صنعت گل و گیاه کشور از عدم عضویت در معاهدات بین‌المللی رنج می‌برد

اردبیل - ایرنا - دبیر علمی ششمین کنگره ملی و بین‌المللی گل و گیاهان زینتی گفت: با وجود ظرفیت عظیم نیروی انسانی و آب و هوای مناسب در کشور، متاسفانه وضعیت خوبی در حوزه گل و گیاه زینتی نداریم و از فقدان شبکه‌سازی و عدم عضویت در معاهدات بین‌المللی در این حوزه رنج می‌بریم.

به گزارش خبرنگار ایرنا پژمان آزادی روز سه شنبه در ششمین کنگره ملی گل و گیاه زینتی در دانشگاه محقق اردبیلی اظهار کرد: به دلیل تحریم‌ها در حوزه صادرات محصولات یاد شده شاهد مشکلاتی هستیم.

وی افزود: گفت: برگزاری این کنگره برای توسعه پایدار در زنجیره ارزش، زیرساخت‌های اولیه را برای همکاری و تبادل دانش میان محققان، تولیدکنندگان و سیاست‌گذاران فراهم خواهد کرد و امکان شکل‌گیری مشارکت‌های بین‌رشته‌ای را فراهم می‌کند تا منجر به نوآوری شود.

دبیر علمی ششمین کنگره ملی و بین‌المللی گل و گیاهان زینتی با بیان اینکه هم‌افزایی و بهره‌مندی از تجارب ارزشمند اساتید، کارشناسان و تولیدکنندگان از اهداف این کنگره است، ابرازامیدواری کرد: در آینده نزدیک شاهد برگزاری این کنگره با مدیریت بخش خصوصی باشیم.

آزادی خاطرنشان کرد: ۲۰۷ مقاله به دبیرخانه این کنگره ارسال شده که پس از بررسی هیات داوران ۱۹۸ مقاله شامل ۳۵ مقاله به صورت سخنرانی و ۱۶۳ مقاله به صورت پوستر مورد پذیرش قرار گرفته است.

سطح کشت گل و گیاه زینتی در کشور هفت هزار و ۹۰۰ هکتار است

رئیس انجمن علمی گل و گیاهان زینتی ایران و ششمین کنگره ملی و بین‌المللی گل و گیاهان زینتی نیز گفت: طبق آمار سال ۱۴۰۱ میزان اراضی تولید گل و گیاه زینتی در کشور بیش از هفت هزار و ۹۰۰ هکتار است و چهار هزار و ۶۰۰ هکتار فضای باز و ۳۰۰ هکتار فضای گلخانه‌ای را شامل می‌شود.

محمدرضا شفیعی افزود: در این مقدار اراضی زیر کشت در کشور یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون گل شاخه‌ای، ۵۵۰ میلیون گل گلدانی، ۴۵۰ میلیون درخت و درخچه زینتی و ۳۳۰ میلیون گل فصلی نشایی تولید می‌شود.

رئیس انجمن علمی گل و گیاهان زینتی ایران ادامه داد: گل و گیاه زینتی ظرفیت بالایی برای ارزآوری و ایجاد اشتغال دارد و این ظرفیت می‌تواند یکی از زیربخش‌های مهم برای اقتصادی‌کردن کشاورزی باشد.

وی افزود: استان تهران با یک هزار و ۷۲۰ هکتار، استان مازندران با یک هزار و ۴۷۰ هکتار، استان مرکزی با یک هزار و ۱۵۰ هکتار و استان گیلان با ۹۴۱ هکتار به ترتیب چهار استان بالاترین تولیدکننده گل و گیاه زینتی در کشور هستند و بیش از ۶۰ درصد تولید گل و گیاه زینتی کشور در این چهار استان تولید می‌شوند.

شفیعی گفت: صنعت گل و گیاه با بهره‌وری و ارزش‌افزوده بالا همراه است و در این خصوص باید به علم و دانش و بحث نرم‌افزاری توجه جدی شود و این مهم نیازمند حمایت دولتی است و انتظار می‌رود موسسه تحقیقات باغبانی کشور و وزارت جهاد کشاورزی از تنها پژوهشکده گل و گیاه کشور حمایت و پشتیبانی کند.

صنعت گل و گیاه کشور از عدم عضویت در معاهدات بین‌المللی رنج می‌برد

۷۰ درصد گل و گیاه مورد نیاز استان اردبیل از تهران وارد می‌شود

یونس پوربیرامی دبیر اجرایی کنگره ملی و بین‌المللی گل و گیاهان زینتی نیز با بیان اینکه این کنگره به دو صورت حضوری و مجازی برگزار می‌شود، گفت: در برگزاری این کنگره بخش‌های مختلف دانشگاه و شهرداری و محیط زیست همکاری داشته‌اند و استان اردبیل با توجه به تنوع آب و هوایی، تنوع گونه‌های گیاهی بالا دارد اما در حوزه فضای سبز و گیاهان زینتی کمبودهایی دارد.

وی اظهار کرد: تولید گل و گیاه زینتی در استان اردبیل محدود است و بیش از ۷۰ درصد گل و گیاه زینتی مورد نیاز این استان از تهران می‌آید و با توجه به معیوب بودن زنجیره تولید در استان، بیشتر گل‌ها و گونه‌های گیاهی به صورت ضایعات از بین می‌روند.

وی ادامه داد: زنجیره صنعت گل و گیاه از تولید تا مصرف مثل حلقه به هم وصل است و هر جایی نقصی باشد، دچار مشکل خواهیم شد و امیدواریم این صنعت پرسود در استان اردبیل با حمایت مسئولان نهادینه شود.

دانشگاه محقق اردبیلی در حوزه کشاورزی رتبه ۶ کشور را دارد

اسماعیل چمنی رئیس دانشگاه محقق اردبیلی نیز در این کنگره گفت: گل و گیاهان زینتی در دنیا جایگاه ویژه‌ای داشته و صنعتی پویا و توانمند است و تراز تجاری این محصول، سالانه در دنیا ۱۱۰ میلیارد دلار بوده اما سهم یا تاثیر کشور ما از این میزان ۱۰ تا ۲۵ میلیون دلار است.

وی افزود: این دانشگاه به عنوان دانشگاه معین استان اردبیل با داشتن ۱۳ هزار و ۵۰۰ دانشجوی ایرانی و یک هزار و ۵۰۰ دانشجوی بین‌المللی، ۴۲۰ عضو هیات‌علمی، ۴۰۰ کارمند، ۱۶۲ رشته در مقطع کارشناسی، ۷۵ رشته در مقطع کارشناسی‌ارشد و ۶۸ رشته در مقطع دکتری یکی از دانشگاه‌های پیشرو در عرصه علمی است.

وی ادامه داد: دانشگاه محقق اردبیلی در رتبه‌بندی ISC رتبه ۱۷ و رتبه‌بندی تاثیر تایمز رتبه ۲ را داراست و در رتبه‌بندی شانگهای نیز در حوزه مهندسی مواد جایگاه نخست، در حوزه مهندسی انرژی رتبه هفتم و در حوزه کشاورزی رتبه ۶ کشور را دارا است.

در ادامه این کنگره به بحث ها و گفت و گو های تخصصی و طرح و خوانش مقالات علمی برتر پرداخته شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha