۳۰ مرداد ۱۴۰۳، ۸:۰۵
کد خبرنگار: 2785
کد خبر: 85573211
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تیغ تیز شایعات بر شاهرگ سلامت مردم

۳۰ مرداد ۱۴۰۳، ۸:۰۵
کد خبر: 85573211
تیغ تیز شایعات بر شاهرگ سلامت مردم

زنجان - ایرنا - این روزها مطالب متعددی در خصوص مواد غذایی مختلف در فضای مجازی مطرح می‌شود که کاهش مصرف این دسته از مواد غذایی و تهدید سلامت مردم را در پی دارد و شهروندان باید در برابر این شایعات هوشیار باشند و برای بررسی درستی آنها به منابع علمی یا متخصصان مراجعه کنند.

به گزارش ایرنا، امروزه با گسترش وسایل ارتباط جمعی به ویژه در فضای مجازی بسیاری از کاربران، مطالب، کلیپ‌ها و محتواهای غیر علمی را در مورد موضوعات مختلف منتشر می کنند.

این افراد بدون هیچگونه منبع علمی ادعاهایی را در خصوص برخی از مواد غذایی مطرح می‌کنند که می‌تواند مشکل ساز باشد.

متاسفانه بسیاری از شهروندان نیز بدون توجه به پیامدهای این توصیه ها در مواقعی آنها را می پذیرند و عمل می کنند که حتی می تواند سلامت افراد را با خطر مواجه کند.

با توجه به اهمیت این موضوع خبرنگار ایرنا با احمدرضا رسولی متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت و گو کرده است.

تیغ تیز شایعات تغذیه‌ای بر شاهرگ سلامت مردم

ایرنا: نظر شما در خصوص انواع تبلیغات تغذیه‌ای بی پایه و اساس چیست؟

این روزها در برخی از این ویدئوها، فردی به ظاهر متخصص که روپوش سفید بر تن دارد یا از گوشی پزشکی استفاده می‌کند، بدون استناد به هیچگونه منبع علمی، ادعاهایی را در خصوص بعضی خوراکی‌ها مطرح می‌کند که صحیح نیست.

به عنوان مثال در برخی از این محتواها، شهروندان را از مصرف شیر منع و یا بعضی مواد غذایی دیگر مثل بادام و کلم بروکلی را به عنوان منابع غنی‌تر کلسیم معرفی می‌ کنند.

تیغ تیز شایعات تغذیه‌ای بر شاهرگ سلامت مردم

همچنین در برخی از محتواهای منتشر شده نیز سلامت شیرهای پاستوریزه را به انحاء مختلف زیر سوال می‌برند.

مثلا ادعا می‌کنند این شیرها با آب یا ماده سفید کننده مخلوط شده‌اند یا حاوی مواد نگهدارنده برای طولانی شدن زمان ماندگاری هستند در حالیکه هیچ ماده نگهدارنده‌ای در شیر مدت‌دار نیست و نوع فرآیندی که در فرآوری و بسته‌بندی شیر فرادما طی می‌شود، دلیل بالا بودن ماندگاری آن است.

در این محتواها از غذاها و موادی یاد می کنند که درمان همه چیز است به عنوان مثال می توان به سیاه دانه اشاه کرد.

ایرنا: مطالبی در خصوص هورمونی بودن مرغ و شیر مطرح می شود، نظر شما چیست؟

در فضای مجازی، مطالبی در خصوص هورمونی بودن مرغها عنوان می شود، در صورتی که چنین نیست چون وقتی جوجه در حال رشد است امکان دارد آنتی بیوتیک به دلیل پیشگیری از بیماری تزریق شود که این کار از سرایت بیماری به سایر جوجه ها جلوگیری و همچنین آنها را پروارتر می کند، در واقع به مرغ هورمونی داده نمی شود چون انجام چنین کاری به لحاظ اقتصادی صرفه ندارد و هم لزومی به انجام چنین کاری نیست.

یا بسیاری از فروشندگان مرغ سبز را تبلیغ می کنند یعنی این نوع مرغ دانه های بهتری مصرف کرده و قیمت و سلامت آن بالاتر بوده که چنین موضوعی در کل مردود است.

تیغ تیز شایعات تغذیه‌ای بر شاهرگ سلامت مردم

در مورد شیرهای خوردنی نیز انواع اقسام شیوه های فرآوری از قبیل پاستوریزه، استریلزه یا تحت مکانیزم های مختلف اعمال می شود.

شیر پاستوریزه در محدوده دمایی خاصی نگهداری می شود که در این محدوده تمامی میکروب های بیماری زا از بین می رود ولی میکروب غیر بیماری زا وجود دارد.

شیر استریلیزه نیز دمای بالا را تجربه می کند که در این دما میکرو ارگانیسم های موجود بیماری زا و غیر بیماری زا از بین می رود و از وقتی که درب شیر باز می شود با توجه به مدت زمان قید شده باید مورد استفاده قرار گیرد.

در خصوص منابع پروتئینی دیگر مثلا در برخی محتواها ادعا می‌شود ماهی سالمون که با گوشت صورتی رنگ شناخته می‌شود، همان ماهی قزل‌ آلا است که به آن رنگ زده شده و همه این شایعات، مصرف این منابع پروتئینی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

این شایعات می‌تواند اثرات سوء و زیان‌باری خصوصا در دوران مهم زندگی افراد مثل بارداری، خردسالی یا نوجوانی که دوره رشد و تکامل است، داشته باشد بنابراین لازم است مخاطبان، هوشیاری لازم را در تشخیص حقایق علمی از شایعات بی‌پایه و اساس داشته باشند.

ایرنا: برای مواجه با شایعات تغذیه ای چه باید کرد؟

شایعات تغذیه‌ای که عمدتا در فضای مجازی منتشر می‌شود، سرانه مصرف برخی گروه‌های غذایی مفید و ضروری را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

مخاطبان باید در پذیرش این‌گونه محتواها، هوشیار باشند و برای کسب اطلاع به افراد متخصص و منابع علمی معتبر مراجعه کنند درحالیکه این موضوع کمتر از سوی مردم مورد توجه قرار می گیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha