ابراهیم دوستزاده سهشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در حاشیه نمایشگاه بینالمللی قطعات و لوازم یدکی خودرو موسوم به اتومبیلیتی مسکو ۲۰۲۴ افزود: این رشد قابل توجه پس از نخستین حضور جمعی قطعهسازان ایران در نمایشگاه اتومبیلیتی در سال ۱۴۰۱ (۲۰۲۲) صورت گرفت.
وی ادامه داد: البته این رقم با توجه به ظرفیت صنعت قطعهسازی ایران بسیار پایین است اما در عین حال، این رشد صادرات ظرف یکسال نشاندهنده مفید و اثربخش بودن حضور در نمایشگاه اتومبیلیتی است.
عضو هیأت مدیره انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازان کشور همچنین گفت: در سه ماه اول ۱۴۰۳ بعد از دو سال حضور در نمایشگاه تخصصی قطعهسازان در مسکو، نسبت به سه ماه اول ۱۴۰۲، رشد ۱۰۰ درصدی صادرات قطعات خودرو به کشور روسیه را شاهد بودیم.
احصای ۲۲۰ قلم کالای مورد نیاز صنعت خودروی روسیه
دوست زاده با اشاره به اینکه نمایشگاه خودروسازان و قطعهسازان به میزبانی روسیه در سالهای قبل در یک قالب و مکان برگزار میشد، گفت: امسال این نمایشگاهها از یکدیگر تفکیک شده است و قطعهسازان ایرانی با توجه به نیازهای بازار روسیه در نمایشگاه اتومبیلیتی ۲۰۲۴ حضور یافتهاند.
وی افزود: به واسطه مکاتبات و پیگیریهای صورت گرفته از سوی انجمن قطعه سازان و معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری با طرف روسی، لیست شامل ۲۲۰ قلم کالای ضروری و مورد نیاز صنعت خودرو و قطعهسازی روسیه را احصا کردیم.
عضو هیأت مدیره انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازان کشور خاطرنشان کرد: با این رویکرد، فرصت خوبی برای قطعهسازان ایرانی فراهم شده است و در ادامه این نمایشگاه، حتی دو روز بعد از نمایشگاه نیز، ما جلسات رو در رو با شرکتهای روسی که این لیست اقلام را اعلام نیاز کردهاند، خواهیم داشت.
وی ادامه داد: امیدواریم امسال با توجه به نیاز صنعت قطعهسازی روسیه ، شاهد شتاب بخشی به روند صادرات قطعات خودرو با سرعت بیشتر باشیم.
پیشنهاد به خودروسازان برای حضور موفق در بازار روسیه
خبرنگار ایرنا در ادامه با اشاره به آمار اعلامی برخی شرکتهای خودروساز در حاشیه دوره قبلی نمایشگاه اتومبیلیتی (سال ۱۴۰۲ – ۲۰۲۳) مبنی بر صادرات انبوهی از خودروهای داخلی به روسیه، وضعیت تحقق این برنامه اعلامی را جویا شد.
دوست زاده در پاسخ گفت: به عنوان یکی از منتقدان این فرایند هستم و به دوستان خودروساز هم گفتم که هدفگذاری خودروسازان ایرانی برای بازار روسیه باید از استان های با سطح اقتصادی بالا فاصله بگیرد و از این منظر، استان هایی مثل مسکو و سنپترزبورگ گزینههای مناسبی برای حضور ما در این بازار نیستند.
وی ادامه داد:استانهایی در روسیه که مقداری سطح زندگی پایینتر است و مردم این مناطق متمایل به استفاده از خودروها با قیمتها پایینتری مانند خودروهای ایرانی هستند و همچنین دیگر کشورهای مستقل مشترکالمنافع (CIS)، میتوانند مقصد مطلوبی برای صادرات خودرو باشند.
به گزارش ایرنا، نمایشگاه بینالمللی اتومبیلیتی ۲۰۲۴ مسکو روز دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ در حالی گشایش یافت که نمایندگان صنعت خودروی جمهوری اسلامی ایران برای سومین سال پیاپی با برپایی پاویون اختصاصی به نمایش محصولات جدید خود پرداختهاند.
این نمایشگاه با سخنرانی جمعی از مقامات کشور روسیه و برخی کشورهای شرکتکننده از جمله سفیر جمهوری اسلامی ایران و حضور دو معاون وزارت صنعت، معدن و تجارت کشورمان در فضایی به وسعت ۶۰ هزار مترمربع در مرکز نمایشگاهی بینالمللی مسکو موسوم به اکسپوسنتر گشایش یافت.
افزون بر ۲۰ شرکت ایرانی در پاویون اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در فضایی به مساحت ۵۰۰ مترمربع حضور یافتهاند. همچنین بیش از ۵۰ نفر از صنعتگران و بازرگانان ایرانی در قالب هیأت تجاری و نمایشگاهی، به این نمایشگاه که به مدت چهار روز برپا است، اعزام شدهاند.
نظر شما