تعلل در تکمیل «سامانه دوم آبرسانی» سبب تشدید تنش آبی در اصفهان شده است

اصفهان- ایرنا- مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: تعلل در تکمیل سامانه دوم آبرسانی اصفهان و تامین اعتبار مورد نیاز برای آن سبب تشدید تنش آبی در این استان شده است.

منصور شیشه‌فروش روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: شتاب در بهره‌برداری از مرحله دوم سامانه آبرسانی اصفهان در سفر شهید رییسی به اصفهان مورد تاکید ایشان بود اما این موضوع نزدیک به یک سال معطل اقدام وزارت نیرو است.

وی ادامه داد: در صورت تامین مالی، سامانه دوم آبرسانی اصفهان تکمیل و مشکل آب آشامیدنی مناطق شهری این خطه برطرف خواهد شد.
وی تاکید کرد: اصفهان با پنج میلیون نفر جمعیت در زمان حاضر یک سامانه آبرسانی از زاینده‌رود دارد و به‌دلیل استمرار گرمای بی سابقه بطور مستمر با تنش آبی مواجه بوده است.
مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان خاطرنشان کرد: آب مورد نیاز برخی از مردم در قلب کلانشهر اصفهان در زمان حاضر با استفاده از تانکر یا توزیع آب معدنی تامین می شود و از این نظر جزو معدود شهرهای کشور است.
شیشه‌فروش با بیان اینکه اصفهان در همه بحران‌ها و بزنگاه‌ها یاریگر استان‌های مختلف کشور بوده است، افزود: این در حالیست که مردم اصفهان تابستان امسال را به‌دلیل کم آبی با شرایط سخت گذراندند و همچنان در گره‌گشایی از مشکلات آبی آنها بی‌مهری می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران‌استانداری اصفهان تصریح کرد: ۳۲ نقطه شهری، ۳۵۶ روستا و ۴۲ نقطه عشایری استان اصفهان در زمان حاضر از طریق تانکر آبرسانی می‌شود.
شیشه فروش افزود: منابع آب آشامیدنی در شهرها و روستاهای اصفهان به‌دلیل استمرار الگوی گرم تابستانه به میزان سه مترمکعب بر ثانیه ناترازی دارد.
وی اضافه کرد: از سوی دیگر ناترازی بیش از یک‌هزار و ۷۰۰ مگاوات برق در استان موجب قطعی و کم فشاری آب آشامیدنی در بسیاری از محله‌های اصفهان، شاهین‌شهر، نجف آباد، زیار، شهرضا، خمینی‌شهر، اردستان، نایین، ورزنه، هرند، فلاورجان و برخوار شده است.
شیشه فروش خاطرنشان کرد: مشکل کم آبی حتی در شهرهای غرب و جنوب استان که با منابع آب همجوارند، وجود دارد و به برخی از روستاهای این مناطق به‌طور سیار آبرسانی می‌شود.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: در کنار بحران تامین آب آشامیدنی مورد نیاز مردم، خشک شدن چاه‌ها و قنات‌ها در نبود جریان زاینده‌رود، زیر کشت نرفتن اراضی کشاورزی، خزان زودرس درختان کهنسال و تشدید آلودگی هوا، شرایط این استان را پیچیده تر کرده است.

به گزارش ایرنا، طرح سامانه دوم آبرسانی به ۱۴ شهرستان استان اصفهان با هدف تأمین، انتقال و تصفیه آب شرب برای شهرستان‌های زیرپوشش شامل اردستان، اصفهان، بُرخوار، خمینی‌شهر، تیران و کرون، خور و بیابانک، دهاقان، شاهین‌شهر و میمه، فلاورجان، لنجان، مبارکه، نایین، نجف‌آباد و نطنز توسط شرکت آب منطقه‌ای اصفهان در مرحله اجرا قرار دارد.

این سامانه از ۲۷ کیلومتر تونل تشکیل شده است و یک تصفیه‌خانه و خطوط انتقال دارد که آب را به مخازن نگهداری آب «پیلاف» در مجاور دانشگاه صنعتی اصفهان و مخزن «گَوَرت» در شرق استان منتقل می‌کند؛ ظرفیت نهایی انتقال سامانه آبرسانی استان پس از اتمام همه مراحل ۹.۵۷ مترمکعب بر ثانیه خواهد بود.

هم‌اینک بخش عمده آب آشامیدنی اصفهان و شهرهای اطراف آن از تصفیه‌خانه «باباشیخعلی» و چاه‌های آب استان تامین می‌شود که برای رفع کمبود آب، سامانه دوم در دست تکمیل است.

استان اصفهان ۲۸ شهرستان و حدود پنج میلیون و ۴۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که نزدیک به ۸۰ درصد از آنها در شهرها زندگی می‌کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha