استاندار کرمان: دولت چهاردهم وفاق ملی را شکل داد

کرمان - ایرنا - استاندار کرمان با بیان اینکه دولت چهاردهم (دولت وفاق ملی) فضای وحدت و وفاق ملی را شکل داد گفت: امیدوارم این فضا به توسعه ملی و پیشرفت کشور کمک کند و تداوم داشته باشد.

به گزارش ایرنا، محمدمهدی فداکار شامگاه پنجشنبه در نشست هم اندیشی با رسانه های استان کرمان با اشاره به استقرار دولت چهاردهم افزود: میزان رای اعتماد مجلس به کابینه دولت چهاردهم بی سابقه بود و حتی در برخی حوزه ها رکورد زد.

وی همچنین با تبریک به مناسبت روز خبرنگار و گرامی داشت شهدای هفته دولت گفت: سه انتخابات ازجمله مجلس شورای اسلامی و ۲ دوره ریاست جمهوری را طی چند ماه گذشته برگزار کردیم.

استاندار کرمان: دولت چهاردهم وفاق ملی را شکل داد
نشست هم اندیشی استاندار کرمان با رسانه ها

وضعیت درمانی جنوب استان قابل قیاس با گذشته نیست

استاندار کرمان همچنین در پاسخ به پرسشی در مورد روند کند عملیات اجرایی بیمارستان عنبرآباد و جیرفت، گفت: این بیمارستان ها سال ها تعطیل شده بود و علت تاخیر در عملیات اجرایی آنها اضافه شدن برخی ساختارها بود اما پروژه در حال پیشروی است و افتتاح آن زمان می برد.

وی با بیان اینکه عملیات اجرایی بیمارستان کهنوج زیرِ زمین بود اما اکنون چند طبقه بالا رفته است افزود: نیازهای منطقه در حوزه بیمارستان وجود دارد اما اکنون بسیار بهتر شده و در جنوب کرمان زمانی دستگاه ام آر ای و متخصص زمانی نداشتیم اما اکنون این موارد راه اندازی شده و وضعیت درمانی جنوب استان قابل قیاس با گذشته نیست.

آب سد شهیدان امیرتیموری فقط برای رابر است

فداکار در پاسخ به پرسشی در خصوص انتقال آب از سرشاخه های هلیل رود(سد شهیدان امیرتیموری رابر) تصریح کرد: آب هلیل رود از سد شهیدان امیرتیموری باید برای تامین آب شرب شهر رابر و مجتمع مس درآلو باشد.

وی ادامه داد: وزارت نیرو هنوز مجوز تامین آب از سد شهیدان امیرتیموری را نداده، ۹۰۰ کارگر یک روز کار می کنند و فعالیت آنان ۲ روز بخاطر بی آبی تعطیل است و با وجود اینکه شرکت مس برای این سد چند مرحله هزینه کرده اما هنوز آبی دریافت نکرده، آب غیر از رابر به جای دیگری نخواهد رفت.

نماینده عالی دولت در استان کرمان افزود: قرار بود آب مجتمع مس درآلو از خط انتقال آب خلیج فارس از سمت شهرستان رفسنجان، بردسیر به درآلو و رابر بیاید و این خط به صنایع بین راهی آب بفروشند اما طرح آنان عوض شد و از سمت دیگر(حاجی آباد) این آب به علت نزدیکتر بودن، تامین می شود.

وی تاکید کرد: آب سد شهیدان امیرتیموری فقط برای رابر خواهد بود و بردن این آب به شهرستان دیگر، جوسازی است و اصلا اتفاقی برای این موضوع نیفتاده است.

رسانه های برای جلوگیری از قاچاق سوخت فرهنگ سازی کنند

فداکار در پاسخ به پرسشی در مورد آمار قاچاق سوخت قاچاق عنوان کرد: سوخت موضوعی چند بعدی است که بخشی از آن مربوط به ارزان بودن سوخت در کشور است عده ای به این حوزه روی آوردند و جاده ها را ناامن و خسارت هایی به استان وارد کردند لذا پیگیری ویژه در این حوزه انجام می شود.

وی ادامه داد: کاهش روزانه یک میلیون لیتر مصرف بنزین در استان کرمان در آغاز اجرای این طرح به علت اجرای طرح کدینگ بود.

استاندار کرمان اضافه کرد: ظلمی به خاطر قاچاق سوخت به مردم کرمان می شود لذا رسانه ها کمک کنند که به صورت فرهنگی از این کار ممانعت شود زیرا نمی توان به قاچاقچی سوخت تیراندازی کرد، در حالی که عده ای از قاچاقچیان گازوییل به سطح جاده می ریزند و ما حتی در این بخش شهید دادیم.

تذکر استاندار کرمان به اداره برق

وی در پاسخ به اینکه قطعی برق به معضلی برای مردم تبدیل شده، قرار بود برق کشاورزی و صنعت قطع شود نه مردم، این مشکل حتی بر آنتن دهی موبایل هم تاثیر گذاشته و این مشکل علاوه بر قطعی برق منازل مسکونی، به کشاورزی و صنعت خسارت زده است گفت: اداره برق باید برای قطعی برق اطلاع رسانی کند اما در این حوزه مشکلاتی وجود دارد و ۲ تا سه بار به اداره برق تذکر دادیم.

فداکار در خصوص قطع برق کشاورزی نیز بیان کرد: رییس جمهور شهید اعلام کرد که برق کشاورزی قطع نشود زیرا برخی از مردم حاضرند که در فصل برداشت محصول برق منازلشان قطع شود تا کشاورزی آسیب نبیند اما ساماندهی این حوزه در اختیار ما نیست.

چرا نمایندگان کرمان بدون بدرقه به پارالمپیک پاریس اعزام شدند؟

وی در پاسخ به پرسشی در مورد اینکه چرا ورزشکاران و نمایندگان استان کرمان برای رقابت های پارالمپیک پاریس بدون بدرقه رفتند؟ گفت: بدون بدرقه نبودند، روز پیش از اعزام به بنده اعلام کردند که من در آن روز استان کرمان نبودم و اگر بودم حتما برای بدرقه ورزشکاران می رفتم.

صندوق فولاد برای واگذاری معادن زغال سنگ کارشکنی کرد

استاندار کرمان همچنین در پاسخ به پرسشی برای تاخیر در واگذاری معادن زغال سنگ کرمان به شرکت صدر تامین گفت: صندوق فولاد کارشکنی کرده و در این زمینه برخی کارها با شهادت آیت الله رییسی به هم ریخت.

وی بیان کرد: واگذاری شرکت معادن زغال سنگ پس از چند ماه تلاش، به مراحل آخر رسیده بود اما اتفاقات و ساز و کار بهم ریخته صندوق فولاد به صورت غیرمنطقی کار واگذاری را رها کرد و اکنون بیمه کارگران پرداخت نمی شود و ضعف صندوق این صندوق گرفتاری‌هایی برای استان بوجود آورده که امیدوارم این موضوع باوجود جلسات و پیگیری های مستمر معاون اقتصادی استاندار حل شود.

تلاش شبانه‌روزی حافظان امنیت

فداکار در پاسخ به پرسشی در خصوص امنیت استان گفت: سیستم امنیتی استان کرمان فراتر از وظایف خود فعالیت می کند و بسیاری از فعالیت های خود را نمی توانند بگویند اما شبانه روز تلاش می کنند

وی اضافه کرد: اتباع و بحث کویر را به مسأله ملی تبدیل کردیم و مسایل مشکلات استان کرمان منتقل شده که کار بزرگ و تاریخی برای استان است این موضوعات گفتنی نیست و اجرای آن در وظایف دستگاه ها تعریف شده است.

شورا میراث دار تعهداتی برای خانه شهر است

استاندار کرمان در پاسخ به پرسشی در خصوص تعیین تکلیف کاربری خانه شهر عنوان کرد: این خانه در اختیار شورای اسلامی شهر کرمان است و شورا در این زمینه میراث دار تعهداتی است.

وی افزود: ظرایف و محدودیت های در کارهای ملی و دولتی وجود دارد و برای انجام مولدسازی باید ابتدا ارزیابی کارشناسی انجام داد و سپس اعتبار مولدسازی باید به حساب خزانه واریز شود.

فداکار ابراز داشت: شورای اسلامی کرمان با تهاتر خانه شهر مشکلی ندارد اما دولت فرآیندهایی دارد که شهرداری این فرایندها را ندارد و این ساختمان برای ما و شورا لازم است که آن را آباد کنیم و باید مرمت و بازسازی شود.

تجهیزات مدرن پزشکی برای سرطان در کرمان

فداکار گفت: در بحث تشخیص و درمان سرطان دولت به همراهی بخش خصوصی و موسسات خیریه در استان کرمان سرمایه گذاری خوبی کرده اند.

وی افزود: پنج دانشگاه علوم پزشکی استان نیروهای خوبی در این حوزه تربیت کرده اند و تجهیزات بسیار خوبی،در این حوزه فعالیت دارد، و تجهیزات جدیدی هم توسط موسسات خیریه تا چند ماه آینده وارد چرخه و در اختیار دانشگاه علوم پزشکی گذاشته می شود.

استاندار کرمان در پاسخ به چرایی توسعه نامتوازن جنوب و شمال استان کرمان بیان کرد: ظرفیت های صنعتی و معدنی در جنوب استان ‌کرمان فعال شده است، البته شرکت های معدنی فرصت توسعه را فراهم می کنند و استفاده از مسئولیت های اجتماعی حتما باید بیشتر شود، به طور مثال خدماتی مانند ساخت ورزشگاه، تجهیزات پزشکی با همراهی شرکت های معدنی انجام شده است.

کرمان پیشرو ساماندهی اتباع

فداکار خاطرنشان کرد: در بحث ساماندهی اتباع غیر مجاز کارها در استان به سرعت حال انجام است، البته سیاست ها در این حوزه بیشتر اعمالی تا اعلامی است و اکنون به یک مطالبه ملی تبدیل شده که نقطه آغاز آن از استان کرمان بود.

وی بیان کرد: انتقال آب خلیج فارس به رفسنجان انجام شد و برای انتقال به شهر کرمان شر کت های صنعتی برای انتقال آب اختلافات مالی با وزارت نیرو پیدا کردند و در کنار تغییر مدیریت پروژه که باعث توقف کار شد، البته با حل مشکل کار در حال پیش رفتن است.

فداکار گفت: قطعی آب در شهر آنچنان نداریم، فشار آب کاهش پیدا می کند که به دلیل ساخت و ساز زیاد و قدیمی بودن شبکه است که بتدریج حل می شود.

وی بیان کرد: حقوق معادن در سال‌های قبل در حد چند میلیارد بوده اما ۱۳ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال رسیده است که جزو بودجه و قطعا اختصاص پیدا می کند

اجرای کامل پروژه انتقال آب خلیج فارس به رفسنجان

استاندار کرمان با اشاره به طرح برخی ابهامات در رابطه با طرح انتقال آب خلیج فارس به رفسنجان تاکید کرد: پروژه انتقال آب خلیج فارس به رفسنجان با اعتبار ۱۳ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری قبل از سال قرار بود افتتاح شود، که به دلایل مختلف به تاخیر افتاد که در ابتدای تابستان به بهره برداری رسید و اصلا بحث انتخابات و سیاسی در این پروژه دخالتی نداشت و ظلم به این پروژه شد.

وی اظهار داشت: راه سازی سنگین با هزینه زیاد است، طرح دوبانده کردن محور راور به دیهوک در حال انجام است و مسئولان پیگیر هستند.

فداکار بیان کرد: کارخانه فتوولتائیک ماهان دچار مشکلاتی شده که امیدواریم با حل چالش ها کار ادامه پیدا کند.

وی در رابطه با چرایی شکل نگرفتن ثروت در استان کرمان از محل فعالیت معادن بیان کرد: معادن سهامدار دارند و سود بین آنها تقسیم می شود و به طور مثال بخشی از سود معدن مس سرچشمه در قالب سهام عدالت به داخل استان برمی گردد.

وی ادامه داد: اشتعال، ایجاد مزیت های اجتماعی، ارائه خدمات جانبی از جمله فواید فعالیت های معادن ب ای استان هستند و طبق مصوبه شورای تامین، شرکت ها و معادن بزرگ خریدهای خود را بای از داخل استان تامین کنند.

رفع مشکلات فرهنگی

استاندار کرمان در پاسخ به اینکه چرا اینقدر مشکلات فرهنگ داریم در حالی که این حوزه می تواند نتیجه اقدامات و فعالیت های حوزه های مختلف ازجمله اقتصادی را تحت شعاع قرار دهد؟ عامل گروگان گیری‌ها در استان چیست؟ به عنوان عضو شورای فرهنگ عمومی آیا فرهنگ استان در سه سال گذشته رشد داشته است؟ گفت: مشکلاتی همچون گروگان گیری فقط مختص کرمان نیست ضمن آنکه بخش عمده گرونگان گیری ها مربوط به مواد مخدر است.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار کرمان نیز در این زمینه گفت: ریل گذار سیاست گذار فرهنگ بر عهده شورای فرهنگ عمومی است که امام جمعه رییس و استاندار دبیر و ۲۹ دستگاه در این شورا ایفای نقش می کنند و تمامی این مشکلات متاثر از عوامل مختلف است.

رحمان جلالی افزود: ۲ قرارداد سخت و نرم در حوزه معضلات فرهنگی و آسیب های اجتماعی استان کرمان شکل گرفت که یکی از این موارد از معضلات فرهنگی در شهر پیشگیری می کند و آستانه تاب آوری را افزایش داده است و جلسات شورا آسیب شناسی و پیگیری شده اما با وجود اقدامات رتبه شورای فرهنگ عمومی استان در حوزه سیاست گذاری در جایگاه چهارم کشور قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه ۳۶ دستگاه در حوزه های مختلف فرهنگی مسئولیت دارند عنوان کرد: سازمان بازرسی کل کشور به عنوان مدعی العموم در نامه رسمی اتفاقات استان را پیگیری کرد اما بسیاری از مسایل و معضلات فرهنگی اعلامی نیست.

تامین اعتبار پروژه های آبرسانی روستایی با اسناد خزانه

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان نیز در خصوص پروژه های آبرسانی استان کرمان گفت: در توافق وزارت نیرو با قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) با هدف تامین آب روستاهای استان ۱۱ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال منابع مالی پیش بینی شد و در این راستا آب بسیاری روستاها تامین شد.

سیدمصطفی آیت الهی موسوی افزود: این پروژه در پایان مشکل منابع مالی پیدا کرد اما با تدبیر استاندار از محل باقی مانده استاد خزانه استان کرمان تامین اعتبار شد.

وی یادآور شد: مراحل تخصیص این اعتبارات آماده است و این اعتبار در اختیار اداره آب و فاضلاب قرار می‌گیرد و باقی مانده طرح آبرسانی روستایی انجام می شود که کار بزرگی است.

معاون استاندار کرمان تصریح کرد: برای تکمیل طرح آبرسانی روستاها از محل معادن مزایده ای توافقاتی صورت گرفته و قرارداد آن را تنظیم کردیم که در این زمینه ۷۰۰ میلیارد ریال برآورد هزینه شده و با این اعتبار طرح های آبرسانی و آبخیزداری استان کرمان اجرا می شود.

وی ادامه داد: این طرح برای نخستین بار در کشور از سوی کرمان مطرح شد که با تایید نهایی کارشناسان و بدون اخذ ریالی از منابع مالی استان می توانیم از محل اعتبارات معادن، آبرسانی‌ها و سیل بندهای استان را تامین اعتبار کنیم.

موسوی در پاسخ به پروژه انتقال آب خلیج فارس گفت: برای اجرای این پروژه در جلسات حتی با نهاد ریاست جمهوری جنگیدیم تا این طرح اعتبار بگیرد و به نتیجه برسد، حتی از محل اعتبارات سفر نیز اعتباری نمی‌گذاشتند و پس از این جنگ اعتبار لازم تخصیص یافت و آب نیرو را موظف به اجرای آن کردیم این طرح به رفسنجان رسیده و امیدوارم به کرمان نیز برسد.

این نشست با حضور استاندار کرمان، معاونان و جمعی از رسانه ها در سالن پیامبر اعظم استانداری برگزار شد که نمایندگان رسانه ها نیز در این نشست به بیان دیدگاه های خود پرداختند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha