۱ شهریور ۱۴۰۳، ۱۱:۳۱
کد خبرنگار: 895
کد خبر: 85575720
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

هزار میلیارد ریال صرف بازسازی آثار تاریخی گناباد شد

گناباد- ایرنا- رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گناباد گفت: ۴۵ اثر تاریخی با صرف اعتبار هزار میلیارد ریال در سه سال گذشته در این شهرستان بازسازی شد.

حمیدرضا محمودی قوژدی روز پنجشنبه در آستانه هفته دولت در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بهسازی مسیر گردشگری و اجرای طرح ساماندهی محوطه قنات جهانی قصبه گناباد با ۶۰ میلیارد ریال اعتبار در سه سال گذشته انجام شد.

وی ادامه داد: سه میلیارد ریال برای مرمت خانه صنایع دستی و ۱۵ میلیارد ریال نیز برای بازسازی مرکز هنرهای سنتی گناباد و تبدیل آن به خانه تخصصی سفال طی همین مدت هزینه شد.

رییس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گناباد صدور ۱۲ موافقت اصولی تاسیس و راه اندازی مراکز گردشگری شامل اقامت گاه بومگردی،‌ سفره خانه سنتی و مجتمع گردشگری در مجموع با اعتبار ۴۰۰ میلیارد ریال و صدور پروانه بهره برداری ۶ اقامتگاه بومگردی و خانه مسافر با صرف هزینه ۹۰ میلیارد ریال را از سایر اقدامات این اداره طی همین مدت ذکر کرد.

محمودی افزود:‌ چهار اثر تاریخی گناباد شامل مسجد جامع زیبد،‌ خانه درب سنگی، خانه فنجان و آب انبار درب قلعه گناباد طی سه سال قبل در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.

شهرستان گناباد واقع در جنوب خراسان رضوی با قدمتی کهن و آثار تاریخی - گردشگری متعدد مقصدی مناسب برای سفر گردشگران داخلی و خارجی است.

از مجموع ۲۵۰ اثر تاریخی شناسایی شده در گناباد ۱۴۸ اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است که در این میان قنات قصبه به عنوان تنها اثر ثبت شده خراسان رضوی در فهرست آثار جهانی یونسکو به عنوان شاهکار بشری و نمادی از سختکوشی مردم کویر برای دست یافتن به آب در این خطه از دوران هخامنشی به یادگار مانده است و از مجموع آثار تاریخی و گردشگری گناباد ۶۰ اثر سابقه چند هزار ساله دارد.

۱۲ آیین سنتی گناباد هم در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است.

مرکز شهرستان گناباد در فاصله ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha