خورشید گلوی اطهرش را بوسید

کرمان - ایرنا - کرمان، حسین‌آباد ایران امروز (دهم مرداد) در دومین روز از بیست و یکمین اجلاس بین المللی پیرغلامان حسینی با شعر شعرا و ناله پیرغلامان حسینی هم‌نوا شد و زخم دیرینه اما تازه کربلا را در همایش شعرخوانی، خون گریست.

به گزارش ایرنا، آیین شعرخوانی پیرغلامان حسینی (ع) در محفل شعر آیینی با حضور استاندار، برخی مسئولان و شاعران کرمان از صبح امروز در کنار برخی از پیرغلامان حسینی در تالار فرهنگ و هنر کرمان برگزار شد و حال و هوای معنوی به این تالار بخشید.

هنگام ورود به سالن مراسم شعر آیینی در تالار فرهنگ و هنر، تمثال سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در کنار عکسی که صبح امروز با شنیدن خبری دردناک در کنار تمثال حاج قاسم گذارده شده بود، تداعی می کرد ظلم همچنان و در همه دوره ها ادامه داشته است.

خورشید گلوی اطهرش را بوسید

زخمی که عکس شهید اسماعیل هنیه رییس فقید دفتر سیاسی حماس که صبح امروز ترور شد، بر دل پیرغلامان حسینی (ع) در آیین شعرخوانی شاعران گذارد حال و هوای این محفل را بغض آلودتر کرد.

شاعران در این محفل از حسین(ع) گفتند و پیرغلامان زمزمه کردند، گه‌گاه در میانه شعرخوانی آنها هم که از سایر کشورها به کرمان آمده بودند با زبان و گویش خود داغ از دل برآمده‌شان را شعر کردند و بلند بلند خواندند و گریستند.

شاعران حسین آباد ایران که از کودکی، بلکه پیشتر دل در گرو یار داشته اند و از کودکی گریه کن و مجلس چرخان امام حسین(ع) بوده اند حالا در شعرهایشان از حسین، کربلا، اباالفضل العباس و حضرت قاسم، گوش و گوشواره می گویند.

حامد عسکری شاعر شناخته شده اهل بم نیز به عنوان مجری برنامه با این مصرع "باز کن دکان که وقت عاشقی است" از شاعران کرمانی و غیر استانی چون حامد حسینخانی، اکبر خدادادی، محمدحسین کاظم‌ زاده، محمدجواد شرافت، عباس صادقی، حسن پورعلویه، مسلم محبی، احمد علوی، شیما مظهری‌صفات، عاطفه جوشقانیان، زهراسادات قاسمی، عالیه مهرابی و فاطمه نانی‌ زاد برای شعرخوانی دعوت کرد.

خورشید گلوی اطهرش را بوسید

مهتاب دوید و دخترتان را بوسید

محمدحسین کاظم زاده شاعر کرمانی به عنوان نخستین شاعر مدعو لب به سخن گشود و خواند: "خورشید گلوی اطهرت را بوسید/ بر قله نیزه‌ها سرت را بوسید؛ آن شب که رقیه بوسه زد بر سر تو/ مهتاب دوید و دخترت را بوسید."

حسینخانی از دیگر شاعران کرمانی نیز چنین خواند: "زن‌ ها به چه دستی دل از قافله کندند/ آن روز که مردها همه بی سر شده بودند"؛ شعر حسینخانی که ادامه یافت، اشک مدعوین هم در آمد.

بخشی از محفل شعر آیینی را در فیلم پایین ملاحظه کنید:

آن ساقی ۶ ماهه گواه است

این شاعر کرمانی در بخش دیگری از اشعارش گفت: گل ها همه یکپارچه پرپر شده بودند/ آنگونه که در فاصله خاک به افلاک؛ ذرات جهان مست و معطر شده بودند/ آن ساقی ۶ ماهه گواه است، هفتاد و دو سرسبز تناور شده بودند.

دلپذیر است در آغوش تو بیدار شدن

پیرغلام حسینی با شعرخوانی سیداحمد علوی از استان قم نیز با زمزمه این شعر "دلپذیر است در آغوش تو بیدار شدن، در حسینیه‌ اشک تو گرفتار شدن؛ با خیالِ حرمت تشنه‌ دیدار شدن، تکیه ‌درتکیه به‌عشق تو میاندار شدن، دل به دریای غمی تازه و دیرینه زدن، در غمت بر سر و بر صورت و بر سینه زدن، آسمان در غم تو غرق ترنم شده است، خیمه یادآورِ آن کوچه و هیزم شده است، دودمه وردِ زبان همه مردم شده است، (باز هم طفل یتیمی ز حرم گم شده است) شور دیگری در دل محفل شعر آیینی کرمان انداخت، آنچنان که انگار پیرغلامان را پای منبری با روضه‌خوانی قابل نشانده ای." عشق به حسین را گریه کردند و داغ بر دل نشسته مسلمانان جهان را ناله زدند.

صدای هق هق گریه زن و مرد پیرغلام حسینی با ابیات مختلف شعرخوانی شاعران زمانی دوچندان می شد که سخن از مظلومیت حسین (ع)، ۶ ماهه دشت کربلا، رقیه (س) و قاسم (ع)، زینب و هفتاد و ۲ تن عشق به میان می آمد.

اینان که سال ها نوکری آقایمان را کرده اند و آستین ها را برای همیشه تا نفس در سینه هایشان دم و بازدم دارد، بالا زده اند،دلشان با حسین و اهل بیتش گره خورده که شنیدن نامش آنچنان متحولشان می کند که گریه عنان از دستشان می گیرد.

خوش به حال دل های باصفایشان که چروک صورت و موی سپیدشان خبر سال ها نوکری و البته عزت و بالانشینیشان را می دهد. اینان سینه هایشان از ازل تا ابد بوی محرم می دهد، بوی حسین، بوی عشق به مردانگی و جوانمردی.

بیست و یکمین اجلاس بین المللی پیرغلامان حسینی از روز گذشته(نهم مرداد) در کرمان شروع شده و ۱۱ مردادماه جاری به اتمام می رسد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha