۵ شهریور ۱۴۰۳، ۹:۲۴
کد خبرنگار: 987
کد خبر: 85572750
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آشنایی فعالان اقتصادی اصفهان با ظرفیت‌های دریایی ضروریست

اصفهان- ایرنا- دبیر کارگروه توسعه دریامحور اندیشکده حکمرانی دانشگاه اصفهان گفت: آشنایی فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان و بطور کلی بخش خصوصی این استان با ظرفیت‌های دریایی و بخصوص سواحل مکران ضروریست.

علی وطن دوست روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: ظرفیت‌های سواحل و مناطق آزاد آنطور که باید و شاید برای فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان تبیین نشده است لذا باید این نقیصه با برنامه‌های مختلف جبران شود.

وی اضافه کرد: اطلاعات کافی از قابلیت‌های دریاها و سواحل در مباحث بازرگانی و تجارت اهمیت بالایی دارد و از آنجایی که استان اصفهان در زمینه تولید و صادرات، منطقه‌ای مهم محسوب می‌شود، بنابراین باید با برگزاری رویدادهای مختلف اطلاعات لازم را در اختیار آنان قرار داد.

دبیر کارگروه توسعه دریا محور اندیشکده حکمرانی دانشگاه اصفهان افزود: رویداد «مکرانو» در همین راستا و با هدف شبکه سازی و به هم رسانی ظرفیت‌های اصفهان و سواحل مکران با حضور مشاور سرمایه‌گذاری منطقه آزاد چابهار و سرمایه‌گذاران اتاق بازرگانی در اصفهان برگزار شد و ۱۴۰ نفر و ۲ برابر تعداد پیش بینی ما در این رویداد حاضر شدند.

وطن دوست خاطرنشان کرد: پنل تخصصی کشاورزی و شیلات، آب و محیط زیست، تخصصی خدمات فنی و مهندسی مرتبط با دریا، تخصصی تجارت و بازرگانی با رویکرد شبکه سازی و به هم رسانی نیازها و ظرفیت های اصفهان و سواحل مکران بخشی از این رویداد بود.

وی ادامه داد: حضور شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان، فعالان اقتصادی، سرمایه‌گذاران، مدیران، اساتید، پژوهشگران و دانشجویان در پیش رویداد مکرانو سبب غنای هرچه بیشتر برنامه شد.

دبیر کارگروه توسعه دریا محور اندیشکده حکمرانی دانشگاه اصفهان تاکید کرد: باید رویدادهایی از این دست را افزایش دهیم و حتی بصورت تخصصی در کارگروه‌های مختلف دنبال کنیم.

وی خاطرنشان کرد: آشنایی با ظرفیت‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری و مطالعاتی در سواحل مکران، ارائه طرح‌های برگزیده به سرمایه‌گذاران، معرفی طرح‌های برگزیده جهت پذیرش در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، برگزاری تور تجاری به سواحل مکران برای برگزیدگان و حمایت مادی و معنوی از هسته‌های نوپا و ایده‌های نوآورانه از جمله مزایای برگزاری این رویدادهاست.

به گزارش ایرنا، سواحل راهبردی مکران در جنوب شرق ایران، سواحلی اقیانوسی متصل به اقیانوس هند از جاسک هرمزگان در غرب تا گواتر سیستان و بلوچستان در نقطه صفر مرزی در شرق است. سواحلی که به گواه بسیاری اکسیژن توسعه ایران است و از این رو دولت در سال های گذشته گام‌های بلندی را برای ارتقای این منطقه از طریق توسعه زیرساخت‌های عمرانی و حمل و نقل بویژه در بندر چابهار برداشته است.

سواحل مکران گستره ای در شرق استان هرمزگان و جنوب سیستان و بلوچستان را در بر می گیرد که به دلیل آنکه در طول دریای عمان قرار داشته و بی واسطه به آب های آزاد و اقیانوسی دسترسی دارد، از اهمیت راهبردی در حوزه دفاعی و امنیتی، اقتصادی و حتی گردشگری و فرهنگی برخوردار است.

موضوع توسعه سواحل مکران را نخستین بار رهبر معظم انقلاب در فرماندهان نیروی دریایی ارتش در هفتم آذر سال ۱۳۹۱ مطرح کردند، ایشان سواحل گسترده جمهوری اسلامی و به‌ویژه ساحل دریای عمان و عقبه آن در منطقه مکران را ثروت عظیم ملی توصیف کردند و افزودند: اگر دولت و سایر مسوولان با نگاه راهبردی به مناطق دریایی، به کمک بیایند، این منطقه عظیم و مهم می‌تواند توانایی‌های زیادی را برای جمهوری اسلامی به وجود آورد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha