۲ شهریور ۱۴۰۳، ۱۰:۴۵
کد خبر: 85576406
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

فنلاند میزبان یک تیپ تانک ناتو در نزدیکی مرز با روسیه می‌شود

تهران- ایرنا- گزارش یک رسانه فنلاندی نشان می‌دهد این کشور که مرز طولانی با روسیه دارد، میزبان یک تیپ از تانک‌های سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) خواهد بود.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری اسپوتنیک امروز جمعه از روزنامه فنلاندی «ایلتالِختی» نقل کرد که ناتو یک تیپ تانک با ۵ هزار نیرو به خاک فنلاند اعزام خواهد کرد. این یک گام دیگر از سوی فنلاند در راستای نظامی گری از زمان پیوستن این کشور به ناتو است.

فنلاند در دهه ۱۹۹۰ کنار گذاشتن سیاست بی طرفی خود را آغاز کرد و سال‌های پس از «فنلاندسازی» را به عنوان یک «ضعف» محکوم کرد. این کشور به حملات ناتو به بالکان و افغانستان پیوست.

در سال ۲۰۱۴، فنلاند در سیاست دفاعی خود یک خط جنگ طلبانه در پیش گرفت و معاهده‌هایی را امضا کرد که اجازه ورود نیروهای ناتو را می‌داد و ده‌ها رزمایش مشترک با نیروهای ناتو را قانونی کرد. در سال ۲۰۲۳، فنلاند با پیوستن رسمی به ناتو این سیاست را رسمی کرد.

به گفته بوریس پیستوریوس وزیر دفاع آلمان، در مارس ۲۰۲۴، «بزرگترین و مهم ترین رزمایش ناتو در ۴۰ سال گذشته»، با نام «واکنش نوردیک» (Nordic Response)، در خاک فنلاند برگزار شد. با اشاره به روسیه به عنوان «دشمن پیش بینی شده»، ۲۰ هزار نظامی ناتو (عمدتا آمریکایی) از ۱۳ کشور ناتو، ۵۰ کشتی جنگی و ۱۰۰ هواپیمای نظامی در این رزمایش شرکت کردند.

در ماه آوریل، فنلاند موافقت کرد که مقر فرماندهی مرکزی نیروهای زمینی ناتو را در خاک خود داشته باشد. هلسینکی در بیانیه‌ای اعلام کرد که این مرکز در شهر میکلی در جنوب شرقی کشور ساخته خواهد شد.

در سال ۲۰۲۳، فنلاند میزبان مانورهای ناتو با ۴ هزار نظامی بود. در همان سال، فنلاند مرز ۸۳۰ مایلی ( یک‌هزار و ۳۳۵ کیلومتری) خود با روسیه را مسدود و ساختن حصار برقی روی آن را آغاز کرد.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha