رعایت توصیه‌های بهداشتی، ضامن سلامت زائران در پیاده‌روی اربعین

اصفهان- ایرنا- صدها هزار زائر از سراسر جهان در ایام اربعین به زیارت حرم امام حسین(ع) می‌روند که رعایت توصیه‌های پزشکی و بهداشتی و اتخاذ تمهیدات و امکانات لازم برای آنها، سلامت شرکت‌کنندگان در این سفر پر فضیلت را رقم می‌زند.

به گزارش ایرنا، در پیاده‌روی اربعین حسینی، اندک اندک عاشقان حسین(ع) به یکدیگر می پیوندند تا بتوانند بار دیگر ارادت خود را به ایشان اعلام کنند؛ بدون تردید در کنار ارزش‌های ناب اربعین حسینی و پیاده‌روی آن باید به تمهیدات و ملزومات بهداشتی و پزشکی توجه کرد تا زائران سفری بی‌خطر داشته باشند.

رییس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت از اجرای طرح مراقبت تلفنی از زائران اربعین خبر داد و بر اهمیت حفظ سلامت زائران بویژه پس از بازگشت از سفر تاکید کرد.

بر اساس این طرح، امسال مراقبان سلامت و بهورزان مرکز بهداشتی با تماس تلفنی با زائران ثبت‌نام شده در سامانه «سماح» وضعیت سلامت آنها را رصد می کنند، البته ضرورت دارد زائران اربعین توصیه‌های بهداشتی و نشانه‌های بیماری‌ها را جدی بگیرند.

از طرفی امسال تمهیدات بهداشتی گسترده ای برای زائران اربعین تدارک دیده شده و بر اساس اعلام رییس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر بیمارستان الحسین(ع) با کادر درمانی ایرانی در اختیار هلال احمر قرار گرفته و یک بیمارستان سیار ۳۲ تختی برای نخستین بار در مسیر پیاده‌روی زائران و چهار بیمارستان نیز در مسیر نجف تا کربلا و ۲ بیمارستان با سازه‌ سیار در این مسیر مستقر شده است.

در مجموع، کادر درمان، امکانات و تجهیزات هلال احمر در اربعین امسال به نسبت سال گذشته ۳۰ درصد افزایش یافته و افزون بر ۵۰۰ «موکب درمانی» در سطوح مختلف در خاک عراق برپا شده است و به همین تعداد نیز «موکب درمانی» عراقی در این مدت به زائران اربعین خدمت‌رسانی می‌کنند؛ برخی از این موکب‌ها خدمات درمانگاهی بزرگ از جمله جراحی نیز ارایه می‌دهند و از نظر پزشک متخصص و دیگر تجهیزات پزشکی امکانات کاملی دارند.

علاوه بر این امکانات، امسال حدود چهار هزار و ۵۰۰ طبیب بصورت داوطلبانه در مراسم اربعین حضور دارند و به‌صورت ترددی و همراه با کوله‌پشتی به زائران در مسیر نجف تا کربلا خدمات پزشکی و امدادی ارائه می‌کنند.

سید مهدی میرجهانیان مدیر گروه بهداشت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز از برگزاری دوره‌های آموزشی برای رابطان بهداشت موکب‌های اربعین خبر داد و گفت: مباحث مختلفی مانند بهداشت آب و مواد غذایی و مقابله با گرمازدگی در این دوره‌ها ارائه شد.

رعایت توصیه‌های بهداشتی، ضامن سلامت زائران در پیاده‌روی اربعین

ضرورت رعایت نکات بهداشتی

یکی از پزشکان همراه با یک موکب اصفهانی به خبرنگار ایرنا گفت: مراسم اربعین یکی از بزرگ‌ترین تجمعات انسانی در جهان است و بدیهی است که امکان انتقال بیماری‌های مسری و عفونی در چنین رویدادهایی وجود دارد، از این رو لازم است زائران در طول این سفر و پس از بازگشت از آن توصیه‌های بهداشتی و نشانه‌های بیماری را جدی بگیرند.

امیرعلی مهوری حبیب‌آبادی ادامه داد: هرچند امسال مراقبان سلامت و بهورزان با تماس تلفنی با زائران امام حسین(ع) که از طریق سامانه سماح ثبت‌نام کرده‌اند، علائم احتمالی بیماری‌های عفونی از جمله تب، تنفسی و گوارشی را بررسی می‌کنند و در صورت وجود هرگونه علایم، زائران به نزدیک‌ترین واحد بهداشتی دعوت خواهند شد.

وی با تاکید بر اینکه اقدامات زائران در پیشگیری از ابتلا به بیماری موثرتر است، اظهار داشت: رعایت نکات بهداشتی سبب کاهش ابتلا به بیماری ها از جمله موارد عفونی می‌شود و در این دسته از بیماری ها، پیشگیری نقش مهمتری از درمان دارد.

وی خاطرنشان کرد: به زائران توصیه می شود چفیه، کلاه، چتر، عینک، سمعک و صابون و هر وسیله کمک توانبخشی متناسب با خود همراه داشته باشند و دست های خود را به‌طور مرتب بشویند.

این پزشک عمومی گفت: شست شوی دست‌ها از سرماخوردگی و ابتلا به بیماری‌های مختلف چون اسهال و استفراغ جلوگیری می‌کند.

مهوری اضافه کرد: زائران از روبوسی و دست دادن به‌ویژه با بیماران پرهیز کنند، به‌طور مرتب دست‌های خود را پس از استفاده از سرویس‌های بهداشتی و پیش از صرف غذا بشویند و برای شرب تنها از لیوان شخصی یا یک بار مصرف استفاده کنند.

رعایت توصیه‌های بهداشتی، ضامن سلامت زائران در پیاده‌روی اربعین

مهوری با اشاره به افزایش گرمای هوا در اربعین امسال گفت: احتمال بالای عرق سوز شدن بدن وجود دارد و زائران می‌توانند از کِرم‌های «زینک‌اکساید» و «کالاندولا» استفاده کنند، البته همراه داشتن لباس زیر برای تعویض روزانه نیز توصیه می شود.

وی یادآور شد: زائرانی که بیماری های مزمن دارند یا دارو مصرف می کنند، بیش از مقدار مصرف، داروهای خود و نام یا نسخه آنها را همراه داشته باشند تا اگر اتفاقی افتاد تیم های پزشکی بتوانند درمان موثرتری انجام دهند.

این پزشک تاکید کرد: همراه داشتن داروهای کنترل فشار و غلظت خون، صرع، قلبی و قند بسیار ضروری است و به هیچ وجه نباید مصرف این داروها در طول پیاده‌روی اربعین قطع یا کم و زیاد شود.

مهوری اظهار داشت: مناسب‌ترین کفش ها برای پیاده‌روی اربعین، طبی با پاشنه نرم است که ضربه کمتری به کمر وارد می کند و بهتر است زائران از کوله‌ استفاده کرده و وسایل خود را با دست حمل نکنند تا فشار کمتری به ستون فقرات آنها وارد شود.
وی به زائران توصیه کرد در صورت مشاهده هرگونه علائم بیماری تا ۱۴ روز پس از بازگشت از سفر اربعین به نزدیک‌ترین پزشک عمومی یا مرکز بهداشتی محل زندگی خود مراجعه و به پیامک‌های ارسالی در باره مراقبت‌های بهداشتی از سامانه سماح توجه ویژه کنند.

رعایت توصیه‌های بهداشتی، ضامن سلامت زائران در پیاده‌روی اربعین

به گزارش ایرنا، سازمان هلال احمر و وزارت بهداشت نیز از زائران درخواست کردند در سامانه سماح ثبت‌نام کنند تا بتوانند از خدمات پزشکی و درمانی در پیاده‌روی اربعین بهره‌مند شوند.

افزون بر ۱۰۸ هزار زائر از استان اصفهان سال گذشته برای پیاده‌روی اربعین عازم عراق شدند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha