نتیجه آن حرکت روان در ورود و خروج و بدونه توقف زائران در این چهار مرز می باشد.

رییس ستاد اربعین عراق خاطرنشان کرد که نصب سایه بان، افزایش کیت های صدور گذرنامه، آسفالت زمین اطراف گذرگاهها مرزی که سبب کاهش گرد و عبار شد و همچنین ایجاد سرویس های بهداشتی و بهبود وضعیت نسبی حمل و نقل در این پایان های مرزی نتیجه این هماهنگی ها بوده است.

سفیر ایران: سپاس از همکاری خوب دولت و ملت عراق/ زائران بیش از ۵ روز در عراق نمانند

تلاش عراق برای تامین امنیت جاده ها

سفیر ایران در عراق در پاسخ به این سئوال که برای کاهش تصادفات و تامین امنیت جاده ای در ایام اربعین چه تدبیری اندیشده شده است، گفت: در هماهنگی که با دولت عراقی صورت گرفته است، دولت این کشور امسال اقدام به نصب رادارهای کنترل سرعت در جاده ها، استقرار پلیس راهنمایی و رانندگی در فواصل مختلف جاده ای و الزام رانندگان به رعایت سرعت حد مجاز کرده است.

وی، تصرح کرد که اگر تعداد حوادث جاده ای این روزها را با مدت مشابه یازده روز اول ماه صفر سال گذشته مقایسه کنیم به طور قطع تعداد حوادث رانندگی و در نتیجه تعداد تلفات جاده ای به مراتب کمتری داشته ایم.

ریس ستاد اربعین عراق با اشاره به همکاری و همراهی خوب هلال احمر ایران و عراق با یکدیگر، یادآورشد که به گفته مسوول هلال احمر عراق در دو حادثه رانندگی زائران ایرانی در مسیر دیاله به کاظمین و دیوانیه به سمت شلمچه در روزهای اخیر، نیروهای درمانی عراق در کمترین زمان ممکن در محل حادثه حضور پیدا کرده و ارائه خدمت کرده اند.

وی از دیگر نمونه های خدمات درمانی به زائران اربعین را «طبیب دوار» عنوان کرد که نیروهای جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی با کوله پشتی های خود در مسیر راهپیمایی در کنار زائران حضور دارند و در صورت بروز هر حادثه ای بلافاصله به زائران خدمت رسانی میکنند.

سامانه ۱۲۸ پاسخگوی زائران

سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق در بخش دیگر گفت و گوی خود با خبرنگار ایرنا، اعلام کرد که شماره سه رقمی ۱۲۸ در سراسر عراق پاسخگوی زائران اربعین خواهد بود و زائران عزیز می توانند با این شماره تماس گرفته و کنسولگری های ایران به صورت شبانه روز پاسخگوی آنها خواهند بود.

وی ادامه داد که امکانات خدمت رسانی به زائران امسال به یاری خدا بسیار بیشتر از سال گذشته است و امیدواریم سال به سال امکانات بیشتری برای ارائه خدمت به زائران داشت باشیم.

سفیر ایران: سپاس از همکاری خوب دولت و ملت عراق/ زائران بیش از ۵ روز در عراق نمانند

زائران کمتر از ۵ روز در عراق بمانند

رییس ستاد اربعین عراق در ادامه به زائران ایرانی توصیه کرد که با توجه به افزایش حجم بسیار زیاد حضور زائران عراقی، ایرانی و زائران از حدود هشتاد کشور جهان، زمان سفر و مدت حضور خود در عراق را کوتاه کنند و این سفر حداکثر ۵ روز بیشتر نشود تا بتوانیم خدمات بهتری را به زائرین اباعبدالله الحسین(ع) ارائه کرده و فرصت مناسب تری برای دیگر زائران فراهم گردد.

وی افزود: در حال حاضر حدود ۲ میلیون زائر در عراق حضور دارند و چرخه ورود و خروج زائران ایرانی از مرزها بدون مشکل در حال انجام است.

آل صادق یادآورشد که از امروز با فعال شدن موکب های عراقی و حضور موکب های ایرانی، مشکلی در تغذیه و اسکان زائرین نداریم، خاطرنشان کرد مردم عراق همکاری بسیار خوبی با مواکب و زائران ایران دارند و صحن های حرم های مطهر عتبات مقدسه در کربلای معلی، نجف اشرف، کاظمین و سامرا نیز برای اسکان در خدمت زائرین هستند.

«لواء الخدمه» پدید جدید خدمت به زائران

رئیس ستاد اربعین عراق در ادامه از پدیده بسیار خوب و دیدنی همکاری مردم عراق برای خدمت به زائران اربعین با عنوان «لواء الخدمه» نام برد و گفت: این گروه خدمت رسان عراقی ، جوانانی هستند که با احترام فرواوان با وسلیه نقلیه و حمل و نقل زائران به اماکن مناسب برای اسکان با تفکیک وضعیت آنها به زائران خدمت رسانی بی منت می کنند و ما بسیار سپاسگزار این میهمانوازی در ابعاد مختلف به زائران هستیم.

افزایش پرواز های هوایی زائران اربعین

سفیر ایران در عراق در ادامه با بیان اینکه در این روزها شاهد افزایش پروازهای هوایی میان دو کشور هستیم، گفت امیدواریم با تکمیل و راه اندازی فرودگاه کربلای معلی در آینده ، ظرفیت جدیدی برای حمل و نقل هوایی زائران ایرانی به عراق فراهم گردد. زیرا بسیاری از زائران ایرانی تمایل دارند که از ایران مستقیم به کربلای معلی سفر هوایی داشته باشند.

ال صادق افزود: ما تلاش داریم و صحبت های مقدماتی هم با مقامات عراقی برای راه اندازی فرودگاهی در شهر سامرا نیز انجام شده است که اگر فرودگاه سامرا ساخته و راه انداز شود اتفاق بسیار مبارکی خواهد بود و زائران ایرانی می توانند از مسیر هوایی و در بهترین شرایط به زیات عتبه مقدسه سامرا مشرف شوند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha