فلامینگوهای مهاجر وارد تالاب سولدوز نقده شدند

مهاباد- ایرنا- رییس اداره حفاظت محیط زیست نقده گفت: محیط‌بانان این اداره در پایش‌های خود نخستین دسته از فلامینگوهای مهاجر را در تالاب «سولدوز» این شهرستان مشاهده کردند.

اکبر قایمی روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: هر سال در این فصل فلامینگوهای مهاجر از مناطق شمالی و دریاچه ارومیه به سمت تالاب‌های اقماری پارک ملی دریاچه از جمله تالاب‌های «سولدوز» و «دورگه‌سنگی» نقده مهاجرت می‌کنند.

وی با بیان اینکه هر روز بر تعداد فلامینگوهای مهاجر در این تالاب افزوده می شود، اضافه کرد: این پرندگان مهاجر در قالب دسته های ۲۰۰ تا ۲۵۰ قطعه‌ای وارد تالاب «سولدوز» شده، مدتی را در این تالاب به استراحت و تغذیه می پردازند و سپس کوچ خود را به مناطق جنوبی‌تر ادامه می‌دهند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست نقده با اشاره به وضعیت مطلوب آب در تالاب «سولدوز» گفت: هم اکنون با وجود تبخیر آب در این فصل بیش از ۱۰ میلیون مترمکعب آب در آن ذخیره شده و آبگیری این تالاب از رودخانه «گدار» همچنان ادامه دارد.

وی یادآور شد: کارشناسان این اداره در پایش‌های خود نخستین دسته از فلامینگوهای مهاجر را در تالاب «دورگه‌سنگی» این شهرستان نیز مشاهده کردند.

قایمی افزود: ورود دسته های چند هزار قطعه‌ای فلامینگوها به تالاب های این شهرستان علاوه بر بخشیدن زیبایی خاص آن، موجب حضور بیشتر دوستداران محیط زیست به ویژه پرنده نگاران و عکاسان طبیعت در این مناطق می شود.

به گزارش ایرنا، فلامینگو پرنده‌ای است با پاهای دراز و منقاری منحنی و گردنی بلند خمیده، آبچر با بدنی بسیار کشیده و پر و بالی به رنگ‌های سفید و صورتی که بین ۹۰ سانتی‌متر تا ۱٫۵ متر بلندی دارد و در پرواز، بال‌ها و گردن کشیده و قدری پایین‌تر از سطح بدن قرار می‌گیرد و بال‌هایش ترکیب زیبایی از رنگ‌های سرخ و سیاه دارد و به آرامی راه می‌رود.

فلامینگوهای مهاجر وارد تالاب سولدوز نقده شدند

این پرندگان به صورت دسته جمعی و در دسته‌های چند هزارتایی زندگی می‌کنند و سواحل دریاچه ارومیه و استان فارس مهمترین زیستگاه آن در ایران است.

تالاب سولدوز در نقده یک منطقه حفاظت شده به شمار می رود و هر گونه فعالیت صیادی و شکار پرندگان و دیگر وحوش در آن ممنوع است و با متخلفان برابر مقررات برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

این تالاب واقع در ۲۵ کیلومتری شهرستان نقده، در سال ۱۳۸۰ احیا شد و وضع خوب زیستگاهی این تالاب سبب مهاجرت و حضور بسیاری از پرندگان آبزی و کنار آبزی و همچنین آبزیان و جانوران دیگر به این منطقه شده است.

فلامینگوهای مهاجر وارد تالاب سولدوز نقده شدند

در شهرستان نقده هفت تالاب فصلی و دائمی وجود دارد که سالانه بیش از ۱۰ هزار قطعه انواع پرندگان مهاجر و بومی در آن زندگی می‌کنند که از این تعداد، تالاب‌های درگه سنگی، آق‌قلعه، حسنلو و یادگارلو جزو تالاب‌های بین المللی هستند.

تالاب‌های نقده در فصل‌های بهار و پاییز پذیرای شمار زیادی از پرندگان مهاجر است؛ غاز خاکستری، انواع مرغابی و انوع اردک (سر سفید، سرسبز، مرمری، سرحنایی و بلوطی)، خروس کولی، حواصیل، تنجه، فلامینگو و پلیکان از جمله پرندگان مهاجر موجود در تالاب‌های این شهرستان است.

رودخانه «گادر» از کوه‌های غرب اشنویه سرچشمه می‌گیرد و با طی مسافتی در حدود ۱۰۰ کیلومتر، طول شهرستان‌های اشنویه و نقده را می‌پیماید و سرانجام به دریاچه ارومیه می‌ریزد.

نقده در جنوب آذربایجان غربی و ۱۰۰ کیلومتری ارومیه مرکز این استان واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha