۳۱ مرداد ۱۴۰۳، ۹:۴۷
کد خبر: 85572351
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مسجد پناهگاه دیرپای تنهایی و بندگی

۳۱ مرداد ۱۴۰۳، ۹:۴۷
کد خبر: 85572351
مسجد پناهگاه دیرپای تنهایی و بندگی

خمین - ایرنا - مسجد پناهگاه دیرپای تنهایی و بندگی انسان است آنگاه که در میان صدای اذان پیچیده در گلدسته‌ها ، سر بر دیوار مسجد گذاشته و بندگی را گریسته است.

به گزارش ایرنا، خداوند، از مسجد به عنوان خانه خود یاد می‌‏کند و آن را پناهگاه بندگان خود می‏‌نامد، مسجد خانه خدا و جایگاه انبیاء و رسولان وحی و مامن مومنان است.

مسجد بهشت روی زمین و تنها مکانی است که مسلمانان با حضور در آن به ساحل آرامش و اطمینان می‌رسند. مکانی که با حضور در آن می‌توان به قدرت مطلقه الهی اتکا کرد و با امید و توکل به او پله‌های رشد و کمال را طی نمود.

از آنجا که اسلام دین انسان‌سازی است و هدف از تعالیم و آموزش‌های دینی، ساختن و تربیت انسان‌ها است، همه ابزارها و امکانات نیز در این جهت بکار گرفته می‌شوند مسجد نیز با داشتن جایگاهی بس رفیع در فرهنگ اسلامی خود مکان و امکانی برای ساختن و تربیت انسانهاست.

انقلاب اسلامی ایران نیز به دلیل داشتن خاستگاه و محتوای دینی، فرزند و مولود مسجد است و بی شک ادامه حیات آن نیز جز در سایه مسجد امکان پذیر نیست.

اهمیت مساجد در حفظ مکتب اسلام و گسترش آن بر کسی پوشیده نیست و انقلاب اسلامی ملت ایران نیز خاستگاه اصلی‌اش مساجد بود و جمعیت‌های انبوه در سراسر کشور عموماً از مساجد به پا خواستند البته مجامع علمی و دانشگاهی هم از پایگاه‌های مهم و قابل توجه بود ولی منشاء بسیج توده‌های مردم از مساجد بود و تداوم یافت تا پیروزی انقلاب اسلامی ملت ایران را رقم زد.

مسجد پناهگاه دیرپای تنهایی و بندگی

بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، حضرت امام خمینی (ره) در بیان هشدارآمیزی فرمودند: «ما از فانتوم‌های دشمنان هراسی نداریم ولیکن از روزی باید بترسیم و احساس خطر کنیم که مسجدهای ما از جمعیت خالی شده باشد»

ایشان در جایی دیگر فرمودند: «این مساجد بود که این پیروزی را برای ملت ما درست کرد، اینطور نباشد که خیال کنیم حالا دیگر ما پیروز شدیم، دیگر مسجد می‌خواهیم چه کنیم؟ پیروزی ما برای اداره مسجد است.»

به پیشنهاد سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و با تصویب وزیران امور خارجه کشورهای اسلامی در اجلاس تهران، سی و یکم مرداد ماه برابر با ۲۱ اوت، همزمان با سالگرد آتش زدن مسجدالاقصی توسط رژیم صهیونیستی اسرائیل، با عنوان روز جهانی مساجد نامگذاری شده است.

هدف از نام گذاری روزی به نام روز جهانی مسجد، ارائه الگوی مناسب برای بزرگداشت روز مسجد، تبیین مطالبات و نیازهای مسجد، مرور وضعیت گذشته و حال مساجد، بررسی نقش مساجد در تعامل بین دین و دولت و نیز معرفی و قدردانی از ائمه جماعات موفق است.

مسجد پناهگاه دیرپای تنهایی و بندگی

هم چنین در این روز، تبیین قداست و عظمت مسجد، تکریم نیروهای فعال در مساجد، توجه به آبادانی معنوی و فیزیکی مساجد، تلاش برای بهبود محتوای فرهنگی مساجد و ایجاد هماهنگی بین متولیان دینی مکان های شریف نیز مورد توجه قرار می گیرد.

۱۸۰ مسجد فعال در خمین

به گفته رییس اداره تبلیغات اسلامی خمین از ۳۲۵ مسجد این شهرستان، ۱۸۰ مسجد فعال هستند که ۵۰ باب از این مساجد داخل شهر است.

حجت الاسلام «روح الله نجفی مقدم» بیان کرد: ۱۰۰ درصد از مساجد شهری فعال هستند و امام جماعت در آنها حضور دارد.

وی ادامه داد: تعداد قابل توجهی از مساجد در مناطق روستایی خمین امام جماعت ندارند و اهالی روستا نماز را به صورت فردی در مسجد می‌خوانند.

ریییس اداره تبلیغات اسلامی خمین با اشاره به کاهش حضور افراد در مساجد در دوران شیوع ویروس کرونا و پس از آن، اظهار کرد: با همکاری ائمه جماعات و هیات امنای مساجد برای حضور پر رنگ مردم در این اماکن معنوی تلاش و برنامه‌ریزی می‌شود.

نجفی مقدم اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی در مساجد، اتصال هیات‌های مذهبی به مساجد را از جمله برنامه‌های حجت الاسلام تبلیغات اسلامی خمین برای افزایش حضور نوجوانان و جوانان در مساجد بیان کرد.

وی تصریح کرد: ۱۲ مسجد در ۱۲ محله براساس توانمندی‌های ائمه جماعات این مساجد به‌عنوان پایلوت در خمین انتخاب شدند و این مساجد با کارکرد مسئله محوری مسائل محلات را حل می‌کنند.

مسجد پناهگاه دیرپای تنهایی و بندگی

رییس اداره تبلیغات اسلامی خمین ادامه داد: تشکیل شبکه جوانان، بانوان، رسانه، خیرین و فرهنگی در مساجد شهرستان در دستورکار این نهاد است.

حجت الاسلام نجفی مقدم ، حضور افراد سالمند در هیات امنای مساجد را یکی از آسیب های مهم این اماکن معنوی بیان کرد و افزود: با هم فکری و هم افزایی امام جمعه، سپاه، اوقاف و حوزه علمیه خمین قرار شد که در هیات امنای مساجد از جوانان استفاده شود.

وی یادآور شد: برنامه‌های غنی سازی اوقات فراغت در ۶ باب مسجد در تعطیلات تابستان امسال با حضور حدود یک‌هزار دانش آموز برگزار شد.

رییس اداره تبلیغات اسلامی خمین تاکید کرد: مساجد مرکز ثقل پشتوانه مردمی نظام هستند و مطمئناً دشمنان بر اهمیت و نقش مساجد در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی ملت ایران واقفند و قطعاً برنامه‌ریزی‌هایی می‌کنند تا مساجد از رونق بیفتند و نسل جدید با مساجد بیگانه باشند به همین منظور جذب نوجوانان و جوانان باید در اولویت برنامه‌های مساجد قرار گیرد.

امام جمعه خمین تاکید کرد: به دلیل ناتوانی در معرفی درست مساجد ، این اماکن معنوی در بخش‌هایی ناکارآمد شدند.

حجت الاسلام سیدقاسم میرصادقی ادامه داد: نقش مساجد برای دشمنان مشخص شده است و صهیونیست‌ها بیش از چهار هزار مسجد را مورد حمله قرار دادند.

امام جمعه خمین مساجد را سنگری برای شیعه در دفاع از دین و ایمان مردم دانست و ادامه داد: مساجد نیازمند مدیریت درست و غنی‌سازی محتواهای قابل ارائه هستند و کارکردهای اجتماعی مساجد باید تقویت شود.

مسجد پناهگاه دیرپای تنهایی و بندگی

فرماندار خمین با بیان اینکه مسجد بعد از پیروزی انقلاب اسلامی احیا شد گفت: ولی امروز با کارکردهای چندگانه فرهنگی مساجد فاصله وجود دارد، در حالی که مسجد نقش تاثیرگذاری در توسعه فرهنگ دینی و رفع آسیب های اجتماعی محلات دارد.

«حمید کمانکش» ادامه داد: کارکرد مسجد محدود به ساعات برگزاری نماز نیست و این اماکن باید در اقدامات مختلف فرهنگی و اقتصادی محور قرار گیرند.

پایگاه بسیج خواهران مسجد خاتم الانبیای شهرستان خمین با شعار « برای تو، قهرمان من» و با رویکرد ترویج مکتب «دختران حاج قاسم » طرح‌های فرهنگی و معنوی متعددی را در این مسجد برنامه ریزی کرده است.

فرمانده پایگاه بسیج مسجد خاتم الانبیاء خمین گفت: به منظور جذب دختران نوجوان به مسجد برنامه‌های مختلف آموزشی، هنری و مناسبتی در این مسجد برگزار می‌شود.

«فهیمه حسینی» توضیح داد: در این مسجد نوجوانان بدون توجه به نوع پوشش پذیرفته می‌شوند و دوره‌های آموزشی هنری و بصیرتی برای آنها برگزار می‌شود.

وی برگزاری اردو را از دیگر برنامه‌های این مسجد بیان کرد و گفت: شهدای شهرستان در قالب برنامه‌های اردویی به دختران نوجوان معرفی می‌شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha