۳۰ مرداد ۱۴۰۳، ۱۷:۵۹
کد خبرنگار: 2203
کد خبر: 85574137
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سرشماری کشاورزی امسال در کشور اجرا می‌شود

بیرجند - ایرنا - رئیس مرکز آمار ایران گفت: امسال پس سال‌ها سرشماری کشاورزی در کشور انجام می‌شود و با انجام این سرشماری آمارهای مربوط به حوزه کشاورزی بروز خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا محمد گودرزی روز سه‌شنبه به صورت برخط در هفدهمین دوره کنفرانس آمار ایران در دانشگاه بیرجند افزود: سرشماری جمعیت کشور سال ۱۴۰۵ پیش‌بینی و اجرا خواهد شد لذا رسیدن به این اهداف بدون همکاری اساتید حوزه آمار، جامعه شناسی، پژوهشگران، حوزه رسانه و ارتباطات و دیگر ارکان محقق نخواهد شد.

وی بیان کرد: تمامی آمار باید دقیق و درست باشد، به وقت خود تنظیم و منتشر شود و در تولید آن اصول اخلاق حرفه‌ای دیده شود.

رئیس مرکز آمار ایران یکی از سنت‌های دیرینه پایدار در این مرکز را رویکردی منصفانه و بدور از وابستگی به دولت‌ها دانست و اظهار کرد: تولید آمار دقیق، حرفه‌ای و کارشناسی شده رسالت و وظیفه‌ اصلی ما بوده که بر این مهم پایبند و متعهد هستیم.

وی با بیان اینکه آمار موضوع بسیار مهمی در تصمیم گیری‌هاست تصریح کرد: نظام آماری باید یک نظام منسجم و پیوسته باشد و بخشی از این نظام ماحصل اساتید حوزه آماری سراسر کشور است.

گودرزی با تاکید بر اینکه حمایت ما از پژوهشگران و اساتید آمار امکان استفاده آنان از داده‌ها را ممکن می‌سازد عنوان کرد: همه ما باید تلاش کنیم تا سرمایه اجتماعی مرکز آمار را تقویت کنیم که بخشی از آن از طریق شفافیت ما در اعلام آمارها، بروز بودن آمار و همکاری ما با دستگاه‌ها در گرفتن آمار امکان‌پذیر است.

وی ادامه داد: بخش عمده این مهم نقد روش‌های ما، ارائه راهکارها و تولید روش‌های جدیدی است که در دنیا در حال استفاده شدن است.

دبیر کمیته علمی هفدهمین دوره کنفرانس آمار ایران هم گفت: هر ۲ سال یک بار کنفرانس آمار برگزار می‌شود که امسال دانشگاه بیرجند میزبان هفدهمین کنفرانس آمار است.

غلامرضا محتشمی افزود: با توجه به اینکه مسئله آمار به بسیاری از برنامه‌ریزی‌ها پایه و اساس می‌دهد و برنامه‌ریزی‌ها را به سمت تحقق مسائل واقعی و جامعه به پیش می‌برد بنابراین کنفرانس‌ها برای همه ادارات و سازمان‌ها مفید و قابل توجه هستند.

وی ادامه داد: برنامه‌ریزی بدون آمار از پایگاه خوبی برخوردار نیست و در همه زمینه‌ها آمار نقشی بسیار مهم دارد که زمینه اقتصادی یکی از آنهاست.

دبیر کمیته علمی هفدهمین دوره کنفرانس آمار ایران عنوان کرد: بسیاری از مسائل بانکی و اقتصادی پایه و اساس آن آمار است و آمار می‌تواند به بهبود سبک و سیاق منابع اقتصادی کمک کند.

وی تاکید کرد: در این کنفرانس ۱۴ سخنران مدعو داریم که هفت تا ۱۰ نفر آنان در دنیا به نام هستند و تعداد زیادی مقالات و نشست‌های تخصصی نیز در این کنفرانس ارائه خواهد شد.

سرشماری کشاورزی امسال در کشور اجرا می‌شود

معاون پژوهش، فناوری و نوآوری دانشگاه بیرجند نیز گفت: یکی از روش‌های مدیریت اطلاعات، استفاده از علم آمار است.

ابوالفضل اکبرپور با بیان اینکه آمار و برنامه‌ریزی ابزار توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور محسوب می‌شود افزود: امروزه برای یک حکمرانی خوب وجود نظام آماری مطلوب، شفاف و پاسخگو اهمیت زیادی دارد به گونه‌ای که اطلاعات آماری را زیربنای تمام برنامه‌ریزی‌ها به شمار می‌آورد و میزان توسعه یافتگی کشورها ارتباط تنگاتنگی با حجم آمار و اطلاعات دارد.

وی بیان کرد: آمار و برنامه‌ریزی پدیده‌های همزاد و همراه یکدیگر و در عین حال لازم و ملزوم هستند و در تعامل با هم می‌توانند معنا و مفهوم پیدا کنند.

معاون پژوهش، فناوری و نوآوری دانشگاه بیرجند با تأکید بر اینکه هیچ برنامه‌ای بدون آمار صحیح به موفقیت منجر نخواهد شد گفت: در دنیای کنونی و با توجه به رشد سریع علم و تکنولوژی، فعالان اقتصادی، دولت و سیاستمداران به آمار نیاز دارند و آمار ابزاری برای تحلیل و آینده نگری در هر حوزه‌ای محسوب می‌شود.

وی با اشاره به معرفی دانشگاه بیرجند عنوان کرد: این دانشگاه با قدمت حدود ۵۰ سال دارای ۲۵۰ عضو هیئت علمی حدود ۱۳ هزار دانشجو و سه هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی است.

اکبرپور تاکید کرد: در بدنه مدیریت دانشگاه سه متخصص آمار داریم که این امر نشان دهنده اهمیت آمار است به گونه‌ای که جایگاه و اهمیت آن بر هیچکس پوشیده نیست.

هفدهمین دوره کنفرانس آمار ایران از امروز ۳۰ مرداد به صورت حضوری و غیرحضوری در دانشگاه بیرجند آغاز شد و تا یکم شهریور ادامه دارد.

برنامه سخنرانی های تخصصی این کنفرانس ملی علاوه بر سه نشست تخصصی در آیین افتتاحیه و اختتامیه روز سه‌شنبه ۳۰ مرداد در قالب پنج نشست با ارائه ۲۹ سخنرانی، روز چهارشنبه ۳۱ مرداد(صبح و بعدازظهر) در قالب ۱۰ نشست و ارائه ۵۷ سخنرانی علمی و روز پنجشنبه یکم شهریور نیز در قالب چهار نشست و ۲۳ سخنرانی در سالن بشارت و دانشکده ادبیات و علوم انسانی بصورت همزمان حضوری و مجازی برگزار می‌شود.

همچنین در این کنفرانس مجمع عمومی انجمن آمار ایران و میزگرد نقش فناوریهای نوین در تحولات آمار رسمی و اشتغال دانش آموختگان آمار؛ چالش‌ها و راهکارها برگزار خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha