۳۱ مرداد ۱۴۰۳، ۱۳:۵۸
کد خبر: 85574930
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

تایپه هدف رزمایش‌های چین و روسیه را ارعاب همسایگان خواند

تهران- ایرنا- ویلیام لای چینگ-ته رییس دولت تایوان در بحبوحه تقویت همکاری‌های دفاعی چین و روسیه، گفت: هدف رزمایش‌های مشترک پکن و مسکو ارعاب همسایگان و تضعیف صلح و ثبات منطقه‌ای است.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی دولت تایوان، لای چینگ-ته امروز چهارشنبه در یک نشست امنیتی منطقه هند و اقیانوس آرام عنوان کرد: در سال‌های اخیر اقتدارگرایی افزایش پیدا کرده و اکنون به یک چالش در سطح جهانی تبدیل شده است.

وی در این نشست با عنوان «مجمع کتاگالان» که در تایپه برگزار شد، به جنگ اوکراین و تنش‌ها در شبه جزیره کره به عنوان چالش‌های جهانی در کنار جنگ در خاورمیانه اشاره کرد.

تایوان به مدت چندین دهه پس از توافق دفاعی با آمریکا، همواره کمک‌های نظامی و تسلیحاتی از واشنگتن دریافت کرده است. این امر برای چین به عنوان کشوری که تایوان را جزو سرزمین اصلی می‌داند، باعث نگرانی شده است.

از همین رو، پکن در واکنش به اقدام‌های تحریک آمیز واشنگتن و متحدانش در منطقه به ویژه در تنگه تایوان و دریای جنوبی چین، تمرین‌های نظامی و رزمایش‌هایی را ترتیب داده است.

رییس تایوان در این نشست امنیتی مدعی شد: ما توسعه طلبی نظامی چین را نه تنها از طریق تمرین‌های نظامی در تنگه تایوان بلکه همچنین از طریق رزمایش‌های هوایی و دریایی مشترک با روسیه در دریای جنوبی چین، اقیانوس آرام غربی و دریای ژاپن، شاهد بوده‌ایم.

وی در ادامه افزود که چنین اقدام‌هایی با هدف ارعاب همسایگان چین و تضعیف صلح و ثبات منطقه‌ای صورت می‌گیرد.

نیروهای دریایی و هوایی روسیه و چین در دو دهه گذشته بیش از ۸۰ رزمایش را به صورت دوجانبه یا چند جانبه برگزار کرده‌اند که یکی از مناطق مهم رزمایش دو کشور در مناطق دریایی در مجاورت چین بوده است.

اولین رزمایش مشترک بین دو کشور با نام «ماموریت صلح» به اوت ۲۰۰۵ باز می‌گردد زمانیکه چین مایل به برگزاری این رزمایش در تنگه تایوان بود اما در نهایت دو طرف به انجام آن در شبه جزیره شاندونگ در منتهی الیه شرقی کشور چین رضایت دادند.

رییس جزیره تایوان در ادامه صحبت‌های خود در «مجمع کتاگالان» ادعا کرد: همه ما آگاه هستیم که (هدف) اقتدارگرایی رو به رشد چین محدود به تایوان نخواهد شد. تایوان تنها هدف فشارهای اقتصادی چین نیست.

وی اضافه کرد: چین قصد دارد نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین را تغییر دهد. به همین دلیل است که کشورهای دموکراتیک باید دور هم جمع شده و اقدامات مشخصی انجام دهند. تنها با همکاری مشترک می‌توانیم جلوی گسترش اقتدارگرایی را بگیریم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha