۲۹ خرداد ۱۴۰۳، ۱۱:۵۰
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85512460
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

موسسه تحقیقاتی آمریکایی: واشنگتن ۱۵ سال از رقابت هسته‌ای با چین عقب است

تهران-ایرنا- یک موسسه تحقیقاتی مستقر در واشنگتن، گزارش داد که آمریکا به اندازه ۱۵ سال در توسعه انرژی هسته‌ای با فناوری بالا از پکن عقب است.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، خبرگزاری رویترز نوشت در گزارش «بنیاد نوآوری و فناوری اطلاعات آمریکا»که یک موسسه تحقیقاتی غیرحزبی است، عنوان شده که رویکردهای دولتی چین در بخش فناوری و سرمایه گذاری گسترده باعث برتری این کشور نسبت به آمریکا در حوزه انرژی هسته ای شده است.

این موسسه تحقیقاتی افزود: چین ۲۷ راکتور هسته ای در حال احداث با میانگین محدودیت زمانی حدود ۷ سال دارد که بسیار سریع تراز سایر کشورها است.

در این گزارش آمده است: گسترش سریع نیروگاه های برق هسته ای مدرن چین، باعث صرفه جویی هنگفت و تاثیرات یادگیری حین تجربه می شود و این نشان می دهد که شرکت های چینی در نوآوری در این حوزه مزیت خواهند داشت.

آمریکا بزرگترین ناوگان نیروگاه های برق هسته ای را در جهان دارد و دولت جو بایدن، برق هسته ای بدون انتشار گازهای آلاینده را منبع مهمی برای کنترل تغییرات آب و هوایی قلمداد می کند.

با این حال، پس از این که دو نیروگاه هسته ای در ایالت جورجیا بعد از صرف میلیاردها دلار هزینه و با تاخیر در سال های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ وارد مدار شدند هیچ راکتور هسته ای در آمریکا ساخته نشده است. ساخت کارخانه ای با فناوری بالا نیز که قرار بود در آزمایشگاه ساخته شود، سال گذشته لغو شد.

رویترز نوشت: بانک های دولتی چین می توانند وام هایی با نرخ ۱.۴ درصد ارائه دهند که که بسیار پایین تر از کشورهای غربی است. صنعت نیروی هسته ای این کشور مورد حمایت دولت و تز راهبردهای بومی سازی بوده که باعث می شود چین بر بخش هایی مانند انرژی ای تجدیدپذیر و خودروهای برقی سلطه داشته باشد.

اولین راکتور به اصطلاح نسل چهارم جهان مجهز به دمای بالا خنک‌شده با گاز، دسامبر (آذر)گذشته در خلیج شیدائو در مدار قرار گرفت. انجمن انرژی هسته ای چین ادعا می کند که این پروژه با بیش از دو هزار و ۲۰۰ مجموعه از «تجهیزات برتر جهان» و با بومی سازی ۹۳.۴ درصدی مواد تولیدی در داخل انجام شده است.

حامیان استفاده از راکتورهایی که در ساخت آنها از فناوری بالا استفاده می شود، می گویند آنها ایمن تر و کارامدتر از نیروگاه های کنونی هستند. منتقدان آن می گویند برخی از نیروگاه های جدید خطرات ناشی از مواد و تکثیر را در بر دارند.

این خبرگزاری به نقل از استفن ایزل یکی از نویسندگان تحقیق موسسه آمریکایی افزود: اگر آمریکا در زمینه انرژی هسته ای جدی است باید راهبردهای ملی قوی ارائه دهد که شامل سرمایه گذاری در بخش تحقیقات و توسعه، شناسایی و تسریع در استفاده از فناوری های امیدوارکننده و حمایت از توسعه نیروی کار ماهر است.

رویترز نوشت: سازمان انرژی آمریکا از پاسخگویی به درخواست این خبرگزاری برای اظهارنظر درباره گزارش تحقیقاتی اخیر خودداری کرد.

به گزارش ایرنا، اداره ملی انرژی و چین آذرماه اعلام کرد: اولین نیروگاه هسته‌ای نسل چهارم جهان، نیروگاه هسته‌ای راکتور خنک‌کننده گازی شیداووان (HTGR) چین، رسماً به بهره‌برداری تجاری رسید.

ژانگ زویی، طراح ارشد برنامه اصلی نیروگاه هسته‌ای شیداووان و رئیس مرکز انرژی هسته‌ای و فناوری انرژی‌های جدید دانشگاه تسینگ‌هوا، گفت که این رآکتور یک نوع پیشرفته از رآکتورهاست که دارای فناوری انرژی هسته‌ای نسل چهارم جهت توسعه کلیدی این نوع انرژی است.

این رآکتور که اولین در نوع خود در جهان است در مقایسه با راکتورهای قبلی، برای استفاده کارآمدتر از سوخت و بهبود اقتصاد، ایمنی و کم کردن اثر زیست‌محیطی آن طراحی شده است، زیرا چین برای رسیدن به هدف انتشار کربن صفر، از انرژی هسته‌ای روی گردان شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha