مهاباد در سرانه ذخیره آب شرب از شهرهای پیشرو کشور است

مهاباد- ایرنا- مدیر امور آب و فاضلاب مهاباد گفت: هم اکنون ۱۰ منبع ذخیره آب شرب با ظرفیت ۴۵ هزار و ۶۰۰ مترمکعب در این شهر فعال است و مهاباد در سرانه ذخیره آب شرب از شهرهای پیشرو کشور است.

به گزارش ایرنا، هر سال در فصل تابستان از یک طرف با کاهش میزان آب‌های سطحی و از طرفی دیگر به دلیل افزایش میزان مصرف شهروندان، مساله قطعی و کاهش فشار آب در بسیاری از شهرهای کشور به یک مشکل جدی شهروندان تبدیل می شود.

مساله به اینجا ختم نمی شود و در این ایام و در برخی شهرها در ساعات اوج مصرف، به دلیل افزایش تقاضای مردم برای استفاده از آب، شبکه آب شرب را با مشکلات و چالش های مهمی مواجه می کند.

اما چند سالی است که در شهر مهاباد مساله قطعی آب شرب شهری به دلیل افزایش مصرف بسیار کاهش یافته است و قطع آب شرب در برخی مناطق تنها برای اصلاح شبکه و ترمیم مناطق آسیب دیده آن است.

دست یافتن به این مهم، به صورت اتفاقی نیست و هر چند مهاباد نیز از مشکل مناطق مسکونی حاشیه‌ای رنج می برد اما با احداث ۱۰ منبع ذخیره آب شرب با ظرفیت ۴۵ هزار و ۶۰۰ مترمکعب در مناطق مختلف این شهر، سرانه ذخیره آب در مهاباد به ۸۱ صدم مترمکعب برای هر مشترک رسیده است که مهاباد را به یکی از شهرهای پیشتاز کشور در این زمینه تبدیل کرده است.

خبرگزاری ایرنا برای بررسی بیشتر این موضوع و طرح های عمرانی در دست اجرای آب و فاضلاب مهاباد گفت و گوی اختصاصی با «مسعود امجدی» مدیر امور آب و فاضلاب مهاباد به شرح زیر انجام داده است.

مهاباد با ظرفیت ۴۵ هزار مترمکعبی از شهرهای پیشرو کشور در تامین آب مشترکان است

ایرنا: منابع ذخیره آب در مهاباد چه ظرفیتی دارند و ظرفیت ذخیره آب شرب چه نقشی در کاهش قطعی آب و کاهش فشار آب دارد؟

مسعود امجدی : هم اکنون ۱۰ منبع ذخیره آب شرب با ظرفیت ۴۵ هزار و ۶۰۰ مترمکعب در مناطق مختلف مهاباد احداث شد است و یک مخزن جدید در منطقه کانی صوفی رشید با ظرفیت ۲ هزار لیتر در دست احداث است که هم اکنون از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است.

هم اکنون آب شرب شهری باید قبل از تزریق به شبکه انتقال آب، تصفیه و اقدامات لازم برای قابل شرب بودن بر روی آن انجام شود، اما از یک طرف دبی تصفیه خانه مشخص است و از طرفی دیگر مصرف شهروندان در طول ۲۴ ساعت متغییر است.

همین مساله باعث می شود در ساعت اوج مصرف شبکه با افزایش تقاضا روبرو شود و اگر عرضه کافی در اختیار شبکه قرار نگیرد با قطعی آب یا افت فشار بویژه در مناطق مرتفع شهری روبرو خواهیم شد.

سرانه ذخیره آب در مهاباد به ۸۱ صدم مترمکعب برای هر نفر رسیده است که با افتتاح مخزن کانی صوفی رشید این مقدار به ۸۳ صدم مترمکعب نیز افزایش پیدا می کنددر مهاباد که ما با ۱۱ منطقه حاشیه‌ای هم روبرو هستیم، مشکل را با افزایش مخازن آب شرب برطرف کردیم و هم اکنون سرانه ذخیره آب در مهاباد به ۸۱ صدم مترمکعب برای هر مشترک رسیده است که با افتتاح مخزن کانی صوفی رشید این مقدار به ۸۳ صدم مترمکعب نیز افزایش پیدا می کند.

این سرانه ذخیره آب از اهمیت زیادی برخوردار است و سرانه استاندارد و مطلوب در جهان یک مترمکعب برای هر مشترکاست که مهاباد از این لحاظ از شرایط بسیار خوبی برخوردار است و این در حالی است که سرانه ذخیره آب در برخی از شهرهای آذربایجان غربی تنها سه صدم مترمکعب است.

ایرنا: ضرورت احداث مخزن ۲ هزار مترمکعبی کانی صوفی رشید در این شرایط مطلوب ذخیره آب در مهاباد چی بوده و اعتبارات این طرح چقدر پیش بینی شده است؟

مسعود امجدی : این پروژه یکی از پروژه های مهم آبفای این شهرستان است که اعتبار پیش بینی شده برای ان ۲۵۰ میلیارد ریال است و علاوه بر مخزنی با حجم ۲ هزار مترمکعب، دارای چهار کیلومتر خطر انتقال است.

در سال های گذشته مشکلات کاهش افت فشار در این محله وجود داشت که برای رفع آن عملیات احداث مخزن کانی صوفی رشید آغاز شد و هم اکنون طرح دارای ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی است و با بهره‌برداری از آب مشکل آب در محله های کانی صوفی رشید، زمین های شهرداری و تپه ها نیز به طور کامل برطرف می شود و سرانه ذخیره آب شرب مهاباد نیز افزایش پیدا می کند.

ایرنا: سایر طرح های آبرسانی شهری در مهاباد در چه شرایطی قرار دارند؟

مسعود امجدی : هم اکنون چندین طرح آبرسانی و اصلاح شبکه در مهاباد در دست اجرا است که پروژه مساکن ملی و نهضت ملی مسکن مکریان، مخزن قولقولاغ، احداث پمپاژ شهرک صبا و شهرک خانقاه از مهمترین این پروژه ها است.

پروژه مساکن ملی و نهضت ملی مسکن مکریان که شامل ۳.۴ کیلومتر لوله گذاری با اعتبار ۱۵۰ میلیارد ریال و سه هزار و ۲۰۰ شبکه فاضلاب با ۴۰ میلیارد ریال اعتبار در دست اجرا است و با بهره‌برداری از آن مشکل آب و فاضلاب تعاونی های آن محله رفع می شود.

مهاباد با ظرفیت ۴۵ هزار مترمکعبی از شهرهای پیشرو کشور در تامین آب مشترکان است

مخزن شماره هشت قولقولاغ که ۱.۲ کیلومتر لوله گذاری دارای هم اکنون از ۶۵ دصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است و اعتبار آن هم ۴۰ میلیارد ریال است.

شبکه جمع آوری فاضلاب شهرک خانقاه به طول ۱۰ کیلومتر از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است و احداث پمپاژ شهرک صبا هم با اعتبار ۲۵۰ میلیارد ریال از ۱۵ دصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است.

ایرنا: وضعیت تصفیه‌خانه آب مهاباد و آب شرب این شهر با چه کیفیتی در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد؟

مسعود امجدی : آب شرب مهاباد از سد این شهر تامین می شود که آب از برج آبگیر به سمت تصفیه خانه منتقل می شود و این تصفیه‌خانه از نوع «داف» که جدیدترین فرآیند تصفیه آب در سطح کشور است و براساس نوع مواد و وضعیت کیفیت آب سد از لحاظ بیولوژیکی طراحی شده و بر این اساس با وارد شدن به مدار مشکل کیفیت و تغییر رنگ آب شرب این شهر نیز به طور کامل مرتفع می‌شود.

احداث این‌گونه تصفیه‌خانه‌ها براساس اهداف و استراتژی‌های وزارت نیرو و شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در جهت استفاده از منابع آبهای سطحی و سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی و اجرای اصل ۴۴ بود.

این تصفیه‌خانه به عنوان یکی از مجهزترین تصفیه‌خانه آب شرب کشور با ۶۳۰ میلیارد ریال هزینه، آبانماه سال ۱۳۹۸ با حضور رییس مجلس شورای اسلامی و وزیر نیرو وقت در مهاباد به بهره‌برداری رسید.

مهاباد با ظرفیت ۴۵ هزار مترمکعبی از شهرهای پیشرو کشور در تامین آب مشترکان است

این تصفیه‌خانه با ظرفیت برداشت ۸۰۰ لیتر آب در ثانیه قادر است تا افق سال ۱۴۱۸ برای بیش از ۲۴۶ هزار نفر جمعیت شهری مهاباد آب شرب سالم و بهداشتی تامین کند.

به گزارش ایرنا، شهر ۱۸۰ هزار نفری مهاباد با ۲ هزار و ۴۰۰ کیلومتر مربع مساحت دارای ۵۷ هزار و ۲۳۷ مشترک آب است که آب مورد نیاز این شهر از دریاچه سد مهاباد تامین می شود.

سد مهاباد دارای ۱۹۷ میلیون متر مکعب ظرفیت اسمی و ۱۷۲ میلیون متر مکعب ظرفیت مفید است که علاوه بر تأمین آب شرب شهر، بیش از ۱۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان را نیز زیر پوشش قرار می‌دهد.

این سد که در ضلع غربی این شهر احداث شده است تنها یک کیلومتر با شهر فاصله دارد و به همین لحاظ نزدیک‌ترین سد به مناطق مسکونی در جهان به شمار می‌آید.

مهاباد در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha