صنعت خراسان رضوی زیربار قطعی بیشتر برق نمی‌رود

مشهد-ایرنا- مدیر کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: بخش صنعت استان بر طبق تاکید استاندار خراسان رضوی زیر بار هیچ قطعی برقی نخواهد رفت.

به گزارش ایرنا، امیر رضا رجبی روز چهارشنبه در همایش "مدیریت انرژی" با موضوع تامین پایدار انرژی برق صنایع در نخستین پارک بین‌المللی انرژی خورشیدی ایران با اشاره به خبری مبنی بر تعطیلی ۲ هفته ای بخش صنعت که به تازگی منتشر شد، افزود: دغدغه‌های بخش صنعت در این روزها بسیار است، بعد از پخش این خبر بلافاصله نشستی با حضور استاندار و مدیران برق برگزار شد و بنا به تاکید استاندار، بخش صنعت استان زیر بار هیچ قطعی برقی نخواهد رفت.

وی اظهار کرد: خواسته اصلی ما در حوزه صنعت همواره این بوده که بخش صنعت نباید فقط عهده دار جبران ناترازی برق باشد، بلکه همه بخش هایی که از این انرژی استفاده می‌کنند باید مشارکت داشته باشند. حتی سهم بخش صنعت از کابینه دولت و وزیران یک نوزدهم است، لذا باید این مدیریت انرژی بین همه بخش‌ها تقسیم شود.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزایش مصرف برق در حوزه صنعت را ناشی از افزایش تولید و توسعه آن دانست و گفت: اینکه گفته می‌شود برخی از صنایع از ماینر استفاده می‌کنند، بخش کوچکی از مصرف برق را شامل می‌شود، آمارها همگی گویای رشد تولید بخش صنعت در استان بوده و این رشد نیز نیازمند مصرف برق بیشتری است.

وی با بیان اینکه یکی از اقدامات باید توسعه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و تولید برق از این بخش باشد، افزود: در دو سال اخیر شماری از صاحبان صنایع خراسان رضوی نسبت به ایجاد نیروگاه خورشیدی بر روی بام سوله‌های یا بر روی زمین صنعتی اقدام کرده‌اند.

رجبی به برنامه‌های اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در حوزه تامین گاز برای صنایع در زمستان اشاره و بیان کرد: طرح هایی با همکاری شرکت گاز برای صنایعی که مصارف عمده‌ای در حوزه گاز دارند، تعریف و قراردادهایی نیز منعقد شده است که اوراق آن برای عرضه در بورس تامین خواهد شد و در مجموع قیمت مناسبی داشته و توجیه اقتصادی دارد.

چالش ناترازی انرژی در کشور

رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: سال ها است که با معضل ناترازی انرژی درگیر هستیم که اگر برنامه‌ریزی درستی در حوزه زیرساخت‌ها انجام گرفته بود، چنین شرایطی در کشور بوجود نمی‌آمد.

غلامرضا نازپرور با طرح این سوال که آیا در کشورهای دیگر نیز بخش صنعت برای تامین انرژی خود، آن را از بورس خریداری می کند؟ افزود: متاسفانه اولویت ها در کشور تغییر کرده است و اقدامات درستی دراین زمینه صورت نگرفته است.

وی اظهار کرد: کشور چین که زمانی ۴۵ درصد از برق خود را محل سوخت ذغال سنگ بدست می آورد، امروز همین میزان برق خود را از محل انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر تامین می کند.

رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: یکی از راهکارها برای رفع این مشکل آن است که حداقل به خودمان کمک کنیم و به سمت تولید برق از طریق انرژی های تجدیدپذیر پیش برویم، اما دولت در این زمینه باید همراهی ویژه ای داشته باشد و حداقل زمین رایگان برای راه‌اندازی نیروگاه خورشیدی در اختیار فعالان اقتصادی بگذارد.

نازپرور گفت: فعالان بخش خصوصی حاضر هستند برق را گران خریداری کنند اما با قیمت دستوری فعالیت نداشته باشند، این تکالیف و دخالت های نابجا، اقتصاد کشور را برهم می زند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha