ناحیه صنعتی گمیشان؛ محروم‌ و در انتظار آب
عکس آرشیو است

گرگان- ایرنا- ناحیه صنعتی گمیشان واقع در منطقه مرزی و محروم شمال غرب گلستان از سال ۱۳۹۵ راه‌اندازی شده اما از آن‌زمان تاکنون تامین آب بهداشتی و سالم برای فعالیت واحدهای تولیدی، دغدغه اصلی سرمایه‌گذاران است.

به گزارش ایرنا، طبق گزارش مسوولان شرکت شهرک‌های صنعتی گلستان، ناحیه صنعتی گمیشان با وسعت ۲۰ هکتار زیرساخت‌های آسفالت، فیبر نوری، گاز، برق و آب دارد و قابلیت واگذاری حدود ۵۰ قطعه برای جذب سرمایه‌گذاران با هدف ایجاد واحدهای تولیدی در حوزه فرآوری شیلات و آبزیان در آن فراهم شد.

مدیر اجرایی یک واحد فرآوری میگو گمیشان در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: تامین آب سالم و بهداشتی برای فعالیت واحدها در ناحیه صنعتی گمیشان یک نیاز ضروری است تا از زیرساخت‌های به وجود آمده در این منطقه مرزی و محروم استان گلستان به خوبی در رونق تولید، اشتغالزایی استفاده شود.

قربان احمدی افزود: این واحد فرآوری میگو به عنوان نخستین واحد تولیدی استان گلستان پس از راه‌اندازی ناحیه صنعتی گمیشان از سال ۱۳۹۶ فعالیت خود را آغاز به کار کرد و با ۱۰۰ نفر مشغول فعالیت است.

وی ادامه داد: یکی از چالش‌های اساسی فعالیت واحدهای فرآوری میگو و برنامه برای توسعه ظرفیت تامین آب شرب سالم و بهداشتی است به طوری‌که رفع این مشکل می‌تواند در جذب سرمایه‌گذاران علاقمند برای ایجاد چنین واحدهایی در ناحیه صنعتی گمیشان بسیار اثرگذار باشد.

ناحیه صنعتی گمیشان؛ محروم‌ و در انتظار آب
وی خاطرنشان کرد: این واحد تولیدی روزانه ۶۰ هزار لیتر آب را برای مصرف خریداری می‌کند که هزینه آن برای ۲ ماه فعالیت کاری رقمی معادل ۳.۵ تا چهار میلیارد ریال است.

احمدی ادامه داد: تامین آب سالم و بهداشتی برای استقرار واحدهای تولیدی در این ناحیه صنعتی ضروری است و از مسوولان دستگاه‌های مرتبط انتظار است که برای حل دایمی آن چاره اندیشی اصولی صورت گیرد.

وی در خصوص ظرفیت فرآوری در این واحد، گفت: این واحد سال قبل هزار و ۳۰۰ تن میگو برداشت شده از مجتمع چهار هزار هکتاری گمیشان را فرآوری کرد که موفق به صادرات هزار و ۵۰ تن آن شده است.

استاندار گلستان گفت: برطرف شدن مسائل و مشکلات مرکز عمل‌آوری میگو در ناحیه صنعتی گمیشان یکی از برنامه‌های اصلی دستگاه‌های مرتبط استانی باید باشد.

ناحیه صنعتی گمیشان؛ محروم‌ و در انتظار آب
علی‌محمد زنگانه افزود: تامین آب شرب این ناحیه صنعتی با حفر ۲ حلقه چاه توسط شرکت شهرک های صنعتی استان پیگیری شده و مشکل مخابرات ناحیه نیز توسط دستگاه مربوطه در اسرع وقت حل خواهد شد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی گلستان در این ارتباط گفت: وظیفه اصلی تامین آب سالم و بهداشتی شهرک‌ها و نواحی صنعتی برعهده شرکت آب و فاضلاب در استان است.

رضا شهمرادی به خبرنگار ایرنا افزود: این شرکت در گذشته برای تامین آب سالم و بهداشتی ناحیه صنعتی گمیشان خط انتقال و مخزن را از نزدیکی شهر گمیشان ایجاد کرده ولی شرکت آب و فاضلاب استان تاکنون انتقال آب را انجام نداده است.

وی خاطرنشان کرد: این شرکت برای برطرف شدن مشکل تامین آب سالم و بهداشتی ناحیه صنعتی گمیشان آمادگی دارد تا در صورت واگذاری زمینی در ترکمن و کردکوی، اقدام به حفر و تجهیز چاه کند.

وی یادآور در خصوص شیرین‌سازی آب دریای خزر نیز گفت: سرمایه‌گذاری در این زمینه برای این شرکت توجیه اقتصادی ندارد ولی در صورت وجود سرمایه‌گذارانی در بخش خصوصی برای شیرین‌سازی آب خزر، حمایت لازم در حوزه اداری از سرمایه‌گذاران می‌کند.

به گفته وی شرکت شهرک‌های صنعتی در گذشته یک حلقه چاه آب در ناحیه صنعتی گمیشان حفر و تجهیز کرده ولی این چاه آب شور و ماسه بالا می‌رود.

معاون شرکت شهرک‌های صنعتی گلستان در خصوص وضعیت زیرساخت مخابرات در این ناحیه صنعتی گمیشان، افزود: این ناحیه صنعتی دارای زیرساخت فیبر نوری بوده و علاوه بر این، زمین برای ایجاد طرح‌ مخابراتی به ویژه ایجاد تاسیسات و تجهیزات آن در اختیار دستگاه مربوطه قرار گرفته است.

بهزاد شریفی افزود: یک واحد فرآوری میگو در این ناحیه صنعتی گمیشان فعال بوده که ۱۰۰ نفر مشغول کار هستند و سه واحد تولیدی هم توسط سرمایه‌گذاران در مرحله تکمیل ساختمان است.


به گزارش ایرنا، ناحیه صنعتی گمیشان با اولویت ایجاد واحدهای فرآوری میگو و آبزیان شیلات به دلیل همجواری با ساحل خزر و مجتمع چهار هزار هکتاری گمیشان و ایجاد شهرک ۶ هزار هکتاری کشاوری میگو و ماهیان خاویاری ایجاد شده که تامین آب بهداشتی و سالم آن می‌توانند در آینده ضمن ایجاد اشتغال پایدار برای شمار زیادی از بومیان منطقه، اقتصاد منطقه را متحول کرده و نقش آفرین در محرومیت‌زدایی از این خطه مرزی استان گلستان شود.

همچنین به اعتقاد کارشناسان حوزه اقتصادی گلستان، فعال شدن ناحیه صنعتی گمیشان؛ این شهرستان محروم و مرزی را از بن‌بست اقتصادی خارج می‌کند و این ناحیه در آینده زمینه اشتغال مستقیم و پایدار برای هزار و ۵۰۰ نفر را فراهم خواهد کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha