هفته دولت فرصت دوباره بازخوانی رفتار الگوهای زیبای خدمت گذاری

قشم - ایرنا - هفته دولت فرصت خوبی برای بازخوانی رفتار الگوهای زیبای خدمت گذاری است که شمیم خوش آن اگر چه به واسطه بغض و کینه دشمنان جاهل، فقط مدت کوتاهی فضای جامعه اسلامی نوپای ایران را عطرآگین کرد، ولی عمق تاثیر آن اعصار پیش رو را نیز متاثر خواهد کرد.

هفته اول شهریورماه، به مناسبت شهادت ۲ دولت مردم بزرگ انقلاب اسلامی، شهیدان محمدعلی رجایی(رئیس جمهور) و حجت الاسلام و المسلمین محمدجواد باهنر(نخست وزیر) هفته دولت نام گرفته است.

ملت بزرگ ایران با پیشینه تمدنی چند هزار ساله همیشه تاریخ در دامان پر مهر خود شخصیت های گران قدری را پرورش داده و با اندیشه بلند و دستان با کفایت آنان در جهان اثرگذار بوده است که وجود هزاران دانشمند و سیاستمدار ایرانی در طول تاریخ به ویژه در عصر درخشان تمدن اسلامی خود گواهی گویا بر صحت این ادعا است.

شهیدان رجایی و باهنر از زمره چنین مردان بزرگی محسوب می شوند که تاریخ به وجود آنان افتخار می کند، مردانی برخاسته از عمق فرهنگ جامعه ایرانی و پاکباخته در راه ارزش های والای اسلامی که خدمت به ملت خود را سرلوحه اهداف خود قرار داده و بر آن پای می فشردند، دریغ که کوردلان منافق وجود با برکت آنان را تاب نیاورده و نیشتر نفاق بر قلب مردم زده، شخصیت های مردمی و محبوبشان را از آنان گرفتند.

آری، تاریخ انقلاب اسلامی نمونه های بسیاری از عروج پرستوهایی دارد که با عصاره ایمان به خدا، دل در گرو خدمت بی منت به مردم داشتند و دلیل پذیرش مسوولیت برای آنان، تنها پیگیری اهداف والا و آرمان ها بوده است.

شهیدان رجایی و باهنر از نمونه های بارز رشد یافته در مکتب امام خمینی(ره) بودند که به عالی ترین وجه ممکن و بدون کوچک ترین توجه به مسایل مادی و دنیایی در خدمت اهداف متعالی انقلاب و امام بودند و جان خود را در این مسیر پر افتخار فدا کردند.

آن ۲ یار صدیق و همسنگر در قربانگاه عشق، با وفاداری بر عهد و پیمان خویش و اصول و ارزش های انقلاب اسلامی و تشکیل دولت مکتبی، در دوران کوتاه اما پر برکت خود، تلاش کردند تا با رفع استضعاف، محرومیت و تبعیض، بی عدالتی، سعادتمندی را برای ملت خویش به ارمغان آوردند اما سرانجام با خیانت منافقان تروریست و تحت حمایت استکبار جهانی، در آتش کینه دشمنان پروانه وار سوختند.

مقام معظم رهبری درباره ویژگی های اخلاقی شهیدان رجایی و باهنر می فرمایند: "شهید باهنر" مرد بی تظاهری بود که هیچ کس از ظاهر آرام او نمی فهمید، در باطن و ذهن و اندیشه موّاج او چه می گذرد.

وی یکی از متفکرین و تئوریسین ها و ایدئولوگ های انقلاب بود. نوشته های زیادی داشت و کتاب های زیادی را تنظیم کرده بود، ارتباطات نزدیکی با شهید مطهری و شهید بهشتی داشت و هر دو اینها برای عظمت فکری و قدرت تفکر عملی او ارزش زیادی قائل بودند.

نقش شهید رجایی و باهنر در افشاء کردن ماهیت لیبرالی و منافقانه بنی صدر، بسیار برجسته بود. البته شهید رجایی در درجه اول و بعد هم شهید باهنر در این مورد نقش داشتند.

شهید رجایی با صبر خود و متانت و حوصله عظیم و با قبول دردها و رنج های قلبی و غیر قابل افشایی که داشت توانست با تعبیر خود من، با نرمش قهرمانانه ای، بنی صدر خائن را افشا و رسوا کند و به زمین بکوبد.

زمانی که دولت شهید رجایی از مجلس رای اعتماد گرفت و کار خود را شروع کرد، مردم ناراضی و نگران از عملکرد دولت موقت، در پی نخست وزیری می گشتند که عقده قلب آنها را بگشاید و به انقلاب شور و هیجانی دوباره ببخشد.

این در حالی بود که یک خط لیبرالیستی خطرناک در زیر نقاب ها و حجاب های گوناگون می کوشید انقلاب اسلامی را از مسیر خود منحرف کند آن را از حرکت باز دارد و به نابودی بکشاند.

شهیدان رجایی و باهنر توانستند عشق و ایمان را به مردم ارزانی کنند و خدمات شایانی به همه مردم به ویژه محرومان ارائه دهند که برکات آن تاکنون نیز ادامه دارد.

مقام معظم رهبری یک سال بعد از شهادت مظلومانه رجایی و باهنر در مورد ارزیابی این حادثه می فرمایند: ما امروز از این حادثه درس می گیریم که ضد انقلاب برای پیشبرد اهداف خودش حاضر است چهره هایی به قداست رجایی و باهنر را به آن شکل فجیع نابود کند.

ما می فهمیم که ضد انقلاب با چهره های منافقانه ای حاضر است در همه جا و حتی اتاق کار شهید رجایی نفوذ کند و به این وسیله جنایتی را انجام دهد، در صورتی که شهید، با همه زیرکی و هوشیاری او را نشناسد و چهره منافقانه او را نتواند تشخیص دهد. ما این حادثه را در تاریخ گذاشتیم، اما یک بایگانی بسته و متروک نیست، بلکه هر لحظه در مقابل چشم ماست و باید از آن عبرت بگیریم و همچنان که بارها گفتیم، خودمان را برای سرنوشت افتخارآمیز و غرورآمیز این ۲ شهید عزیز آماده کنیم.

حضرت امام خمینی(ره) به مناسبت شهادت شهیدان رجایی و باهنر فرمودند: ملتی که قیام کرده است در مقابل همه قدرت های عالم، ملتی که برای اسلام قیام کرده است، برای خدا قیام کرده است، برای پیشرفت احکام قیام کرده است، این ملت را با ترور نمی شود عقب راند، گرچه خود واقعه و خود این افرادی که شهید شده اند، در نظر همه ما عزیز و ارجمندند.

آقای رجایی و آقای باهنر هر ۲ شهیدی هستند که با هم در جبهه های نبرد با قدرت های فاسد هم جنگ و هم رزم بودند.

مرحوم رجایی به من گفتند که من بیست سال است که با آقای باهنر همراه بودم و خدا خواست که با هم از این دنیا به سوی او هجرت کنند.

آری، دولت شهیدان رجایی و باهنر آغاز عصر تازه جمهوری به شمار می رود، آنان در آن دوره بحرانی حداکثر تلاش و کوشش خود را برای خدمت به اهداف مقدس انقلاب اعمال کردند و شهادت آنها ضایعه ای است که دولت و مردم ایران هر سال به یاد آن در سوگ می نشینند.

کارنامه درخشان شهیدان رجایی و باهنر الگویی است پویا و زنده برای دولتمردان جمهوری اسلامی که با عمل به آن ضمن تداوم راه نورانی شان، سیره عملی آن بزرگواران را در جامعه اسلامی احیا کنند چرا که فرهنگ متعالی خدمت با عشق و تواضع به مردم به عنوان سرمایه اصلی انقلاب است.

امروز پس از گذشت ۴۳ سال از آن فاجعه دردناک، این منافقان سرگردان هستند و که به دریوزگی این و آن مشغول شده سرنوشت محتوم رسوایی خویش را نظاره گر شده اند، این عاقبتی است که خداوند در قرآن کریم برای آنان وعده فرموده و آنان را دچار خذلان در دنیا و آخرت معرفی کرده است.

ملت قهرمان ایران به ویژه نسل جوان، امروزه بیش از گذشته به ارزش والای شهیدان هشتم شهریور واقف شده و به آنان چونان اسوه های ماندگار عشق و ایمان و عدالت و نمونه های والای خدمتگزاری به مردم می نگرند.

در تقویم کشور، دوم تا هشتم شهریور ماه هفته دولت نامگذاری شد که علاوه بر این گرامیداشت یاد و نام شهیدان رجایی و باهنر و روز مبارزه با تروریسم از دیگر عناوین این هفته است.

علاوه بر افتتاح و اجرای طرح‌های عمرانی در سطح روستاها و شهرهای کشور، برگزاری مراسم بزرگداشت شهیدان دولت و ترور، تجلیل از کارمندان نمونه بخش‌های فرهنگی این هفته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha