شکوه پیاده روی اربعین اقتدار ایران اسلامی را در معادلات بین المللی مضاعف می کند

ارومیه - ایرنا- نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری گفت: شکوه پیاده روی اربعین اقتدار کشور و نظام مقدس جمهوری اسلامی را در معادلات بین المللی مضاعف می کند.

به گزارش ایرنا، آیت الله عسگر دیرباز پیش از خطبه های نماز جمعه این هفته ارومیه افزود: حماسه میلیونی پیاده روی اربعین نه تنها اقتدار کشور را در عرصه جهانی افزایش می دهد بلکه علاوه براین در داخل کشور موجب وحدت و انسجام بیشتر اقشار مختلف مردم می شود.

وی اظهارکرد: با توجه به اینکه در پیاده روی اربعین از تمامی ملت ها و اقوام و مذاهب حضور دارند این حضور باعث می شود آنها همزمان با پیاده روی به سمت کربلا در طی مسیر ضمن صحبت کردن با هم و اظهار لطف به یکدیگر و پذیرایی از هم، زمینه انسجام و همدلی را بوجود می آورند.

نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: حضور توده های مردم در پیاده روی اربعین وحدت را خلق کرده و ملت های مسلمان و ستمدیده را به سمت واحدی هدایت می کند.

آیت الله دیرباز به پیشینه پیاده روی اربعین اشاره کرد و گفت: پیاده روی اربعین از گذشته های دور و حتی قرن ها قبل وجود داشته و در زمان آل بویه نیز با توجه به گرایش آل بویه به اهل بیت عصمت و طهارت (ع) روز عاشورا تعطیل رسمی اعلام شده و دسته های عزاداری به سوگواری می پرداختند چنان‌که این مهم در مقدمه کتاب" اربعین" آیت الله قاضی طباطبایی اولین شهید محراب آمده است.

وی افزود: امروز نیز به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی این حماسه میلیونی سال به سال تقویت شده و موجب تاثیرگذاری بردیگر کشورهای جهان شده چنانکه مردم کشورهای مختلف هرسال پرشورتر از سال قبل در این پیاده روی حضور می یابند.

نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به فراررسیدن هفته دولت یاد و خاطره شهدای هفته دولت را گرامی داشته و گفت: شهیدان رجایی و باهنر نمونه بارز ساده زیستی بوده و همواره در راه خدمت به مردم قدم برداشته و دراین راه توسط جنایتکاران و کوردلان به شهادت رسیدند.

به گزارش ایرنا، پیاده روی اربعین یا راهپیمایی اربعین هرساله در روزهای منتهی به ۲۰ صفر (اربعین حسینی) برگزار می‌شود؛ این پیاده‌روی از نقاط مختلف عراق به‌طرف کربلا و با هدف زیارت اربعین انجام می‌شود و بیشتر زائران، از مسیر نجف به کربلا می‌روند و در طول مسیرهای راهپیمایی، جایگاه‌هایی برای پذیرایی از زائران وجود دارد که موکب خوانده می‌شود.

در سال‌های اخیر، میلیون‌ها نفر در این راهپیمایی شرکت کردند به‌نحوی که این رویداد، بزرگترین گردهمایی سالانه مذهبی در جهان عنوان شد و درباره تعداد حاضران در این راهپیمایی، آمارهایی بین ۱۲ تا ۲۰ میلیون نفر بیان شده است.

گفته شده سنت پیاده‌روی در دوره شیخ انصاری (۱۲۱۴–۱۲۸۱ق) رایج بود و بسیاری از علما با پای پیاده به کربلا می‌رفتند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha