۱ آبان ۱۳۹۷، ۱۵:۰۳
کد خبر: 83075995
T T
۰ نفر

ايران مقام نخست دنيا را در توسعه گلخانه دارد

۱ آبان ۱۳۹۷، ۱۵:۰۳
کد خبر: 83075995
ايران مقام نخست دنيا را در توسعه گلخانه دارد

خمين - ايرنا - مجري طرح توسعه گلخانه هاي كشور گفت: ايران مقام نخست را در راه اندازي، توسعه گلخانه و افزايش توليداين بخش كشاورزي دارد.

به گزارش ايرنا ، «ولي الله بني عامره» روز سه شنبه در دومين كنگره بين المللي و سومين كنگره ملي گل و گياهان زينتي در محلات افزود: رويكرد وزارت جهاد كشاورزي توسعه ظرفيت كشت گلخانه اي است و گسترش سطح كشت گل و گياه زينتي جايگاه مهمي از ديدگاه اقتصادي دارد.
وي ادامه داد: طبق برنامه مصوب 10 ساله توسعه گلخانه هاي كشور كه از سال 95 كليد خورده بايد 48 هزار و 355 هكتار تا پايان سال 1404 به وسعت گلخانه هاي كشور افزوده شود.
مجري طرح توسعه گلخانه هاي كشور اظهارداشت: 58 هزار هكتار گلخانه با احتساب 10 هزار هكتار گلخانه پايه قبل از آغاز اين برنامه با تزريق 70 هزار ميليارد ريال سرمايه راه اندازي مي شود.
بني عامره گفت: سهم گل و گياه زينتي در اين برنامه 10 ساله 20 هزار هكتار برآورد شده است كه نشان دهنده ارزش اقتصادي گل و گياهان زينتي در بخش كشاورزي است.
وي بيان كرد: راه اندازي اين ميزان گلخانه با توليد و صادرات محصول 14 ميليارد دلار ارزآوري عايد كشور مي كند.
وي به جايگاه و ارزش اقتصادي گل و گياهان زينتي اشاره كرد و افزود: هر متر مربع گلخانه يك تا سه ميليون ريال ارزش اقتصادي و توليدي دارد كه اين برآورد ثبت شده است.
مجري طرح توسعه گلخانه هاي كشور گفت : تامين آب و انرژي چالش هاي بزرگ كشور هستند و حفظ و بهبود امنيت غذايي نيز به عنوان يكي از اولويت هاي مهم كشور دنبال مي شود.
بني عامره افزود: كشت گلخانه اي راه حل مواجه با اين چالش ها است به همين دليل در نيمه نخست سال جاري عمليات اجرايي يكهزار و 357 هكتار گلخانه در كشور كليد خورده و تا پايان امسال به سه هزار هكتار افزايش مي يابد.
مجري طرح توسعه گلخانه هاي كشور ادامه داد: اين رشد پلكاني ادامه مي يابد تا پايان سال 1404 به 58 هزار هكتار با حجم سرمايه گذاري سنگين برسد و راه اندازي اين گلخانه ها ارزش اقتصاي بالايي با فراهم كردن فرصت اشتغال خواهد داشت.
بني عامره گفت: اشتغال در بخش كشت گلخانه اي دايمي است و هر گلخانه با ضريب هر هكتار هشت تا 12 فرصت اشتغال پايدار ايجاد مي كند چرا كه در همه فصول سال محصولات گلخانه اي توليد مي شود.
وي در ادامه به جايگاه استراتژيكي ايران در آسيا اشاره كرد و افزود: با برنامه ريزي اصولي 14 ميليارد دلار ارزآوري محصولات گلخانه اي بايستي محقق شود.
مجري طرح توسعه گلخانه هاي كشور گفت: سهم صادرات محصولات كشاورزي ايران پنج و 2 دهم ميليارد دلار است كه نيمي از آن را محصولات گلخانه اي شامل مي شود.
بني عامره بيان كرد: 100 ميليون دلار تجهيزات و سازه هاي گلخانه اي در كمتر از 2 سال صادر شده و 300 ميليون دلار ارزآوري محصولات گلخانه اي برآورد شده است.
وي بيان كرد: سيماي كشاورزي ايران تغيير مي كند و تغيير آن به سمت محصولات باغباني و توليد صادرات محور محصولات گلخانه اي است.
مجري طرح توسعه گلخانه هاي كشور با تاكيد بر اينكه تغيير سيماي كشاورزي و رشد توليدات محصولات گلخانه اي بايد با فناوري باشد افزود: بايد پل ارتباطي محكمي بين توليد و تحقيقات ايجاد شود تا بتوان در منطقه حضوري پر رنگ داشت.
بني عامره گفت: حضور قدرتمندانه و پايدار ايران در منطقه به عنوان كشوري صادركننده محصولات گلخانه اي منوط به توليد با علم و فناوري روز به ويژه در عرصه كشاورزي و صنعت است.
وي عنوان كرد: تشكيل مركز باغباني خاورميانه مورد تاكيد وزارتخانه است و اين حق ايران است كه داراي يك مركز استراتژيكي در خاورميانه در بخش گل و گياه باشد.
مجري طرح توسعه گلخانه هاي كشور ادامه داد: ايران داراي نيروي متخصص به خصوص جوانانان دانش آموخته است كه توانمند سازي دانش آموختگان در دستور كار قرار دارد و 100 كانون يادگيري در گلخانه براي مهارت آموزي دانش آموختگان در نظر گرفته شده است.
مديركل دفتر امور گلخانه، گل و گياهان زينتي و قارچ وزارت جهاد كشاورزي گفت: تامين امنيت غذايي و افزايش صادرات مورد تاكيد وزارتخانه است.
«غلامرضا تقوي» افزود: تامين امنيت غذايي براي جامعه اي كه با نشاط ، سالم و شاداب است هزينه كمتري دارد و در اين امر گل و گياه نقش آفريني مي كند چرا كه بستري براي فراهم كردن شادي و نشاط در جامعه است.
وي اظهارداشت : از طرف ديگر توليد و صادرات گل و گياه ارزآوري دارد كه مي تواند براي تامين و واردات كالاهاي اساسي در نظر گرفته مي شود.
مديركل دفتر امور گلخانه، گل و گياهان زينتي بيان كرد: تراز تجاري گل و گياهان زينتي پارسال مثبت بود و در نيمه نخست امسال نيز در حوزه صادرات گل و گياه رشد 2 برابري داشته است.
تقوي گفت: كشت گل و گياه ظرفيت بالاي صادراتي و ايجاد شغل را دارد و زنجيره توليد گل و گياه 35در كشور مي تواند حدود 40 هزار فرصت شغلي مستقيم ايجاد كند.
وي تاكيد كرد: توليد در حوزه گل و گياه كشور از سال 92 تا سال 96 به ميزان 30 درصد افزايش يافته به طوري كه از نظر افزايش وسعت گلخانه 30 درصد رشد، در فضاي بازار 21 درصد ، توليد گل هاي شاخه بريده 24 درصد، توليد گل هاي گلداني 45درصد، درختچه زينتي 71 درصد و در گل هاي فصلي و نشايي 24 درصد رشد داشته است.
مدير دفتر امور گلخانه و گل و گياه زينتي اظهار داشت: شيب تمايل بهره برداران به سمت توليد گل هاي گلداني است و اين نوع محصول نيز براي صادرات مناسب است.
وي بر تجاري سازي يافته هاي تحقيقاتي در بخش گل و گياه تاكيد كرد و افزود: توليد صادرات محور در بخش خصوصي از توجه ويژه به دانش روز و يافته هاي تحقيقاتي نشات مي گيرد.
فرماندار محلات نيز در آيين آغاز به كار كنگره بين المللي گل و گياه گفت: محلات ظرفيت‌هاي متنوعي در عرصه اقتصادي دارد و معادن سنگ، گل و گياه زينتي، ماهيان زينتي تريكو و مواد شيميايي از جمله آن ها است.
«حسن قمري» افزود: 30 درصد از مردم محلات در صنعت پرورش گل و گياه زينتي اشتغال دارند و دانش فني توليد گل در محلات بالا است.
وي با اشاره به ديگر توانمندي ديگر شهرستان محلات بيان كرد: 60 درصد از سنگ تراورتن مرغوب كشور و 12 درصد از نياز دنيا به اين محصول در محلات توليد مي شود و 90 درصد ماهيان زينتي صادراتي كشورنيز از اين شهرستان است.
فرماندار محلات گفت: اين شهرستان رتبه سوم تريكوبافي را در كشور دارد و علاوه بر آن با يك ميليون گردشگر در سال رتبه اول گردشگري در استان را به خود اختصاص داده و امسال 200هزار گردشگر از نمايشگاه گل و گياه و سنگ اين شهرستان بازديد كردند.
قمري با اشاره به اينكه محلات پايتخت گل كشور است ادامه داد: يكهزار هكتار گلخانه در محلات راه اندازي شده و مسئولان بايد به پژوهشكده گل و گياه محلات نگاه ملي داشته باشند.
وي تاكيد كرد: تجاري سازي در توليد گل و گياه ضروري است وگرنه مانند بخش سنگ با مشكل صادرات مواجه مي شود.
رئيس پژوهشكده ملي گل و گياهان زينتي گفت: دومين كنگره بين المللي و سومين كنگره ملي گل و گياهان زينتي در محلات تا سوم آبان در پژوهشكده گل و گياهان زينتي محلات برگزار مي شود.
«محمدرضا شفيعي» افزود: 162 مقاله در مجموع به دبيرخانه اين همايش بين المللي ارسال شد كه 153 مقاله پذيرفته شد كه به صورت پوستر و سخنراني در دومين كنگره بين المللي و سومين كنگره ملي گل و گياهان زينتي ارايه مي شود.
وي اظهارداشت: ارايه مقاله، برگزاري هفت كارگاه آموزشي، برگزاري پخش پنج ويديو كنفرانس از كشورهاي صاحب نظر در صنعت گل و گياه به صورت زنده ، نشست هاي تخصصي، توليدكنندگان برتر گل و گياه و مسئولان مرتبط و تور علمي از برنامه هاي اين كنگره بين المللي است.
شفيعي افزود: كاردار كشاورزي هلند در اين كنگره حضور پيدا مي كند و پنج صاحب نظر برتر جهاني از كشورهاي صاحب نظر در صنعت گل و گياه به صورت ويديو كنفراس مقالات خود را در اين كنگره ارايه مي كنند.
وي، هدف از برگزاري دومين كنگره بين المللي و سومين كنگره ملي گل ايران را انتقال دانش تخصصي و بهبود ارتباط بين متخصصان و محققان گل و گياه در سطح بين المللي و معرفي دستاوردهاي جديد در زمينه هاي مختلف علوم و توليدات تجاري انواع گياهان زينتي بيان كرد.
رئيس پژوهشكده ملي گل و گياه زينتي افزود: ايجاد تعامل و ارتباطات گسترده بين متخصصان، توليد كنندگان، كارشناسان، دانشجويان و فعالان صنعت گل و گياهان زينتي كشور از اهداف ديگر اين كنگره بين المللي است.
شفيعي خاطرنشان كرد: سازه هاي گلخانه اي به نژادي و به باغي، تغذيه و كشت هيدروپونيك، فيزيولوژي پس از برداشت، توسعه و طراحي فضاي سبز، گياهان بومي كم نهاده در فضاي سبز، آموزش و ترويج ، آفات و بيماري ها، فناوري هاي نوين كشت، توسعه صادرات، توانمندي و چالش هاي صنعت گل، اقتصاد و بازار، فرهنگ و الگوي مصرف و مديريت بهينه مصرف آب، آفات و بيماري هاي گل از محورهاي اين كنگره بين المللي است.
پژوهشكده ملي تحقيقات گل و گياهان زينتي محلات شامل بخش هاي اصلاح، تكثير و پرورش، گياه پزشكي، تحقيقات خاك و آب، بيوتكنولوژي، عرضه، نگهداري و محيط هاي توليد، تحقيقات اقتصادي و بازاريابي در سال 1375 راه اندازي شده است.
7277/6013/