۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۱:۴۵
کد خبر: 83318133
T T
۰ نفر

40 اثر تاريخي گناباد نيازمند مرمت اضطراري است

۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۱:۴۵
کد خبر: 83318133
40 اثر تاريخي گناباد نيازمند مرمت اضطراري است

گناباد- ايرنا- رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گناباد گفت: 40 اثر تاريخي اين شهرستان با توجه به شرايط خود نيازمند مرمت اضطراري هستند و توجه بيشتر مسئولان ذيربط به اين امر ضروري است.

عليرضا شناسايي روز شنبه به مناسبت هفته ميراث فرهنگي طي گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: براي مرمت هر يك از اين آثار شامل كاروانسرا، آب انبار و حمامهاي تاريخي حداقل 500 ميليون ريال اعتبار مورد نياز است و با توجه به شرايط هر كدام از آنها اين اعتبار افزايش مي يابد.
وي در ادامه همچنين گفت: ساماندهي آثار تاريخي و گردشگري گناباد شامل پاركهاي آبشار كاخك و قصبه گناباد، مسجدجامع تاريخي و كاروانسراي روستاي قوژد گناباد با اعتبار دو ميليارد و 870 ميليون ريال در حال اجرا است.
رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گناباد افزود: ظرف يك سال اخير 9 ميليارد و 500 ميليون ريال تسهيلات از محل اعتبارات سامانه كارا و مشاغل خانگي به 14 طرح گردشگري در گناباد پرداخت شده است.
وي ادامه داد: 9 اقامتگاه بوم گردي تاكنون در نقاط شهري و روستايي اين شهرستان راه اندازي شده و سه اقامتگاه ديگر طي امسال راه اندازي مي شوند. گناباد از نظر تعداد اقامتگاههاي بوم گردي فوق رتبه نخست را در خراسان رضوي دارد.
شناسايي گفت: گناباد از لحاظ پيشنيه تاريخي، جغرافيايي و طبيعي و گردشگري مجموعه كاملي از جاذبه هاي گردشگري و مقصد مناسبي براي گردشگران داخلي و خارجي است و با ثبت قنات قصبه اين شهرستان طي سه سال گذشته به عنوان تنها اثر خراسان رضوي در فهرست آثار جهاني بازديد گردشگران از اين منطقه افزايش يافت.
چهار موزه باستانشناسي، مردمشناسي زعفران و آب و محيط زيست در اين شهرستان پذيراي بازديد كنندگان و گردشگران است. از مجموع 250 اثر تاريخي و گردشگري گناباد 147 اثر در فهرست آثار تاريخي كشور به ثبت رسيده كه از اين ميان قنات قصبه به عنوان تنها اثر استان خراسان رضوي به ثبت جهاني رسيده و از جايگاه خاصي برخوردار است. نظام آبياري مبتني بر قنات گناباد هم سال گذشته در سازمان خواروبار ملل متحد (فائو) در فهرست آثار جهاني ثبت شد.
مركز شهرستان 89 هزار نفري گناباد در فاصله 287 كيلومتري جنوب مشهد واقع است.
2095/1858