۶۰ درصد از برق مورد نیاز مشهد از بورس خریداری شد

مشهد-ایرنا- مدیر بازار برق شرکت توزیع نیروی برق مشهد گفت: ۶۰ درصد از برق مورد نیاز مشترکین زیرپوشش این شرکت شامل شهرستانهای مشهد و طرقبه شاندیز (یک میلیون و ۸۵۰ هزار مشترک) از ابتدای اردیبهشت ماه تا ۲۴ مردادماه از بورس خریداری شده است.

به گزارش ایرنا محمدرضا هدایتی زاده روز چهارشنبه در همایش "مدیریت انرژی" افزود: در صورتی که مشترکین صنعتی یا اداری برق خود را از بورس خریداری نکنند، ۱.۲ برابر قیمت اصلی آن ناگزیر هستند برق را در بازار عمده فروشی خریداری کنند، از سوی دیگر باید به سمت خرید برق از طریق انرژی پیش رفت تا نیروگاه ها هم بتوانند هزینه هایشان را تامین و برای توسعه تولید برنامه ریزی کنند.

وی اظهار کرد: علت اصلی ناترازی برق که در بخش‌های صنعت و کشاورزی نمود یافته، ناترازی اقتصادی و مالی است که اگر شرایط ناتراز مالی اصلاح نشود، همه کشور دچار مشکل خواهد شد.

مدیر بازار برق شرکت توزیع نیروی برق مشهد یادآور شد: خراسان رضوی بهترین وضعیت را در تولید برق نسبت به سایر استانها داشته است،طوریکه در سال ۱۳۹۴ قبل از اینکه الزامی در تبدیل سیم مسی به کابل خودنگهدار در شبکه وجود داشته باشد، شبکه برق مشهد بدون آنکه مشترکین متوجه شوند، تبدیل به کابل خودنگهدار شد.

وی همچنین به معرفی سامانه "مهرسان" پرداخت و گفت: مشترکین می توانند با ورود به این سامانه درخواست خود برای ایجاد نیروگاه خورشیدی را ثبت کنند.

۶۰ درصد از برق مورد نیاز مشهد از بورس خریداری شد

ارزش افزوده بخش صنعت برای خراسان رضوی بیشتر از کشاورزی است

رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی صنایع ، معادن و کشاورزی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: محور نامگذاری سال‌ها توسط رهبر معظم انقلاب برپایه جهش و رونق تولید بوده است، لذا صنعت نمی‌تواند رشد خود را متوقف کند و برای این رشد نیاز به زیرساخت دارد.

عبدالله یزدان بخش افزود: در شرایطی که دولت سهم عمده ای تصمیم گیری‌ها را در حوزه اقتصاد برعهده دارد لیکن انتظار می رود به همان اندازه در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر نیز سرمایه گذاری کند.

این فعال اقتصادی سهم مصرف صنعت از آب خراسان رضوی را ۲ درصد دانست و افزود: در حالی که بخش کشاورزی چند برابر صنعت استان مصرف آب دارد اما ارزش افزوده صنایع برای استان بیشتر از بخش کشاورزی است.

به گفته یزدان بخش، امروز صنعت نمی تواند معطل یک کیلووات ساعت برق بماند، هم اینک پست برق ۴۰۰ کیلوولت در شهرک صنعتی چناران ایجاد شده اما زمین برای واگذاری به بخش صنعت وجود ندارد، باید برنامه ریزی و تراز درستی بین زیرساخت‌ها و توسعه صنعت شکل گیرد.

رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی خراسان رضوی ادامه داد: درحالی که این استان برق مورد نیاز خود را تامین می کند، چه دلیلی برای فشار آوردن به فعالان اقتصادی برای سرمایه گذاری در حوزه انرژیهای تجدیدپذیر وجود دارد؟

۶۰ درصد از برق مورد نیاز مشهد از بورس خریداری شد

امضای تفاهم نامه سه جانبه برای راه اندازی پارک خورشیدی در سرخس

در این همایش تفاهم نامه سه جانبه بین ساتبا ( سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق) با اتاق بازرگانی خراسان رضوی و منطقه ویژه اقتصادی سرخس پیرامون راه اندازی پارک خورشیدی در این منطقه و کمک سه میلیارد ریالی برای مطالعات این پروژه منعقد شد.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: این همایش با مشارکت کمیسیون معدن اتاق بازرگانی با موضوع تامین پایدار انرژی برق صنایع، معادن و بخش کشاورزی در نخستین پارک بین المللی انرژی خورشیدی ایران برنامه ریزی شد.

نسرین یوسفی عارفی اظهار کرد: یک درصد از سبد تولید انرژی در کشور به تجدیدپذیرها اختصاص دارد، توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر می‌‎تواند کمک زیادی برای صنایع باشد، در این راستا کمیته‌های ذیل کمیسیون مباحث مرتبط را پیگیری می‌کنند.

وی بیان کرد: به جهت همسایگی خراسان رضوی با کشور افغانستان کمیته نفت و گاز کمیسیون انرژی کمبود گاز واحدهای صنعتی در زمستان را در دست پیگیری دارد، در این راستا پارسال همایشی توسط کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی استان برگزار و برای رفع مشکلات تامین گاز صنایع در زمستان برنامه ریزی شد.

وی بخشی از افزایش شدت مصرف انرژی را ناشی از عدم بهینه سازی ساختمانها دانست و اضافه کرد: قیمت حامل های انرژی در کشور واقعی نیست، قیمت هر کیلووات برق تولیدی بیش از70 هزار یال تمام می شود در حالی که خیلی کمتر از این قیمت به فروش می رسد.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: همایش امروز فرصتی برای متخصصان حوزه انرژی است تا در جریان مدلهای مختلف تولید انرژی قرار گیرند تا بتوانیم با کمک آنان ریسک سرمایه گذاری در این حوزه را در استان کاهش دهیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha