۲۹ مرداد ۱۴۰۳، ۱۴:۱۵
کد خبر: 85572753
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ناوهای جنگی آلمان در انتظار فرمان عبور از تنگه تایوان

تهران- ایرنا- در میانه تشدید درگیری‌ها در منطقه تایوان، خبرگزاری رویترز امروز (دوشنبه) گزارش داد که ۲ ناو جنگی آلمان در انتظار دریافت دستور از برلین برای عبور از تنگه تایوان در ماه سپتامبر هستند.

به گزارش ایرنا به نقل از این خبرگزاری، آلمان از سال ۲۰۰۲ بدین سو هرگز ناوی را از این منطقه دریایی که مورد مناقشه پکن با غرب است، عبور نداده است.

دریاسالار اکسل شولز (Axel Schulz) فرمانده گروه وظیفه نیروی دریایی آلمان در تماس تلفنی به خبرگزاری رویترز، با بهانه قرار دادن شرایط آب و هوایی برای عبور از این تنگه پرمناقشه گفت: هنوز تصمیمی در این زمینه گرفته نشده است.

وی مدعی شد: ما در اینجا پرچم خود را به اهتزاز در می آوریم تا نشان دهیم در کنار شرکا و دوستان خود، تعهد خود به نظم مبتنی بر قوانین، راه حل مسالمت آمیز در زمینه مناقشات سرزمینی و خطوط کشتیرانی آزاد و امن هستیم.

به گفته دریاسالار شولز، وی قصد ندارد تا برای عبور از تنگه تایوان دست به تدابیر و اقدامات امنیتی خاصی بزند و وی آنرا یک عبور عادی همانند عبور از «کانال مانش» و یا «دریای شمال» عنوان می کند.

وی به رویترز گفت: انتظار دارم نیروی دریایی چین و به خصوص گارد ساحلی آن کشور ما را در عبور از این تنگه مشایعت و اسکورت نماید.

بر اساس این گزارش، پیش از عبور احتمالی این ناو آلمانی از تنگه تایوان در ماه سپتامبر، ناوچه «بادن-وورتمبرگ» (Baden-Wuerttemberg) و کشتی «فرانکفورت آم ماین» (Frankfurt am Main) قصد دارند در ۲۰ اوت (۳۰ امرداد ماه ۱۴۰۳) عازم توکیو شوند. این دوناو همچنین در کره جنوبی و فیلیپین توقف خواهند داشت.

رویترز در ادامه گزارش داد: این دو کشتی آلمانی همچنین قرار است در آب های این منطقه همراه با کشورهای فرانسه، اندونزی، ایتالیا، ژاپن، مالزی، سنگاپور، فیلیپین و آمریکا رزمایش چندجانبه برگزار کند.

بنابراین گزارش، وزارت امور خارجه چین در پاسخ به پرسشی درباره عبور احتمالی ناوهای آلمانی گفت: تایوان یک موضوع داخلی چین است و مساله کلیدی ثبات در این منطقه، مخالفت با استقلال تایوان است.

«مائو نینگ» (Mao Ning) سخنگوی این وزارتخانه گفت: چین همیشه با تضعیف حاکمیت و امنیت سرزمینی چین تحت پوشش آزادی دریانوردی مخالف بوده است.

رویترز افزود: چین به طور معمول عبور ناوهای جنگی کشورهای خارجی از آب های تنگه تایوان به خصوص ناوهای آمریکایی را محکوم می کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha