۱۰ شهریور ۱۴۰۳، ۸:۲۶
کد خبرنگار: 1022
کد خبر: 85574119
T T
۵ نفر

برچسب‌ها

توسعه زیرساخت‌، نیاز مجتمع میگوی گمیشان برای رونق صادرات

گرگان- ایرنا - جمعی از پرورش‌دهندگان میگو در منطقه محروم و مرزی گمیشان با گلایه از همراهی اندک برخی دستگاه‌ها در رونق بیشتر این صنعت و تقویت صادرات، خواستار اجرای مصوبه دولت برای توسعه زیرساخت‌های پرورش میگو در این منطقه و جذب حداکثری اعتبارات شدند.

به گزارش ایرنا، این افراد معتقدند، ایجاد زیرساخت‌های موردنیاز پرورش میگو در گمیشان می‌تواند این صنعت را در این منطقه توسعه داده و تولید سایت چهار هزار هکتاری میگو را پایدار و علاوه بر آن، به تسریع در راه‌اندازی شرکت شهرک‌های کشاورزی پرورش میگو و ماهیان خاویاری منجر شود.

یکی از پرورش دهندگان میگوی گمیشان گفت: یکی از نیازهای تولید پایدار میگو، ایجاد زیرساخت‌های موردنیاز در سایت فعلی چهار هزار هکتاری و ایجاد و راه‌اندازی شهرک کشاورزی میگو و ماهیان خاویاری این منطقه است.

آرش قدمی افزود: دولت سیزدهم برای استفاده از ظرفیت پرورش میگوی گمیشان ۲ مصوبه داشت تا زیرساخت‌ها طبق اولویت بندی ایجاد شده و در اختیار پرورش دهندگان قرار گیرد ولی برای این مصوبه‌ها حتی یک ریال جذب نشده است.

وی ادامه داد: یکی از این مصوبه‌ها، تامین برق مجتمع میگوی گمیشان بود و برای اجرای آن سه هزار میلیارد ریال اعتبار مصوب شد ولی شتاب در جذب اعتبار و اجرای آن دیده نمی‌شود.

قدمی افزود: انتظار پرورش دهندگان میگوی گمیشان از مسوولان ارشد استانی، ایجاد هر چه سریعتر زیرساخت‌های توسعه تولید میگو در گمیشان است تا از این ظرفیت برای تولید پایدار و رونق اقتصادی ساکنان منطقه مرزی و محروم استان بیشتر استفاده شود.

توسعه زیرساخت‌، نیاز مجتمع میگوی گمیشان برای رونق صادرات

علی‌محمد زنگانه استاندار گلستان نیز در نشست ستاد میگوی استان در اواخر سال قبل گفته بود که تسریع برای تعیین تکلیف راه‌اندازی شهرک ۶ هزار و ۵۰۰ هکتاری پرورش میگو و ماهیان خاویاری در شهرستان گمیشان باید در اولویت کاری ادارات کل مرتبط قرار گیرد.

برای ایجاد زیرساخت‌های موردنیاز این شهرک کشاورزی در منطقه ساحلی گمیشان ۱۲ هزار میلیارد ریال اعتبار تصویب شد.

زنگانه از مسوولان جهادکشاورزی و شیلات گلستان خواست با پیگیری‌ در سطح ملی، موانع اجرای این طرح اشتغالزا و درآمدزا در منطقه محروم گمیشان را برطرف کنند.

مطابق داده‌های آماری مسئولان جهاد کشاورزی گلستان، با بهره‌برداری از این شهرک سه هزار و ۷۰۰ نفر صاحب شغل شده و سالانه نزدیک به ۱۸ هزار تن میگو و ۳۶۰ تن ماهی خاویاری تولید می‌شود.

سایت گمیشان دارای بهترین کیفیت میگو

مدیرکل دامپزشکی گلستان گفت: کیفیت تولید میگوی گمیشان عالی است اما منافع آن از محل صادرات به دلیل نداشتن کد ریجستری به کشور روسیه نصیب سایر استان‌ها می‌شود.

علی کاووسی افزود: دریافت کد ریجستری از کشور روسیه توسط مراکز فرآوری استان گلستان نیازمند بارگزاری اسناد در سامانه دامپزشکی کشور و در ادامه بازدید گروه کارشناسی روسیه از مراکز فرآوری میگوی گلستان است که در صورت تایید، می‌توان میگوی گلستان را مستقیم و بدون واسطه به این کشور صادر کرد.

وی یادآور شد: مراکز فرآوری میگوی گلستان از ۲ سال قبل تاکنون در انتظار بازدید گروه کارشناسی کشور روسیه هستند.

توسعه زیرساخت‌، نیاز مجتمع میگوی گمیشان برای رونق صادرات

مدیرکل دامپزشکی گلستان گفت: سه مرکز فرآوری میگوی گلستان از مجموع ۹ مرکز فعال، دارای کد آی‌آر صادرات هستند.

به گفته وی سال قبل سه هزار و ۷۲۵ تُن میگو در سایت گمیشان تولید و روانه بازار شد که ۸۰ درصد از تولید، ظرفیت صادرات دارد.

آماده‌سازی مراکز پرورش میگو در گلستان هر ساله از اواخر اردیبهشت با آبگیری استخرها آغاز شده و در میانه شهریور تا اواخر مهر با جمع‌آوری محصول به پایان می‌رسد.

تنها مرکز پرورش میگو استان گلستان به مساحت چهار هزار هکتار در ۱۰ کیلومتری ساحل گمیشان قرار دارد.

میگوی تکثیری در مجتمع گمیشان از نوع وانامی است که به علت شوری کم آب و اقلیم و خاک مناسب طی ۱۲۰ روز پرورش یافته و به وزن ۱۵ گرم می‌رسد.

براساس مطالعات صورت گرفته شیلات گلستان با بهره‌برداری از مجموع ۲ فاز در مجتمع میگو گمیشان به مساحت ۱۰ هزار هکتار طی برنامه‌ای تا افق ۱۴۰۴، سالانه افزون بر ۱۷ هزار تن میگو تولید و بیش از ۱۰۰ میلیون دلار برای کشور ارزآوری خواهد شد.

شیلات مزیت اصلی سرمایه‌گذاری در گلستان

مشاور راهبردی استاندار گلستان گفت: .شیلات یکی از مزیت‌های اصلی سرمایه‌گذاری زیربنایی برای توسعه اقتصادی استان به شمار می‌رود.

حمیدرضا دنکوب افزود: باید از ظرفیت شیلات در استان به خوبی برای تولید، اشتغال و صادرات استفاده شود در حالی که اکنون از ۳۰۰ میلیون دلار صادرات استان، این بخش سهم چشمگیری ندارد.

وی ادامه داد: در گلستان سالانه ۲۷ هزار تُن محصولات آبزی و میگو تولید می‌شود که باتوجه به ظرفیت‌های استان و سرمایه‌گذاری زیرساختی بهتر، این مقدار می‌تواند بیشتر شود.

دنکوب گفت: ۲۱ زنجیره راهبردی در استان شناسایی شده که نخستین زنجیره و تنها زنجیره‌ای که در نگاه اول می‌تواند صادرات محور باشد، شیلات و آبزی پروری است.

گلستان در یک دهه اخیر با روی آوردن به توسعه آبزی‌پروری به یکی از استان‌های برتر در حوزه پرورش میگو در کشور تبدیل شده که فراهم آوردن مقدمات لازم برای تکمیل چرخه تولید آبزی پروری، علاوه بر خودکفایی در این حوزه، میزان برداشت این آبزی را افزایش و ایجاد ارزش افزوده را برای ساکنان این استان شمالی خواهد داد.

استان گلستان به سبب شرایط جغرافیایی، واقع شدن در دامنه سلسله جبال البرز و شمال ایران و ویژگی‌های اقلیمی در زمره مناطق با قابلیت دسترسی بالا به منابع آب محسوب می شود که وجود رودخانه‌های دایمی اترک، گرگان رود و قره سو و چندین تالاب بین‌المللی مانند آلما گل،‌ آجی گل و آلاگل و البته بیش از ۱۰۰ کیلومتر نوار ساحلی در کرانه‌های خزر و خلیج گرگان، گلستان را به استانی با قابلیت بالای فعالیت های شیلاتی تبدیل کرده است.

علاوه بر این، بیش از ۳۰ هزار حلقه چاه کشاورزی، چند صد آب بندان ذخیره آب روستایی و چندین سد و سازه مهندسی ذخیره آب هم از دیگر ظرفیت‌های استان گلستان برای سرمایه‌گذاری در صنعت شیلات است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha