چین نسبت به گزارش راهبرد هسته‌ای آمریکا به شدت ابراز نگرانی کرد

تهران- ایرنا- چین نسبت به گزارش روزنامه نیویورک تایمز در مورد دستور جو بایدن برای آمادگی نیروهای آمریکایی برای تقابل احتمالی هسته‌ای هماهنگ با روسیه، چین و کره شمالی، به شدت ابراز نگرانی کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، سخنگوی وزارت خارجه چین امروز چهارشنبه در واکنش به افشاگری این روزنامه آمریکایی اعلام کرد: ایالات متحده روایت تهدید هسته‌ای چین را به طور نادرست منتشر می‌کند و بهانه‌هایی برای دستیابی به مزیت راهبردی پیدا می‌کند.

وی در ادامه تاکید کرد که چین به‌طور جدی نگران این گزارش است که می‌گوید آمریکا یک برنامه راهبردی هسته‌ای را برای تمرکز بر گسترش سریع زرادخانه چین تصویب کرده است.

روزنامه نیویورک تایمز سه‌شنبه شب فاش کرد، بایدن سند محرمانه‌ای را تایید کرده که بر اساس آن، به نیروهای مسلح ایالات متحده دستور داده شده است برای تقابل احتمالی هسته‌ای هماهنگ با روسیه، چین و کره شمالی آماده باشند.

نیویورک تایمز نوشت که این سند در ماه مارس به تایید بایدن رسید و دولت آمریکا تاکنون خبری در مورد آن منتشر نکرده است.

این اولین باری است که بایدن یک طرح محرمانه راهبردی هسته‌ای را به منظور تغییر جهت‌گیری راهبرد بازدارندگی هسته‌ای آمریکا برای تمرکز بر رشد سریع زرادخانه هسته‌ای چین تایید می‌کند.

این تغییرات در حالی صورت می‌گیرد که وزارت دفاع آمریکا مدعی است که زرادخانه هسته‌ای چین طی یک دهه آینده از نظر تعداد و تنوع تسلیحات با زرادخانه‌های هسته‌ای ایالات متحده و روسیه رقابت خواهد کرد.

این راهبرد بازنگری‌شده «راهنمای بکارگیری هسته‌ای» نام دارد و به دنبال آماده‌سازی آمریکا برای مقابله با چالش‌های احتمالی هسته‌ای هماهنگ از سوی روسیه، چین و کره شمالی است.

این سند هر چهار سال یکبار مورد بازنگری قرار می‌گیرد و کاملا محرمانه است؛ هیچ نسخه الکترونیکی از آن منتشر نمی‌شود و صرفا تعداد اندکی نسخه‌های چاپی از آن در میان شمار کمی از مقامات امنیتی و فرماندهان وزارت دفاع آمریکا توزیع می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha