مصائب سفر اتوبوسی زائران مشهدی زیارت اربعین

مشهد - ایرنا - ناوگان حمل و نقل عمومی جاده‌ای یا همان اتوبوس، ارزان‌ترین وسیله برای سفر به مرزهای غربی به منظور زیارت عتبات عالیات است اما سفر زائران اربعین از مشهد با این ناوگان با مشقت‌های ویژه‌ای همراه شده است.

به گزارش ایرنا،‌ با فرارسیدن موسم زیارت و پیاده روی اربعین، عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) سر از پا نشناخته قدم در این مسیر می‌گذارند، هر چند در این راه چشم بر سختی ها بسته اند، اما دستگاه های متولی در استان‌ها باید دست‌کم خود را موظف به ارائه کمترین خدمات و سامان‌دهی این حمل و نقل میلیونی مسافر تا مرزهای غربی کشور بدانند.

در میان شیوه های حمل و نقل، گرانی پرواز، دست عمده زائران حسینی را از استفاده از ناوگان هوایی کوتاه کرده است و از طرفی بلیت قطار نیز در روز آغاز پیش فروش در کسری از ساعت، فروش رفته و به پایان می رسد.

بر این اساس ناوگان به نسبت ارزان اتوبوسی، در دسترس‌ترین شیوه جابه‌جایی برای رسیدن به مرزهای غربی است که البته خراسان رضوی مانند سال های گذشته، با کمبود شدید اتوبوس در این حوزه نیز مواجه است.

مصائب سفر اتوبوسی زائران مشهدی زیارت اربعین

کمبود ۴۵۰ اتوبوس برای زائران اربعین

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی در تشریح اوضاع حمل و نقل اتوبوسی به ایرنا گفت: با توجه به اینکه مشهد در میان مراکز استان ها بیشترین فاصله تا مرزهای غربی کشور را دارد، برآورد نیاز ناوگان مسافربری برای این سفر بیش از هزار کیلومتری زائران اربعین از استان، دست کم هزار و ۱۰۰ دستگاه اتوبوس است.

جعفر شهامت افزود: در بهترین حالت از مجموع هزار و ۱۰۰ دستگاه اتوبوس مورد نیاز، ۶۵۰ دستگاه آن از موجودی ناوگان استان قابل تأمین است، بنابراین استفاده از دیگر شیوه های حمل و نقل برای افرادی که امکان آن را دارند از جمله استفاده از خودرو شخصی با رعایت نکات ایمنی اجتناب ناپذیر است.

از طرفی اعزام پرشمار اتباع خارجی مقیم استان، به ویژه افغانستانی های مقیم مشهد و اتباع مسافر از افغانستان، توان ناوگان عمومی استان را به شدت کاهش داده است.

مطابق آماری که فرمانداری مشهد اعلام کرده است، همزمان با آغاز فصل سفرهای اربعین، از ۲ هفته پیش تاکنون، بیش از ۶۰ هزار مسافر ایرانی و نیز اتباع خارجی با اتوبوس از مشهد به مرزهای غربی کشور اعزام شده اند که حدود نیمی از آنها اتباع مقیم و غیرمقیم خارجی بوده‌اند.

مصائب سفر اتوبوسی زائران مشهدی زیارت اربعین

اتباع خارجی ناوگان خود را تامین می‌کنند

البته مدیرکل راهداری خراسان رضوی در خصوص تامین ناوگان اتوبوس برای اتباع خارجی اظهار داشت: هماهنگی فشرده ای برای ورود زائران افغانستانی با اتوبوس های آن کشور انجام شده است و همچنین جایگزینی سرویس کارخانه ها و معادن برای تامین ناوگان مسیرهای کوتاه درون استانی نیز در جریان است با این حال صدور روادید زیارتی اتباع کشور افغانستان منوط به تامین اتوبوس از آن کشور است.

شهامت افزود: طبق هماهنگی های صورت گرفته اتوبوس های افغانستانی زائران اربعین این کشور را به صورت مستقیم از مرز دوغارون تایباد تا مرز «چذابه» در استان خوزستان منتقل می کنند.

وی افزود: مقرر شده است حدود ۲۰۰ دستگاه اتوبوس از کشور افغانستان کار جا به جایی زائران این کشور را بین ۲ مرز دوغارون تا چذابه انجام دهند و پذیرش و انتقال زائران افغانستانی صرفا از طریق ناوگان اتوبوسی این کشور که به صورت موقت در مدت اربعین وارد کشور می شوند، انجام می گیرد.

با وجود همه این تمهیدات همچنان ۴۵۰ دستگاه اتوبوس دیگر برای انتقال زائران اربعین از خراسان رضوی به مرزهای غربی نیاز است که باید تامین شود.

البته امسال برای نخستین بار خط مستقیم اتوبوسی از مشهد به کربلا و نجف نیز راه اندازی شده است که باید به مسوولان برای این تحول حمل و نقلی دست مریزاد گفت اما افزایش ناگهانی قیمت بلیت این اتوبوس‌ها جای بسی تعجب دارد!

مصائب سفر اتوبوسی زائران مشهدی زیارت اربعین

افزایش یک میلیون تومانی بلیت اتوبوس مشهد - کربلا

رییس اداره ترانزیت اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان‌رضوی نیمه تیر امسال به خبرنگار ایرنا گفته بود: نخستین خط مسافربری بین‌المللی بین مشهد و شهرهای کربلا و نجف با ناوگان اتوبوس و ون راه‌اندازی شد.

البته امسال برای اولین بار خط مستقیم اتوبوسی از مشهد به کربلا و نجف نیز راه اندازی شده است که باید به مسوولان برای این تحول حمل و نقلی دست مریزاد گفت اما افزایش ناگهانی بلیت این اتوبوس جای بسی تعجب دارد! نصیر برادران افزوده بود: خدمات مسافربری در این خط جاده‌ای بین‌المللی با ناوگان ایرانی و عراقی به صورت یکسره و مستقیم هر هفته چهار سرویس بین مشهد و شهرهای نجف و کربلا و از طریق مرز مهران انجام می شود.

وی بیان کرد: هم اینک هزینه سفر اتوبوسی در مسیر مشهد- کربلا با اتوبوس ۲۵ نفره ۲۸ میلیون ریال در نظر گرفته شده است.

اما نیمه مرداد، یعنی حدود یک ماه بعد مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی در نشستی خبری اظهار داشت: پیش از این هر هفته سه اتوبوس از مشهد به نجف تردد داشت که در آستانه اربعین حسینی (ع) با هدف ارائه خدمات شایسته به زائران، این خدمات به صورت روزانه یک دستگاه اتوبوس در مسیر مشهد - نجف و از طریق مرز مهران انجام می شود.

جعفر شهامت افزود: پیش فروش اینترنتی بلیت شرکت های حمل و نقل بین المللی مسافربری یاد شده در سامانه های مجاز فروش پیش بینی شده است و اکنون هزینه بلیت مستقیم از مشهد به نجف با اتوبوس ۲۵ نفره ۳۸ میلیون ریال تعیین شده است.

وی در پاسخ به خبرنگاران بدون اشاره مستقیم به علت این گرانی بلیت، گفت: فعالیت این خطوط اتوبوسی بین المللی به واسطه شرکت های عراقی است و از طرفی با افزایش هزینه ها در حوزه حمل و نقل جاده ای روبه رو هستیم، همچنین ناوگان یاد شده باید از عراق به صورت خالی بازگردد لذا این افزایش قیمت طبیعی است.

عزم فرمانداری مشهد برای برخورد با شرکت‌های متخلف حمل و نقل

بروز برخی مشکلات مانند کمبود ناوگان و یا افزایش قیمت های صنفی شاید در اختیار مدیریت حمل و نقل عمومی استان نباشد اما ساماندهی پایانه مسافربری امام رضا(ع) و نظارت بر اعمال همین نرخ های نه چندان دلچسب همت مضائف مسوولان را می طلبد.

۲۸ مرداد فرماندار مشهد در شورای اداری شهرستان گفت: در ایام پایانی ماه صفر با متخلفان و گران فروشان با جدیت برخورد خواهیم کرد.

محسن داوری افزود: با شرکت‌های حمل و نقلی که در فروش بلیت مرتکب گران فروشی می‌ شوند، با جدیت برخورد می‌کنیم و اجازه نمی دهیم مشکلی برای مردم پیش بیاید.

مصائب سفر اتوبوسی زائران مشهدی زیارت اربعین

بازار سیاه بلیت اتوبوس در مشهد

معاون سیاسی فرماندار مشهد در تبیین هشدار فرماندار به متخلفان در گفت وگو با ایرنا گفت: همزمان با سفرهای اربعین بازار سیاه محدود عرضه بلیت اتوبوس مسافربری در محدوده پایانه مسافربری امام رضا(ع) این شهر تشکیل شده است.

مهدی ناصری افزود: هم اکنون با مسافرانی در پایانه امام رضا(ع) مواجه هستیم که مشخصات آنها با نام مندرج در بلیت تطابق ندارد، این بلیت ها را افراد غیرمسوول در محدوده اطراف پایانه امام رضا(ع) و با قیمت بیشتر از نرخ مصوب به مردم می فروشند.

همزمان با سفرهای اربعین بازار سیاه محدود عرضه بلیت اتوبوس مسافربری در محدوده پایانه مسافربری امام رضا(ع) این شهر تشکیل شده استوی ادامه داد: البته به نظر نمی رسد این نوع فروش توسط شرکت های حمل و نقل انجام شود اما این گونه خرید و فروش بلیت، به تشکیل بازار سیاه بلیت با قیمت های بیشتر دامن زده است.

معاون سیاسی فرماندار مشهد گفت: از جمله دیگر تخلفات مشهود، سوار کردن مسافر در یک مسیر با بلیت مسیر دیگر و یا با مبالغ خارج از تعرفه مصوب است به عنوان نمونه مسافری که از تهران به مشهد آمده، بلیت اتوبوس تبریز - مشهد را خریداری کرده است.

ناصری تصریح کرد: گروه هایی از فرمانداری مشهد، اداره های راهداری و تعزیرات و بازرسی اداره صنعت، معدن و تجارت و سازمان پایانه های شهرداری مشهد برای رسیدگی به تخلفات احتمالی در پایانه مسافربری امام رضا(ع) مشهد مستقر شده اند.

هر چند زائران راه کربلا همه مصائب این مسیر را به جان خریده اند، اما انتظار می رود مسوولان امر دست‌کم همانند مسافران پروازهای امارات و یا تورهای زمینی از مشهد به گرجستان، ارمنستان و ترکیه، بر روند ارائه خدمات و قیمت گذاری ها در این سفر، زائران حسینی را در عمل ارج نهند.

پایانه مسافربری مشهد سال های سال است درگیر همین چالش های تکراری است، هر چند بخشی از این مشکلات سال به سال کاهش یافته و دستاوردهایی نیز مانند راه اندازی خط مستقیم اتوبوس مشهد- کربلا روی داده است، اما ارائه خدماتی با تخلفات ذکر شده توفیقات این بخش را پوشانده است.

بیشتر بخوانید:

معاون فرماندار مشهد: بازار سیاه بلیت اتوبوس در مشهد شکل گرفته است

روزانه یک اتوبوس زائران اربعین را مستقیم از مشهد به نجف جابجا می کند

۵۷۰ کامیون از خراسان رضوی اقلام موکب های اربعین را به عتبات عالیات منتقل کردند

هزار و ۱۰۰ دستگاه اتوبوس برای جا به جایی زائران اربعین خراسان رضوی نیاز است

نرخ بلیت اتوبوس مشهد-مهران ۲۰ میلیون و ۶۲۰ هزار ریال تعیین شد

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha