نمایندگان مخالف برنامه‌های وزیر پیشنهادی دفاع چه گفتند؟

تهران- ایرنا- تعدادی از نمایندگان مخالف برنامه‌های وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به تشریح دیدگاه‌های خود پرداختند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی عصر روز دوشنبه -۲۹ مرداد ماه- در مخالفت با برنامه‌های عزیز نصیرزاده وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح دولت چهاردهم به تشریح دیدگاه‌های خود پرداختند.

به مساله ترور اسماعیل هنیه پاسخ محکمی داده شود

یاسر سلیمانی نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی در مخالفت برنامه‌های وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: برادر عزیز آقای نصیرزاده بنده مخالف شما نیستم و افتخار می‌کنم که در کابینه دکتر پزشکیان حضور دارید، وزرات دفاع نقش مهمی در مسائل امنیتی و دفاعی دارد، در طراحی، ساخت، خرید و تولید نیازهای نیروهای مسلح، افتخار می‌کنیم در کنار شما هستیم.

نماینده مردم کرمان اظهار داشت: چند نکته مهم وجود دارد که چرا باید آقای اسماعیل هنیه در تهران ترور شود،  و اکنون خواهان این هستیم که  نیروهای مسلح پاسخ محکمی دهند.

نماینده مردم کرمان بیان داشت: وزارت دفاع نقش مهمی در مسائل دفاعی و امنیتی دارد،می توانیم نقش مهمی در حوزه پیشگیرانه به‌ خصوص در حوزه فناوری های نوین داشته باشیم؛ البته ذات صهیونیست‌ها بر اساس ترس استوار است هر زمان ما محکم جواب آنها را دادیم آنها جرات نکردند که جواب ما را بدهند.

وی با اشاره به ویژگی های سردار سپهبد شهید سلیمانی اظهار کرد: افتخار می‌کنیم که در راه شهید سلیمانی باشیم چون همه دیدند که شهادت او و ابومهدی المهندس هیچ خللی در جبهه مقاومت ایجاد نکرد و همین اتفاق بعد از شهادت شهید هنیه رخ داد.

سلیمانی با تاکید بر لزوم توجه به معیشت نیروهای مسلح گفت: باید همه توان به کار گرفته شود که نیروهای کارآمد و زبده در وزارت دفاع حفظ شوند نه این‌که آنها به خاطر مسائل معیشتی به جاهای دیگر بروند این خیلی بد است که کسی که لب مرز ماموریت دارد حقوقی مساوی با فردی بگیرد که ماموریتی در تهران داشته و در هتل اسکان دارد.

وی در ادامه افزود: ما باید همه از نیروهای وزارت دفاع پشتیبانی کنیم و رای ما نیز با قاطعیت امیر نصیرزاده است.

استفاده از ظرفیت شانگهای و بریکس در همکاری‌های دفاعی بین‌المللی

علی بابایی کارنامی رئیس کمیسیون اجتماعی در مخالفت با برنامه های وزیر پیشنهادی دفاع گفت: اینکه امیرسرتیپ نصیرزاده به مجلس شورای اسلامی معرفی شده است، یعنی شاخص‌های لازم را داشته و خود را توانسته ثابت کند البته لازم است که نکاتی بیان شود.

نماینده مردم ساری اضافه کرد: وزارت دفاع دو وظیفه نظامی و دفاعی دارد که باید در این راه از مولفه‌های هوشمندسازی و مردمی‌سازی هم بهره گیرد که به آن توجهی نشده است.

بابایی کارنامی با تاکید بر لزوم استفاده از بخش خصوصی در عرصه اقتصادی اظهار داشت: لازم است از ظرفیت سازمان‌های شانگهای و بریکس در همکاری‌های دفاعی و بین‌المللی استفاده شود.

وی با اشاره به ترور اسماعیل هنیه گفت: ترور اسماعیل هنیه این پیام را دارد که باید سپرهای دفاعی بازدارنده باشد تا رژیم صهیونیستی نتواند به خود جرات داده که حتی یک خطا در منطقه انجام دهد؛ اینها استراتژی ما است و باید نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران هوشمندانه در این مسیر گام بردارد.

طراحی پالایشگاه پتروشیمی وظیفه وزارت دفاع نیست

مهدی طغیانی نماینده مردم اصفهان در مجلس در مخالفت با کلیات برنامه وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، گفت: هرچند برنامه‌های وزیر پیشنهادی دارای ابعاد و نکات قوت است اما آنچه من بیان می کنم مربوط به حوزه اقتصادی و سیاسی این برنامه است؛ وزارت دفاع علاوه بر وظایف سازمانی در حوزه تولید و پشتیبانی از نیروهای مسلح، وظایفی نیز در حوزه صنعت دارد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس با بیان اینکه امیر نصیرزاده جزو نیروهای متدین، عالم و سرباز وطن است، تصریح کرد: در برنامه وی در حوزه صنعت و اقتصاد و صندوق های بازنشستگی نیروهای مسلح ایراداتی وجود دارد؛ اداره یکی از صنعتی‌ترین وزارتخانه‌های کشور، با نگاه نیروهای مسلح امکان‌پذیر نیست مگر اینکه سازمان ارتباط صنعتی داخل وزارتخانه و بیرون وزارتخانه بازآرایی شود.

وی افزود: در وزارت دفاع سال‌ها است برنامه‌ای به نام هسته دانا و شبکه توانا شروع شده است که این برنامه برای ایجاد ارتباط بین مجموعه‌های تولیدی و فناوری داخل وزارتخانه و بیرون و شرکت‌های دانش بنیان به کار می‌رود اما از جهت سازمانی بعضا این برنامه جدی گرفته نمی‌شود.

طغیانی خاطر نشان کرد: برخی از مدیران همچنان قصد دارند این برنامه را در داخل وزارتخانه حبس کنند در حالی که رشد صنعت دفاعی در حوزه فناوری به اینکه سرریز دانش دفاعی تولید شده در وزارتخانه به بیرون منتقل شود و فناوری تولید شده در خارج از وزارتخانه به داخل منتقل شود منوط است. من برنامه مربوط به این موضوع را در برنامه وزیر پیشنهادی دفاع ندیدم.

وی با اشاره به عملکرد ساتا افزود: صندوق سرمایه گذاری نیروهای مسلح و بازنشستگی نیروهای مسلح کار اقتصادی انجام می دهد و مانند سایر صندوق های ما ممکن است دچار آفت می شود که برای آن باید برنامه ویژه داشت، مهمترین برنامه برای این حوزه باید این باشد که تصدی گری این وزارتخانه کاهش یابد این در حالی است که در برنامه وزیر پیشنهادی آمده است تقویت دانش طراحی پالایشگاه پتروشیمی و پتروپالایشگاه و بومی سازی استانداردها، حال آن که این موضوع وظیفه وزارت دفاع نیست.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: در برنامه وزیر پیشنهادی دفاع درباره افزایش سرمایه گذاری در حوزه معادن آمده است حال آنکه این موضوع وظیفه سایر دستگاه ها است. اگر وزارت دفاع با نگاه تصدی گری وارد این حوزه ها شود از سایر وظایف اساسی خود می ماند زیرا وقت وزیر به جای اینکه برای توسعه حوزه های دفاعی صرف شود صرف رفع و رجوع مشکلات اقتصادی داخل وزارتخانه و صندوق های بازنشستگی نیروهای مسلح می شود.

طغیانی تصریح کرد: نباید تجربه بانک های نیروهای مسلح که رهبر معظم انقلاب دستور ادغام دادند درباره وظایف اقتصادی صندوق های بازنشستگی نیز و سایر مجموعه‌های اقتصادی زیرمجموعه نیروهای مسلح نیز تذکر دهد.

وزیر دفاع برنامه تاب آوری زیرساخت‌های نظامی حیاتی در مقابل حملات سایبری را تشریح کند

سیدجلیل میرمحمدی میبدی نماینده مردم تفت و میبد در مخالفت با برنامه های وزیر پیشنهادی دفاع گفت: وضعیت معیشتی مجموعه نیروهای مسلح اعم از بازنشستگان و شاغلان با توجه به سختی ماموریتی که این بزرگواران در تامین امنیت و دفاع از کشور دارند مناسب نیست و این انتظار می‌رود که وزیر پیشنهادی به صورت شفاف مشخص کند که چگونه می‌خواهد دولت و سازمان برنامه و بودجه را سر کار بیاورد تا وضعیت معیشت این قشر بهبود پیدا کند.

نماینده مردم میببد در مجلس اضافه کرد: بر اساس سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب، ایشان خیلی بر خودکفایی نوآوری و خلاقیت در تمام سطوح در ابعاد دفاعی و امنیتی تاکید کرده‌اند. ایشان همچنین ترویج نهضت نرم‌افزاری، تولید و توسعه علوم فناوری و تحقیقات دفاعی و امنیتی را نیز بسیار مورد تاکید قرار دادند؛ در این زمینه درخواست داریم که وزیر پیشنهادی دفاع اهداف و راهبردهایی که می‌تواند فرمایشات و درخواست‌های رهبری را عملیاتی کند و به مجلس توضیح دهد.

وی افزود: مهمترین حکم قانونی برای تقویت بنیه دفاعی و تقویت بازدارندگی کشور، اختصاص حداقل ۵ درصد از منابع بودجه عمومی و درآمدهای اختصاصی به عنوان سهم تقویت بنیه دفاعی است؛ این اصلی‌ترین حکم است که می‌تواند به وزارت دفاع کمک کند تا همه منویات مورد نظرش را عملیاتی کند.

میرمحمدی میبدی تاکید کرد: از وزیر دفاع درخواست داریم تا توضیح دهد قرار است دولت و مجلس را چگونه پای کار بیاورد تا این سهم ۵ درصدی را در اختیار بگیرد. همچنین درخواست داریم تا در آمایش صنایع زیر مجموعه وزارت دفاع اقداماتی صورت بگیرد تا استان‌های میزبان این صنایع بتوانند از حضور آنها بهره‌مند شوند. 

وی عنوان کرد: در بخش رزم نوین دو انتظار از وزارت دفاع وجود دارد؛ یکی افزایش تاب آوری زیرساخت‌های نظامی و غیرنظامی حیاتی در مقابل حملات سایبری و دیگری توسعه تحقیقات و به کارگیری فناوری‌های نوین است؛ در این زمینه تقاضا داریم وزیر پیشنهادی توضیح دهد که چه برنامه و راهکارهایی دارد.

نماینده مردم میببد در مجلس گفت: رهبر انقلاب در کنار هوشمندسازی در حوزه مشارکت‌های دفاعی تاکید دارند که مردمی‌سازی نیز صورت بگیرد؛ از وزیر پیشنهادی می‌خواهم که برنامه‌های خود در این خصوص را ارائه دهد. 

وی اظهار داشت: وزیر دفاع درباره زمان‌بندی برنامه‌های ارائه شده توسط توضیح دهد؛ امروز وزارت دفاع نقطه قوت ملت و نظام جمهوری اسلامی ایران است و از وزیر دفاع می‌خواهیم تا کمک کنند که بتوانیم این نقطه قوت هر روز به بهترین وجه هر روز تقویت شود.

میرمحمدی تصریح کرد: اگر پاسخ‌های وزیر پیشنهادی به پرسش‌های مطرح شده قانع‌کننده بود مجلس به عنوان دفاع از مجموعه وزارت دفاع با رای بالایی به آقای نصیرزاده اعتماد خواهد کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha