شتاب کاهش جمعیت در همدان کُند شد

همدان- ایرنا- معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، شتاب کاهش جمعیت در این استان را کُند کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، فاطمه ترکمان اسدی روز سه شنبه در جمع خبرنگاران بیان کرد: باروری کلی استان همدان در سال ۱۴۰۱ حدود ۱.۶ بود که این آمار در سال گذشته به ۱.۵ تقلیل یافت.

وی افزود: هر چند آمار سال گذشته نسبت به ۱۴۰۱ کاهشی بوده است اما با اجرای قانون جوانی جمعیت شتاب و سرعت کاهش جمعیت در همدان کند شد که امید می رود به سمت افزایش جمعیت برود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان اظهار کرد: ۲۰ درصد جمعیت این استان در سنین باروری هستند و این پنجره جمعیتی در حال بسته شدن و خروج این افراد از سنین باروری است.

ترکمان اسدی گفت: در کنار دغدغه کاهش جمعیت، بالا بودن آمار سالمندی در همدان نیز نگران کننده است به گونه ای که ۱۳،۸ درصد از جمعیت یک میلیون و ۶۷۰ هزار نفری این استان پیر و سالمند هستند.

وی افزود: همدان جز استان های سالمند کشور محسوب می شود و بررسی ها بیانگر این است که جمعیت پیر همدان تا سال ۱۴۲۰ به بیش از ۲۰ درصد برسد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان اضافه کرد: ۱.۵ درصد از ۱۳.۸ درصد سالمندان این استان در گروه افراد پرخطر هستند.

ترکمان اسدی بیان کرد: ۳۷.۱ درصد از سالمندان استان زیر پوشش برنامه های مراقبتی هستند و بیشتر این افراد برای دریافت خدمات به بهانه شرایط جسمی ضعیف مراجعه نمی کنند.

وی با بیان اینکه برای ارتقای سلامت در جامعه باید تقدم پیشگیری بر درمان نهادینه شود گفت: اهمیت این موضوع موجب شده سازمان بهداشت جهانی شعار امسال را "خود مراقبتی" بگذارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان اظهارکرد: با وجود ارائه طیف گسترده از خدمات رایگان بهداشتی اما بسیاری از مردم و حتی مسئولان نسبت به این موضوع ناآگاه هستند.

ترکمان اسدی افزود: مجموعه معاونت بهداشتی از زمان قبل تولد تا زمان سالمندی و کفن و دفن و مرگ به افراد خدمات ارائه می دهد همچنین برای سلامت آب، هوا، غذا، جسم و روان برنامه دارد.

وی اضافه کرد: سه هزار نیروی معاونت بهداشتی در ۹ مرکز و ۷۰۶ واحد نسبت به ارائه خدمات بهداشتی تلاش می کنند.

۴۷ طرح بهداشتی در دست اجراست

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان یادآوری کرد: ۲۰ طرح بهداشتی با ۵۳۶ میلیارد و ۹۵۵ میلیون ریال پارسال بهره برداری شد.

ترکمان اسدی افزود: ۴۷ طرح شامل مرکز جامع سلامت، محل زیست، خانه بهداشت در همدان در دست اجرا است که تعدادی تا هفته دولت و شماری هم تا پایان سال بهره برداری می شود.

وی درباره نتایج غربالگری بیماری های غیر واگیر طی سال گذشته اظهار کرد: میزان بروز تب مالت به نسبت ۱۰۰ هزار نفر جمعیت در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۳۴ نفر بود که با مداخلات موثر در بیماریابی تب مالت این عدد سال ۱۴۰۱ به ۱۱۰ نفر و پارسال به ۷۸ نفر کاهش یافت.

شتاب کاهش جمعیت در همدان کُند شد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: به دنبال اجرای پوشش دیابت و کنترل فشار خون سال گذشته یک هزار و ۷۸۸ بیمار دیابتی و سه هزار و ۳۰۲ فرد مبتلا به فشار خون شناسایی شد.

ترکمان اسدی تاکید کرد: ۸۵ هزار نفر از ابتلا به پره دیابت یا پیش دیابت با خبر نبودند بنابراین احتمال بروز سکته قلبی و مغزی، کوری و از دست دادن کلیه در این افراد زیاد بود اما با شناسایی آنها و ارائه مشاوره از بروز حمله های قلبی و دیگر بیماری ها جلوگیری شد.

وی گفت: یکی از دغدغه های جدی معاونت بهداشتی جلوگیری از آبیاری محصول مزارع با فاضلاب است که در این راستا سطح زیر کشت اراضی سبزی های آبیاری شده با فاضلاب از ۱۵۰ هکتار در سال ۱۳۹۵ به کمتر از یک هکتار در سالجاری رسیده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: برنامه سلامت روانی اجتماعی جامع نگر(سراج) در شهر همدان ارائه می شود که باید این مرکز به مردم شناسانده شود.

ترکمان اسدی افزود: خدمات همه جانبه درمان، مدیریت اختلالات پزشکی و ساختارمند کردن خدمات حوزه سلامت روانی اجتماعی از اهداف این مرکز است و خدماتی نظیر مشاوره توسط روانپزشک و رواشناسان مستقر در مرکز صورت می گیرد و در صورت نیاز فرد به مددکار اجتماعی معرفی می شود که امسال تاکنون در این حوزه ۳۵۰ پرونده فعال تشکیل شده است.

وی بیان کرد: برای نخستین بار در کشور سال گذشته شهر بهار آزمونه (پایلوت) بررسی پوکی استخوان بانوان بالای ۵۰ سال شد و برای بررسی تراکم استخوان بانوان به رمالوتوژیست مراجعه تا پس از بررسی، مداخلات درمانی مورد نیاز انجام شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه آمار حیوان گزیدگی در همدان ۱۰ درصد افزایش داشته است گفت: بهار سال گذشته ۱۲ هزار و ۴۰۱ مورد حیوان گزیدگی داشتیم که بهار امسال به ۱۳ هزار و ۷۰۷ نفر افزایش یافت.

ترکمان اسدی عامل افزایش حیوان گزیدگی را شیوع فرهنگ نگهداری حیوانات در محل زندگی، افزایش حامیان حیوانات و غذا دادن به آنها دانست.

وی درباره تب دنگی نیز گفت: هر چند با سرد شدن هوا دغدغه ورود و نیش زدن پشه نیز کاهش می یابد اما با توجه به گرم بودن هوا باید مردم بیشتر احتیاط کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان اضافه کرد: در حال حاضر گزش پشه ناقل دنگی در همدان نداشتیم البته در این باره هفت مورد مشکوک بود که آزمایش منفی بودن آن را ثابت کرد.

افزایش ابتلا به کرونا

ترکمان اسدی با بیان اینکه ابتلا به کرونا اومیکرون در همدان رو به افزایش است گفت: تشابه علائم کرونا با سرما خوردگی موجب شده مردم فکر کنند که سرماخوردگی دارند در حالیکه به کرونا اومیکرون هر چند با شدت ضعیف مبتلا شدند.

وی تصریح کرد: افراد به باور اینکه سرما خوردگی دارند از مراجعه به مراکز درمانی امتناع می کنند و در بهترین حالت اقدام به خود درمانی و خوردن آنتی بیوتیک می کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان از شهروندان خواست در صورت ابتلا به کرونا از ماسک استفاده کنند تا این ویروس به دیگر افراد منتقل نشود.

ترکمان اسدی با بیان اینکه سالانه سه هزار ثبت جدید سرطان در این استان داریم گفت: شایع ترن سرطان در مردان سرطان مثانه و در بانوان سرطان سینه است.

وی افزود: فراونی سرطان پوست را در مردان و زنان شاهد هستیم که توصیه می شود از کرم ضد آفتاب استفاده شود.

شناسایی ۴۰۴ فرد مبتلا به ایدز

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان اظهار کرد: ۴۰۴ مورد اچ آی وی ایدز در این استان داریم که ۳۲۴ نفر از این تعداد دارای پرونده فعال بوده و به مراکز درمانی برای دریافت خدمات مراجعه می کنند همچنین از نظر جنسیت ۸۰ درصد مبتلایان به ایدز آقا و مابقی خانم هستند.

ترکمان اسدی افزود: دارو رایگان، آزمایش بدون دریافت هزینه، خدمات مامایی و روانپزشکی و امثالهم به این افراد ارائه می شود.

وی گفت: ۳۵ واحد استخر آب درمانی در همدان فعال است که نمونه برداری، کدورت سنجی، کُلُرسنجی و کشت میکروبی به صورت مستمر صورت می گیرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: چهار ماهه امسال ۱۲ اخطاریه و مهلت برای رفع نقص به این واحدها داده شده که هفت مورد به علت کم کاری و بی توجهی تعطیلی موقت شدند.

ترکمان اسدی از بازرسی مستمر این مجموعه از واحدهای تهیه و توزیع مواد غذایی و دیگر بخش ها خبر داد و اضافه کرد: ۵۹ هزار و ۶۹۴ بازرسی چهار ماهه امسال توسط نیروهای بهداشت محیط کار صورت گرفته است.

وی اظهار کرد: نتیجه این بازرسی ها صدور پنج هزار و ۶۲۹ مورد اخطاریه، معرفی متصدیان ۷۳۶ واحد به مرجع قضایی، تعطیلی و پلمب موقت ۲۹۷ واحد و کشف حدود ۵۰ تن مواد غذایی فاسد و تاریخ مصرف گذشته بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha