۲۰ هزار قطعه فلامینگوی مهاجر وارد تالاب‌های نقده شدند

مهاباد- ایرنا- رییس اداره حفاظت محیط زیست نقده گفت: محیط‌بانان این اداره در پایش‌های خود دسته‌های بزرگ از فلامینگوهای مهاجر را در تالاب‌های این شهرستان مشاهده کردند که تعداد آنها ۲۰ هزار قطعه برآورد می‌شود.

اکبر قایمی روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: هر سال در این فصل فلامینگوهای مهاجر از مناطق شمالی و دریاچه ارومیه به سمت تالاب‌های اقماری پارک ملی دریاچه از جمله تالاب‌های «سولدوز» و «دورگه‌سنگی» نقده مهاجرت می‌کنند.

وی با بیان اینکه هر روز بر تعداد فلامینگوهای مهاجر در این تالاب افزوده می شود، اضافه کرد: این پرندگان مهاجر در قالب دسته های ۲۰۰ تا ۲۵۰ قطعه‌ای وارد تالاب‌های این شهرستان شده، مدتی را در این تالاب به استراحت و تغذیه می پردازند و سپس کوچ خود را به مناطق جنوبی‌تر ادامه می‌دهند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست نقده گفت: ورود دسته های چند هزار قطعه‌ای فلامینگوها به تالاب های این شهرستان علاوه بر بخشیدن زیبایی خاص آن، موجب حضور بیشتر دوستداران محیط زیست به ویژه پرنده نگاران و عکاسان طبیعت در این مناطق می شود.

وی اظهار کرد: هم اکنون بیشتر فلامینگوهای مهاجر و بیش از ۱۵ هزار قطعه در تالاب «دورگه‌سنگی» فرود آمده و با توجه به وضعیت مطلوب آب و تغذیه در این تالاب، شرایط برای حضور بیشتر فلامینگوها در این تالاب فراهم آمده است.

وی با اشاره به وضعیت مطلوب تالاب «سولدوز» این شهرستان نیز گفت: در این فصل بیش از ۹ میلیون مترمکعب آب در آن ذخیره شده و همین امر باعث ورود پرندگان مهاجر از جمله فلامینگوها و پلیکان ها به این تالاب شده است.

۲۰ هزار قطعه فلامینگوی مهاجر وارد تالاب‌های نقده شدند

به گزارش ایرنا، فلامینگو پرنده‌ای است با پاهای دراز و منقاری منحنی و گردنی بلند خمیده، آبچر با بدنی بسیار کشیده و پر و بالی به رنگ‌های سفید و صورتی که بین ۹۰ سانتی‌متر تا ۱٫۵ متر بلندی دارد و در پرواز، بال‌ها و گردن کشیده و قدری پایین‌تر از سطح بدن قرار می‌گیرد و بال‌هایش ترکیب زیبایی از رنگ‌های سرخ و سیاه دارد و به آرامی راه می‌رود.

این پرندگان به صورت دسته جمعی و در دسته‌های چند هزارتایی زندگی می‌کنند و سواحل دریاچه ارومیه و استان فارس مهمترین زیستگاه آن در ایران است.

تالاب بین ‌المللی درگه‌سنگی (سیران گلی) به مساحت ۷۳۵ هکتار در یک کیلومتری سه راهی محمدیار و در حوضه آبریز رودخانه «گدار» قرار گرفته است و با جریان‌های این رودخانه و رواناب‌های ناشی از بارش بر سطح حوضه آبریز تغذیه می‌شود.

تالاب سولدوز در نقده یک منطقه حفاظت شده به شمار می رود و هر گونه فعالیت صیادی و شکار پرندگان و دیگر وحوش در آن ممنوع است و با متخلفان برابر مقررات برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

این تالاب واقع در ۲۵ کیلومتری شهرستان نقده، در سال ۱۳۸۰ احیا شد و وضع خوب زیستگاهی این تالاب سبب مهاجرت و حضور بسیاری از پرندگان آبزی و کنار آبزی و همچنین آبزیان و جانوران دیگر به این منطقه شده است.

در شهرستان نقده هفت تالاب فصلی و دائمی وجود دارد که سالانه بیش از ۱۰ هزار قطعه انواع پرندگان مهاجر و بومی در آن زندگی می‌کنند که از این تعداد، تالاب‌های درگه سنگی، آق‌قلعه، حسنلو و یادگارلو جزو تالاب‌های بین المللی هستند.

تالاب‌های نقده در فصل‌های بهار و پاییز پذیرای شمار زیادی از پرندگان مهاجر است؛ غاز خاکستری، انواع مرغابی و انوع اردک (سر سفید، سرسبز، مرمری، سرحنایی و بلوطی)، خروس کولی، حواصیل، تنجه، فلامینگو و پلیکان از جمله پرندگان مهاجر موجود در تالاب‌های این شهرستان است.

رودخانه «گادر» از کوه‌های غرب اشنویه سرچشمه می‌گیرد و با طی مسافتی در حدود ۱۰۰ کیلومتر، طول شهرستان‌های اشنویه و نقده را می‌پیماید و سرانجام به دریاچه ارومیه می‌ریزد.

نقده در جنوب آذربایجان غربی و ۱۰۰ کیلومتری ارومیه مرکز این استان واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha